وزارت صمت: برای ایجاد اطمینان در کاربران، استفاده از سامانههای احراز هویت دولتی الزامی است
روز گذشته پلتفرمهای ثبت آگهی آنلاین در گفتوگو با زومیت اعلام کردند وزارت صمت آنها را ملزم به احراز هویت آگهیدهندههای خودرو و خود خودرو در سامانههای امتا و سماوا کردهاند درحالیکه این سامانهها ناکارآمد هستند و چنین اقدامات اجباری موجب ریزش کاربرانشان میشود. امروز یک آذر، علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مدعی شد احراز هویت آگهیدهندگان خودرو الزامی نیست اما پلتفرمها ملزم هستند قابلیت احراز هویت را در سایتشان اضافه کنند.
به گزارش زومیت، علی رهبری گفت حدود دو سال است که مسئله ساماندهی پلتفرمهای درج آگهی الکترونیکی اهمیت یافته و سیاستها تاکنون سختگیرانه بوده است؛ برای مثال زمانی اعلام کردند قیمتها بهطور کلی از سایتها حذف شود یا احراز هویت آگهیدهنده اجباری باشد. بااینحال در جلسه اخیر وزارت صمت با پلتفرمها، طبق نظر رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، درنهایت تصمیم گرفته شد که سیاست نرم برای ساماندهی بر فضای مجازی اتخاذ شود. بهگفته وی، این اقدام جلوی ریزش کاربران پلتفرمها را خواهد گرفت و موجب اعتمادسازی در مردم میشود.
رهبری شرایط پیشین در پلتفرمها را دارای خلاهایی تعریف کرد که درنهایت باعث قیمتسازی میشد. او گفت:
مسئله این بود که در سالهای گذشته و در شرایط التهاب بازار، برای قیمت خودرو یکسری آگهی صوری درج میشد؛ مثلا شخصی میرفت در یکی از این سایتهای شناختهشده و ۲۰ حساب کاربری میساخت و با هر کدام از آنها، ۵۰ تا پراید آگهی میکرد یا یک آگهی جدید میگذاشت و قیمت خودرو را نسبت به هفته قبل یکی دو درصد بالا میبرد؛ آخر ماه میدیدید که قیمتها ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و دو ماه بعد این افزایش بیشتر و بیشتر میشد. برای اینکه این آگهیهای صوری منجر به قیمتسازی نشود، راهکار این بود برای این بازار که دو بعد اصلی داشت، یعنی آگهی و آگهیدهنده، زیرساخت احراز هویت ایجاد کنیم تا مشخص شود چه کسی آگهی میکند و اگر شخصی بیشتر از یک حدی آگهی کرد، دیگر مصرفکننده نیست و درحال کسب درآمد از این کار است؛ پس احراز هویت برای او اقدام مناسبی است. مورد سوم هم مربوط به این بود که نتوان برای خودرویی که موجود نیست، آگهی زد.
بهگفته او، در سیاست جدید قرار است قابلیت احراز هویت در پلتفرم ایجاد شود و درنهایت خود آگهیدهنده تصمیم بگیرد که احراز هویت کند یا خیر. مرکز توسعه بهدنبال آن است که برای هر سه احراز هویت در مواردی که گفته شد، نشان یا تیک رنگی اختصاص داده شود و درنهایت کاربران تصمیم بگیرند به آگهیهایی که این تیکها را ندارند، توجه کنند یا نه. رهبری اضافه کرد که سرویسهای احراز هویت امتا، سماوا یا هر سامانهای که مجوز ارائه خدمات احراز هویت داشته باشد، بهعلاوه استعلام پروانه کسب و بیمهنامه دراختیار پلتفرمها قرار میگیرد.
رهبری در توضیح به زومیت درمورد اعتراض پلتفرمهای ثبت آگهی میگوید درخواست پلتفرمها این بود که انتشار آگهی الزاما باید با احراز هویت انجام بگیرد و آگهیدهنده اختیار داشته باشد احراز هویت بکند یا خیر. او اضافه کرد که نظرات کسب و کارها در جلسهی مشترک شنیده شد و درصورتیکه قرار نبود سیاست نرم این مرکز به کار گرفته نشود، نظر وزارت صمت به فیلتر کردن پلتفرمها و چنین اقداماتی بود. بااینحال بهگفته او، فوریت وضعیت بازار خودرو باعث شد تا درمورد زمانبندی اجراییکردن این موضوع با پلتفرمها مشورت نشود و انتظار وزارتخانه این بود که زودتر این امکان در سایتها ایجاد شود.
رهبری در توضیح چرایی الزام پلتفرمها به استفاده از سامانههای احراز هویت دولتی و نپذیرفتن انجام احراز هویت در خود این پلتفرمها به زومیت گفت:
فرقی نمیکند که منِ مرکز توسعه تجارت بخواهم احراز هویت را با اطلاعات اسناد کاغذی شناسنامه و کارت ملی و پروانه صنفی کاغذی انجام بدهم و امکان استعلامش را نداشته باشم؛ این موضوع مشکل ایجاد میکند و ممکن است اسناد جعلی در اختیار من قرار بگیرد؛ یا کارشناس واردکننده اطلاعات یا وبسایتی که این کار را انجام میدهد، دچار خطا و اشتباه شود. درنتیجه برای اینکه این خطاها کم شود، سرویس احراز هویت دراختیار پلتفرمها قرار خواهد گرفت تا احراز هویت بتواند بهصورت برخط و بدون نیاز به هزینه کردن برای کارشناس و صرف وقت بیشتر انجام شود. برای اینکه مطمئن شویم که احراز هویت برای مصرفکننده قابل اطمینان است، استفاده از سرویسهای خودمان را الزامی کردیم. پس این سرویسها در راستای ارتقای کیفیت احراز هویت الزامی شدهاند.
او اضافه کرد که موضوع تنها به احراز هویت مربوط نمیشود بلکه احراز صلاحیت و وجود بیمهنامه و اصالت وجود خودرو در این سیاستها لحاظ شده که درنهایت اعتماد مردم به آگهیها در پلتفرمهای ثبت آگهی را افزایش میدهد.
علی رهبری درمورد مشکلات مطرحشده سامانههای احراز هویت امتا و سماوا نیز به خبرنگار زومیت گفت:
تا جایی که اطلاع داریم، ظرفیت پاسخگویی امتا هیچ مشکلی ندارد اما اگر درمورد مشکلات آن بهصورت خیلی دقیق به ما اطلاعرسانی شود، حتما پیگیری میکنیم چون مسئولیت امتا با ماست و میتوانیم منابعش را افزایش دهیم تا سرویس بهتری ارائه کند. ما در تجربه قبلیمان در زمان بهکارگیری امتا در یکی از این پلتفرمها، به مشکلاتی خوردیم که این خطاها را بررسی کردیم و متوجه شدیم بیشتر مربوط به وارد کردن نادرست اطلاعات است؛ یعنی کاربر یکسری اطلاعات را وارد میکرد و بررسی امتا نشان میداد چنین اطلاعاتی وجود ندارد یا درست وارد نشده و خطا میداد. درواقع مشکل از پاسخ ندادن سرور امتا نبود اما اگر تجربهای مبنی بر کندی سامانه وجود دارد، پلتفرمها به ما انتقال بدهند تا در جلسهای در این مورد صحبت کنیم.