هر آنچه از آیفون ۱۳ در سال ۲۰۲۱ انتظار داریم

{title limit=50}

چندی پیش، اپل خانواده‌ی آیفون ۱۲ را به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و به تبع آن، محدودیت‌های زنجیره‌ی تأمین، با تأخیر و در دو مرحله روانه‌ی بازار کرد. مدت کوتاهی پس از عرضه‌ی این گوشی‌ها و مانند سال‌های گذشته، سیلی از شایعات راجع ‌به نسل بعدی آیفون منتشر می‌شود؛ از این‌رو قصد داریم در این مقاله به اخبار و شایعات در مورد نسل بعدی سری محبوب آیفون بپردازیم.

نگاهی اجمالی به شایعات

طراحی مفهومی از آیفون ۱۳

به‌طور کلی، انتظار نمی‌رود که تغییرات اساسی در مؤلفه‌های طراحی رخ دهد و احتمالا غول دنیای فناوری در آیفون ۱۳ از همان زبان طراحی آیفون‌های ۲۰۲۰ بهره خواهد گرفت. بااین‌حال، می‌توان روی پیشرفت دوربین، پردازنده سریع‌تر، تراشه و مودم 5G جدید، افزایش عمر باتری و برخی بهبودهای دیگر حساب کرد.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه حداقل یک آیفون در سال ۲۰۲۱ از طرحی بدون درگاه و کاملا متکی به شارژ بی‌سیم برخوردار است؛ اما مینگ-چی کو، تحلیل‌گر نام‌آشنای محصولات اپل، معتقد است که این اتفاق رخ نخواهد داد و از قرار معلوم، اپل تا زمانی‌که راه مناسبی برای جایگزین درگاه فیزیکی پیدا نکند و لوازم جانبی مگ‌سیف در سطح عموم رایج نباشد، به استفاده از درگاه لایتنینگ بسنده خواهد کرد. افزون بر این، انتظار می‌رود که ناچ بسیار بزرگ کنونی جای خود را به بریدگی کوچک‌تری دهد؛ البته شایعات حاکی از آن است که بریدگی جدید به‌جای کاهش ابعاد در عرض، ارتفاع آن کاسته می‌شود. همچنین، گفته می‌شود اپل نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را برای مدل‌های پرو در نظر گرفته است و احتمالا قصد دارد فناوری پروموشن (ProMotion) آیپد پرو را به آیفون‌ها بیاورد.

اعتقاد بر این است که اپل قصد دارد حسگر اثر ادغام‌شده با نمایشگر را به برخی مدل‌های آیفون ۱۳ اضافه کند که علاوه بر فیس آی‌دی (Face ID)، به‌عنوان روش احراز هویت بیومتریک جایگزین استفاده می‌شود؛ اما هنوز احتمال وقوع آن در هاله‌ای از ابهام است. وقتی صحبت از فناوری پیشرفته دوربین می‌شود، شواهد نشا می‌دهد که اپل استفاده از حسگر بزرگ‌تر در آیفون ۱۲ پرو مکس را به همراه قابلیت Sensor-Shift، برای فوکوس خودکار و تثبیت بهتر تصاویر، در برخی از مدل‌های آیفون ۱۳ گسترش خواهد داد. علاوه بر این، گفته می‌شود گشودگی دیافراگم لنز اولتراواید در مدل‌های پرو کاسته می‌شود تا عملکرد بهتری در شرایط کم‌نور و فوکوس خودکار ارائه دهد. همچنین، پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت باتری مدل‌های آیفون ۱۳ بیشتر از مدل‌های آیفون ۱۲ باشد. اپل با تغییر ابعاد قطعات و به موجب آن، استفاده بهینه از فضا، جای بیشتری برای تعبیه باتری بزرگ‌تر ایجاد خواهد کرد.

با نگاهی به گذشته، از زمانی‌که آیفون ۸ در کنار آیفون X در سال ۲۰۱۰ معرفی شد، سیاست نام‌گذاری اپل تا حدودی پیچیده شده است؛ زیرا ما هرگز آیفون ۹ نداشتیم و پس از آیفون X به XS، XS Max و XR و سپس سری آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و پرو مکس رسیدم. این روند در مجموعه آیفون ۱۲ نیز تکرار و تنها عضوی جدید با پسوند «مینی» به آن‌ها اضافه شد. حال با استناد به نام‌گذاری‌های گذشته، آیفون ۲۰۲۱ می‌تواند آیفون ۱۲ اس یا آیفون ۱۳ باشد و برای مطمئن شدن از صحت‌وسقم آن باید منتظر اطلاعات موثق در رویداد رسمی این شرکت باشیم.

طراحی

تصویری مفهومی از آیفون ۱۳

پیش‌بینی می‌شود اپل در سال ۲۰۲۱ بدون تغییر در اندازه، به ارائه چهار مدل آیفون ادامه دهد؛ بنابراین، ما می‌توانیم انتظار یک آیفون مینی ۵٫۴ اینچی، یک آیفون ۶٫۱ اینچی ارزان‌قیمت، یک مدل ۶٫۱ اینچی پرو و ​​درنهایت، مدل ۶٫۷ اینچی پرو مکس را داشته باشیم. شواهد نشان می‌دهد که آیفون ۱۲ مینی فروش کم‌تری داشته است؛ اما این امر، تغییری در سیاست کوپرتینونشین‌ها برای عرضه‌ی این گوشی ایجاد نخواهد کرد.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، انتظار نمی‌رود مدل‌های آیفون ۲۰۲۱ تغییرات عمده‌ای در طراحی داشته باشند؛ زیرا اپل در خانواده‌ی آیفون ۱۲ با بهره‌گیری از نمایشگر و لبه‌های کاملا تخت، تغییرات زبان طراحی را اعمال کرد و احتمالا به این زودی‌ها آن را تغییر نخواهد داد. به‌گفته‌یمارک گِرمن از بلومبرگ، مهندسان اپل آیفون‌های ۲۰۲۱ را نسخه «S» مدل‌های ۲۰۲۰ می‌دانند. برای یادآوری، اپل در گذشته از نام‌گذاری S استفاده می‌کرد که در آن، مدل‌های آیفون دارای به‌روزرسانی‌های جزئی‌تری بودند.

طبق گزارش وب‌سایت ژاپنی Mac Otakara، آیفون‌های جدید همان اندازه مدل‌های آیفون ۱۲ خواهند بود؛ اما ضخامت آن‌ها می‌تواند تقریبا ۰٫۲۶ میلی‌متر افزایش یابد. همچنین انتظار می‌رود مدل‌های آیفون ۱۳ به دلیل بزرگ‌تر شدن باتری‌ها کمی سنگین‌تر شوند. خانواده‌ی آیفون ۱۳ همچنین ممکن است از آهن‌ربا‌های قوی‌تر و پوشش مات متفاوتی در شیشه‌ی پشتی برخوردار باشند؛ هرچند این شایعات از منبعی ناشناس منتشر شده که تاکنون سابقه‌ی خوبی در افشای محصولات اپل نداشته است.

ناچ کوچک‌تر

تصویری مفهومی از ناچ آیفون ۱۳ در مقابل ناچ آیفون ۱۲

اپل در سال ۲۰۱۷ با معرفی آیفون ۱۰ از سیستم احراز هویت فیس آی‌دی (Face ID) رونمایی کرد که ماهیت کاملا متفاوتی از تاچ آی‌دی ارائه می‌داد. در حقیقت، فیس آی‌دی از سخت‌افزار درهم‌تنیده همچون حسگر نور محیطی و تشخیص مجاورت، دوربین مادون قرمز، پروژکتور و حسگر روشن‌کننده به‌منظور تشخیص صورت در تاریکی تشکیل شده است. غول دنیای فناوری سخت‌افزار یادشده را در کنار اسپیکر، میکروفن و دوربین سلفی در بریدگی زائد و بزرگی موسوم به ناچ گرد هم آورده و برای چهارمین سال متمادی از این ترکیب درگوشی‌های آیفون بهره گرفته است.

در ابتدا، گمان می‌رفت که ناچ برای مدت محدودی به‌منظور گذار به نمایشگرهای تمام‌صفحه مهمان گوشی‌های آیفون باشد؛ اما به نظر می‌رسد که این فرایند بسیار طولانی شده است و شاید دیگر وقت آن رسیده باشد که کوپرتینونیشن‌ها سیستم فیس آی‌دی و بریدگی زمخت آیفون‌ها را با سیستمی جدید و تغییرات بنیادی همراه کنند. اخیرا کانون توجه اپل به استفاده از اجزای ضروری در قالبی بهینه‌تر معطوف شده است و احتمالا این همان چیزی است که غول دنیای فناوری قصد دارد روی نسل جدید ناچ پیاده‌سازی کند.

مینگ-چی کو معتقد است که طراحی ناچ به‌صورت جزئی در مدل‌های آیفون ۱۳ تغییر خواهد. گوشی‌های یادشده از بریدگی کوچک‌تر برخوردار خواهند بود و ظاهرا گفته‌های وی با شایعات اخیر که در مورد دستگاه‌ها شنیده‌ایم، مطابقت دارد. در گزارشی جداگانه، Mac Otakara ادعا می‌کند که دوربین موسوم به TrueDepth در آیفون ۱۳ باریک‌تر خواهد بود؛ زیرا گیرنده‌های بالای نمایشگر در لبه‌ی قاب ادغام خواهند شد. تغییرات طراحی ناچیز بریدگی، به‌وسیله‌ی جان پراسر نیز بارها رسانه‌ای شده است.

پراسر معتقد است اپل یک بریدگی کوچک‌تر در سری آیفون ۲۰۲۱ استفاده خواهد کرد. بریدگی به‌جای کوتاه بودن در عرض، ممکن است دارای ارتفاع کمتری باشد تا ‌مانند نواری باریک با قسمت فوقانی آیفون ترکیب شود.

نشریه دیجی‌تایمز بر این باور است که بریدگی مدل‌های آیفون ۱۳ در ابعاد کوچک خواهد شد. گفته می‌شود که یک طراحی جدید دوربین می‌تواند اجزایی همچون Rx و Tx و گیرنده‌ی نور را در همان ماژول دوربین ادغام کند تا بریدگی کوچک‌تری را فراهم کند. تحلیل‌گران بارکلیز به‌طور مشابه توضیح داده‌اند که یک شکاف کوچک‌تر در مدل‌های آیفون ۱۳ نتیجه نسخه کاملا یکپارچه سیستم روشنایی ساختاریافته فعلی برای فیس آی‌دی خواهد بود.

حذف درگاه لایتنینگ

تصویری مفهومی از حذف درگاه لایتنینگ در آیفون ۱۳

تاکنون شایعات ضدونقیضی از حذف شدن درگاه لایتنینگ در نسل بعدی آیفون منتشر شده است و گمان می‌رود اپل برای این کار بسیار مصمم باشد. کوپرتینویی‌ها در زمان معرفی خانواده‌ی آیفون‌ ۱۲، از شارژر مگ‌سیف (MagSafe) رونمایی کردند که با استفاده از آهن‌رباهای تعبیه‌شده در پشت آیفون، به‌صورت بی‌سیم به آیفون‌های جدید متصل می‌شود و آن‌ها را شارژ می‌کند و از همان زمان، احتمال جایگزین شدن لایتنینگ با آن و حذف کامل این درگاه را بیش از هر زمان دیگری داغ کرده است؛ اما این احتمال نیز وجود دارد که غول دنیای فناوری از حذف کامل درگاه صرف‌نظر کند و در عوض، درگاه لایتنینگ را با نسخه‌ی جدیدتر جایگزین سازد.

از لحاظ تئوری، حذف درگاه لایتنینگ چالش‌ها و مشکلاتی به‌ همراه خواهد داشت. برای مثال، شاید با خود فکر کنید چگونه می‌توان آیفون قفل‌شده یا غیر قابل روشن شدن را بدون اتصال به کامپیوتر مک یا ویندوز بازیابی کرد؟ آیفون به‌منظور ایجاد اتصال فیزیکی با دستگاهی دیگر برای بازیابی، معمولا به درگاه لایتنینگ متکی است؛ از این‌رو، گفته می‌شود اپل به ‌دنبال راه حلی برای نصب مجدد نسخه‌ی کامل iOS در فرایند بازیابی آیفون، بدون نیاز به اتصال فیزیکی است. سیستم پیشنهادی اپل برای رفع این چالش، چیزی است که به‌طور موقت «بازیابی اینترنتی» نامیده می‌شود و گفته می‌شود تیم‌های نرم‌افزاری اپل در حال بررسی سه روش برای ورود آیفون به حالتی هستند که امکان بازیابی آن را فراهم می‌کند.

به‌طور خاص، هدف دیرینه‌ی اپل ساخت یک آیفون بدون درگاه یا دکمه خارجی بوده و این موضوع در سیاست‌های اخیر این شرکت بسیار مشهود است. همان‌طور که در بالا گفته شد، انبوهی از شایعات و گزارش‌ها حاکی از آن بودند که اپل در سال ۲۰۲۱ یک آیفون بی‌سیم و بدون درگاه لایتنینگ معرفی خواهد کرد؛ اما گذشته از همه‌ی این‌ها، گزارش‌هایی نیز منتشر شده است که خلاف این موضوع ادعا می‌کنند و با استناد به آن‌ها، به نظر نمی‌رسد که این اتفاق حداقل در آیفون ۱۳ رخ بدهد. برای مثال، بلومبرگ معتقد است که اپل در برخی از مدل‌های آیفون ۱۳ درگاه لایتنینگ را به نفع شارژ بی‌سیم حذف خواهد کرد؛ اما مینگ-چی کو، اخیرا در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران، گفته است که اپل به استفاده از کانکتور لایتنینگ برای آیفون ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.

یک آیفون بی‌سیم با استفاده از شارژ بی‌سیم مبتنی بر Qi و لوازم جانبی مگ‌سیف شارژ می‌شود؛ بنابراین، کو هنوز معتقد نیست که بازار مگ‌سیف به اندازه‌ی کافی به بلوغ رسیده باشد که بتواند کاربران را به سمت خود سوق دهد و از یک طراحی کاملا بی‌سیم پشتیبانی کند. وی همچنین ادعا می‌کند که اپل تمایل ندارد که درگاه لایتنینگ را به USB-C تغییر دهد؛ زیرا استاندارد USB-C در مقایسه با لایتنینگ، مقاومت کم‌تری در برابر نفوذ آب به داخل گوشی دارد.

افزون بر این، با استفاده از لایتنینگ، اپل می‌تواند کیفیت کابل‌ها و لوازم جانبی را از طریق برنامه‌ی موسوم به MFI یا لوازم جانبی ساخته‌شده برای آیفون، تنظیم کند؛ اما این کار با USB-C امکان‌پذیر نیست. با این اوصاف، انتظار می‌رود که آیفون ۱۳ و آیفون‌های آینده همچنان به درگاه لایتنینگ مجهز شوند تا لوازم جانبی مگ‌سیف به‌اندازه کافی فراگیر شوند و امکان طراحی بی‌سیم آیفون را فراهم کنند.

بازگشت تاچ آی‌دی به آیفون ۱۳

حسگر تاچ آی‌دی تعبیه‌شده در نمایشگر آیفون ۱۳

به گفته بلومبرگ، اپل در حال کار روی حسگر اثر انگشت تعبیه‌شده درون نمایشگر برای آیفون ۱۳ است و این ویژگی در کنار فیس آی‌دی (Face ID)، به‌عنوان یک گزینه‌ی بیومتریک ثانویه در دسترس خواهد بود که می‌تواند تغییر عمده‌ای در سیستم‌های بیومتریک گوشی‌های اپل از زمان راه‌اندازی آیفون X باشد.

جوآنا استرن از وال استریت ژورنال، ادعا می‌کند که اپل در حال کار روی یک حسگر اثر انگشت برای بکارگیری در صفحه‌نمایش است که می‌تواند از فناوری اپتیکال استفاده کند. حسگر اثر انگشت اپتیکال درون نمایشگر با استفاده از نور کار می‌کند و مدتی است که گوشی‌های اندرویدی از این فناوری بهره می‌گیرند. روند کار این تکنولوژی بدین گونه است که نمایشگر با یک نماد اثر انگشت در جایی که قرار است انگشت کاربر برای تأمین نور قرار بگیرد، روشن می‌شود و دوربین تصویری از انگشت کاربر ایجاد می‌کند. با اینکه این نوع حسگر، سرعت و دقت تشخیص بسیار سریعی دارد؛ اما فریب آن نیز به‌راحتی امکان‌پذیر است؛ زیرا از تصاویر دوبعدی استفاده می‌کند.

برخلاف استرن، مینگ‌چی کو بر این باور است که شرکت واقع در کوپرتینو به‌منظور تأمین امنیت هرچه بیشتر، از فناوری اولتراسونیک کوالکام و سایر تأمین‌کنندگان استفاده خواهد کرد. فناوری التراسونیک، از امواج صوتی برای ترسیم اثر انگشت استفاده می‌کند و راه‌حلی امن‌تر محسوب می‌شود، به‌راحتی فریب نمی‌خورد و در هنگام خیس بودن انگشتان عملکرد بهتری در مقایسه با حسگر اپتیکال ارائه می‌دهد. بااین‌حال، فناوری سنجش اثر انگشت اولتراسونیک بسیار گران‌تر و در تشخیص کمی کُندتر است و این ممکن است اپل را به استفاده از راه حلی جدید سوق دهد.

اپل مدت‌ها است که در تاچ آی‌دی آیفون، آیپد و کامپیوتر مک از حسگر خازنی استفاده می‌کند. این نوع حسگر از یک سری خازن کوچک برای ایجاد نقشه‌ی داده اثر انگشت استفاده می‌کنند که فریبشان بسیار دشوار است؛ زیرا از تصویر اثر انگشت به‌صورت مستقیم استفاده نمی‌کنند. افزون بر این، حسگر ترکیبی خازنی اپتیکال نیز وجود دارد؛ بنابراین اگر اپل راه ‌حل اپتیکال ارائه بدهد، عملکرد تاچ آی‌دی لزوما به ‌اندازه‌ی برخی از حسگرهای مشابه که به‌وسیله‌ی سایر تولیدکنندگان استفاده می‌شود، ناامن نخواهد بود.

درحقیقت، بعید است که اپل از حسگر اپتیکال استاندارد استفاده کند. کوپرتینویی‌ها می‌توانند با استفاده از حسگر ترکیبی خازنی اپتیکال، مزایای اسکن سریع حسگر اپتیکال را در کنار امنیت حسگر خازنی ترکیب کنند؛ به‌طوری که این سیستم به‌راحتی قابل فریب نباشد.

اگر اپل تاچ آی‌دی را در نمایشگر تعبیه کند، حسگر اثر انگشت علاوه بر فیس آی‌دی در دسترس خواهد بود و استفاده از این مزیت برای موقعیت‌هایی که فیس آی‌دی کارآمد نیست، مانند استفاده از ماسک، می‌تواند بسیار مفید باشد. مینگ‌چی کو در سال ۲۰۱۹ ادعا می‌کرد که اپل کار روی یک آیفون مجهز به فیس آی‌دی و تاچ آی‌دی ادغام‌شده با نمایشگر را آغاز کرده و آن را برای راه‌اندازی در سال ۲۰۲۱ درنظر گرفته است: اما وی در در فوریه ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹)، اذعان داشت که هیچ تصویری از زمان وجود ندارد و هیچ اشاره‌ای به تاچ آی‌دی زیر نمایشگر نکرد؛ بنابراین، این احتمال همیشه وجود دارد که اپل از اضافه کردن این قابلیت صرف‌نظر و آن را به زمان دیگری موکول کند.

در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹)، تحلیل‌گران باركلیز ادعا كردند كه به احتمال زیاد مدل‌های آیفون ۱۳ دارای اسكنر اثر انگشت است كه در کنار فیس آی‌دی برای تعیین هویت کاربر تعبیه شده است. در این میان، گفته می‌شود فیس آی‌دی نیز تغییرات ساختاری به خود خواهد دید و ظاهرا فرستنده‌ی آن در آیفون ۱۳ از یک ماده پلاستیکی به‌جای شیشه ساخته شده که به لطف فناوری‌های بهبودیافته پوشش امکان‌پذیر می‌شود؛ اما در حقیقت، مشخص نیست که آیا این مزایایی برای مصرف‌کننده نهایی خواهد داشت یا به معنای کاهش هزینه‌های تولید برای اپل است.

نمایشگر و قابلیت پروموشن (۱۲۰ هرتز)

تصویر مفهومی از قابلیت پروموشن نمایشگر آیفون ۱۳

پیش از معرفی آیفون ۱۲، انتظار می‌رفت که حداقل آیفون‌های پرو و پرو مکس، همراه‌با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی عرضه شوند؛ اما اپل در نهایت، در هر ۴ مدل آیفون معرفی‌شده از صفحه‌نمایش ۶۰ هرتزی برای ارائه‌ی محتوای بصری استفاده کرد و عده‌ای که انتظار صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی داشتند را کمی ناامید کرد. سرانجام، بعد از یک سال تأخیر، گمان می‌رود که این اتفاق در مدل‌های پرو آیفون ۱۳ رخ دهد.

بر اساس گزارش‌های قبلی، اپل قابلیت پروموشن را در خانواده‌ی آیفون ۱۲ به دلیل تأثیر بر دوام باتری، درست قبل از آغاز تولید انبوه متوقف کرده است. شواهد نشان می‌دهد که اپل به موفقیت در کاهش روند تخلیه‌ی باتری نزدیک شده؛ اما ظاهرا نرخ نوسازی بالاتر مودم‌های نسل پنجم شبکه‌ی موبایل (5G) چالش‌هایی برای این شرکت ایجاد کرده است. این امر، اپل را بر آن داشته که برای کاهش مصرف باتری به نمایشگر مجهز به ترانزیستورهای فیلم نازک مبتنی بر اکسید پلی‌کریستال دماپایین (LTPO) روی بیاورد. تکنولوژی یادشده برای مدیریت عمر باتری در نمایشگرهای با نرخ نوسازی بالا و دستگاه‌های مجهز به باتری کوچک بسیار ضروری است.

همان‌طور که گفته شد، برای پیاده‌سازی نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز در آیفون، اپل باید از فناوری نمایش LTPO استفاده کند و با استناد به شایعات، گفته می‌شود این مهم در سال ۲۰۲۱ اتفاق خواهد افتاد و از قرار معلوم، حداقل دو مدل آیفون ۲۰۲۱ به نمایشگرهای OLED با فناوری بسیار کم‌مصرف LTPO مجهز می‌شوند و راه را برای ارائه‌ی محتوای ۱۲۰ هرتزی بسیار هموار می‌کنند.

اپل فناوری یادشده را در نمایشگر اپل واچ سری ۵ استفاده کرده است. تکنولوژی مذکور برای کاهش مصرف باتری اپل واچ در هنگام نمایش داده نشدن اطلاعات روی نمایشگر، نرخ نوسازی تصویر را تقریبا به صفر کاهش می‌دهد. در حقیقت، LTPO صفحه پشتی کارآمدتری را ارائه می‌دهد که پیکسل‌های مختلف نمایشگر را خاموش و روشن می‌کند و باعث می‌شود باتری مصرف بسیار بهینه‌ای داشته باشد.

طبق گزارش‌ها، سامسونگ به همراه ال‌جی نمایشگرهای OLED مجهز به ترانزیستورهای فیلم‌نازک پلی‌کریستال را تأمین خواهد کرد و BOE (شرکتی چینی در حوزه‌ی تولید نمایشگر)، برخی از سفارش‌های نمایشگر در مدل‌های استاندارد آیفون ۱۳ را ارائه می‌دهد. همچنین، اپل از فناوری نمایشگر Y-OCTA استفاده خواهد کرد که اجازه می‌دهد مدارهای صفحه لمسی بدون نیاز به لایه جداگانه روی صفحه OLED سوار شوند. این منجر به نمایشگر نازک‌تری می‌شود که به‌صرفه‌تر است و فضای اضافی را برای تعبیه قطعات بیشتر و باتری بزرگ‌تر ایجاد می‌کند. ادعا می‌شود که آیفون ۱۳ به دلیل استفاده از نمایشگر کم‌مصرف، از قابلیت همیشه روشن برخوردار خواهد بود و ‌مانند قابلیت مشابه در اپل واچ، مصرف باتری بسیار ناچیزی خواهد داشت. در این حالت، اعلان‌ها نمایش داده می‌شوند؛ اما نمایشگر کاملا روشن نمی‌شود.

پردازنده A15

تصویر مفهومی از پردازنده A15 اپل

اپل احتمالا طبق سنت هرساله از به‌روزترین پردازنده‌های سری A در بطن جدیدترین گوشی‌هایش استفاده خواهد کرد. این تراشه به احتمال زیاد با استفاده از فرایند ساخت پنج نانومتری بهبودیافته‌ی شریک دیرینه‌اش TSMC، ساخته خواهد شد. تاکنون، جزئیات بیشتری از مشخصات این پردازنده منتشر نشده است؛ اما می‌توان حدس زد که مانند سالیان گذشته، قلب تپنده‌ی آیفون‌های جدید به ۶ هسته‌ی پردازنده‌ی مرکزی (CPU)، شامل چهار هسته‌ی کم‌مصرف برای پردازش‌های سبک و چهار دو هسته قوی برای پردازش‌های سنگین مجهز خواهد شد و در نهایت، چهار هسته‌ی گرافیکی (GPU)، بهترین عملکرد در محتوای گرافیکی را تضمین خواهند کرد. افزون بر این، اجزای دیگری همچون موتور عصبی، پردازنده سیگنال تصویر (ISP)، یادگیری ماشین و... با بهبودهایی مواجه خواهند شد.

مودم 5G

نمایی از مودم X60 کوالکام در کنار آیفون 12 پرو مکس

اپل خانواده‌ی آیفون ۱۲ را با پشتیبانی از نسل پنجم شبکه‌ی موبایل (5G) رونمایی و روانه‌ی بازار کرد. غول دنیای فناوری بعد از توافق با کوالکام، به‌منظور ارائه‌ی فناوری 5G از مودم‌های این شرکت موسوم به X55 بهره می‌گیرد و در ایالت متحده‌ی آمریکا از دو فرکانس sub-6GHZ و mmWave پشتیبانی می‌کند. طبق گزارش‌ها، آیفون ۱۳ با به‌کارگیری آنتن‌های سازگار، اتصال فوق‌سریع mmWave را در کشورهای دیگر گسترش خواهد داد. 

موج‌های میلی‌متری (mmWave) مجموعه‌ای از فرکانس‌های 5G هستند که سرعت بسیار سریعی در فواصل کوتاه به ارمغان می‌آورند. این ویژگی آن‌ها را به گزینه‌ای ایدئال برای مناطق متراکم شهری تبدیل کرده است. افزون بر این، تکنولوژی 5G با فرکانس کمتر از ۶ گیگاهرتز نیز وجود دارد که به‌طور‌ کلی از mmWave کُند‌تر است؛ اما سیگنال‌های گسترده‌تر با طول‌موج‌های بیشتری به وجود می‌آورد که آن را برای مناطق حومه‌ای و روستایی به انتخاب مناسب‌تری تبدیل می‌کند.

گفته می‌شود کوپرتینویی‌ها به‌دنبال سفارش تعداد زیادی آنتن mmWave و دو برابر کردن تأمین‌کنندگان تجهیزات مرتبط هستند. این امر ممکن است نشانگر این باشد که مدل‌های آیفون ۱۳ در تمامی مناطق از فناوری mmWave برخوردار خواهند شد. کشورهایی مانند انگلیس، آلمان، کانادا، چین و ژاپن همگی از شبکه‌های mmWave در حال رشد برخوردار هستند و می‌توانند از 5G سریع‌تر در آیفون ۱۳ بهره‌مند شوند.

کوالکام در فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸)، نسل سوم مودم‌های 5G خود را با نام اسنپدراگون X60 معرفی کرد که انتظار می‌رود در گوشی‌های آیفون ۲۰۲۱ مورد استفاده قرار گیرد و این روند احتمالا در به‌کارگیری تراشه‌های مودم X65 و X70، در آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ نیز ادامه خواهد داشت. اسنپدراگون X60 کوالکام، بر اساس یک فرایند پنج نانومتری ساخته شده است.

این مودم فضای کمتری در مقایسه با مودم X55 نیاز دارد و بازدهی انرژی بالاتری را ارائه می‌دهد. همچنین، این امکان را فراهم می‌کند تا داده‌های 5G باند mmWave و زیر 6GHz به‌طور هم‌زمان برای سرعت و پوشش بهتر بهبود یابد. علاوه بر این، مودم یادشده سرعت دانلود حداکثر ۷٫۵ گیگابیت بر ثانیه و آپلود تا ۳ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد و درنهایت از بلوتوث 5.2 با دو آنتن و کدک aptX با هدف بهبود صدای هدفون و اسپیکرهای بلوتوثی پشتیبانی می‌کند.

اپل از سال آینده در آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی، برای کاهش هزینه‌های 5G، از فناوری باتری مدار‌های انعطاف‌پذیر استفاده می‌کنند. اپل پیش‌تر در آیفون ۸ برای آنتن‌های LTE از تکنولوژی «مدارهای انعطاف‌پذیر» استفاده کرده بود؛ اما اکنون انتظار می‌رود که از آن‌ها برای مدارهای باتری نیز استفاده کند. همچنین تکنولوژی گفته‌شده به‌عنوان LCP Soft Board شناخته می‌شود؛ این تکنولوژی یا همان پلیمر کریستال مایع، می‌توانند جایگزینی انعطاف‌پذیر برای صفحه‌های «مدار چاپی» معمولی باشند و منجر به انتقال داده با سرعت بالا و تأخیر بسیار کمتر می‌شود. اتخاذ یک طرح باتری مدار منعطف، منجر به کاهش هزینه‌های آیفون می‌شود و در مقایسه با مدار چاپی آیفون ۱۲، هزینه‌ها را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

استاندارد Wi-Fi 6E

تصویری مفهومی از قابلیت Wi-Fi 6E آیفون ۱۳

با استناد به گفته‌های تحلیل‌گران بارکلیز، مدل‌های آیفون ۱۳ ممكن است از استاندارد Wi-Fi 6E پشتیبانی کنند و احتمالا تولید انبوه این نوع تراشه را شرکت Skyworks بر عهده خواهد داشت. Wi-Fi 6E تمامی ویژگی و قابلیت‌های Wi-Fi 6، از جمله عملکرد بالاتر، تأخیر کم و سرعت بالای انتقال داده‌ را ارائه می‌دهد؛ با این تفاوت که Wi-Fi 6E به‌صورت گسترده از باند ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند که در نتیجه، پهنای باند را افزایش می‌دهد و تداخل کمتری برای دستگاه مجهز به این تراشه ایجاد می‎کند.

پشتیبانی گسترده Wi-Fi می‌تواند یک پیشرفت محسوس تلقی شود؛ اما بیشتر یک اقدام برای سرمایه‌گذاری در آینده است و تا زمانی‌که سخت‌افزارهای بیشتری با پشتیبانی از Wi-Fi 6E منتشر شوند و مورد استفاده قرار بگیرند، این یک پیشرفت آکادمیک خواهد بود تا یک پیشرفت واقعا مفید.

باتری و حافظه‌ی ذخیره‌سازی

تصویری از اجزای داخلی آیفون ۱۲ پرو مکس

اپل در مجموعه آیفون ۱۲، از باتری‌های کوچک‌تری در مقایسه با آیفون ۱۱ استفاده کرد؛ اما گفته می‌شود مدل‌های آیفون ۱۳ دارای باتری‌های بزرگ‌تری خواهند بود که می‌تواند به شارژدهی بیشتر منجر شود. علاوه بر این، استفاده از نمایشگرهای LTPO و مودم ۵ نانومتری جدید، در افزایش شارژدهی بی‌تأثیر نخواهند بود. اپل از طرح‌های جدیدی برای صرفه‌جویی در فضا، مانند ادغام شکاف سیم‌کارت با صفحه‌ی اصلی و کاهش ضخامت ماژول اپتیکال جلو برای ایجاد فضای بیشتر به‌منظور تعبیه باتری بزرگ‌تر استفاده می‌کند.

گزینه‌های حافظه‌ی ذخیره‌سازی (ROM) اپل از ۶۴ گیگابایت از نوع NVMe شروع و در آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی به ۲۵۶ گیگابایت می‌رسد؛ درحالی‌که این دامنه برای مدل‌های پرو یک پله بالا می‌رود و از ۱۲۸ گیگابایت شروع و به ۵۱۲ گیگابایت افزایش می‌یابد. حال، چند شایعه مختصر وجود دارد که نشان می‌دهد مدل‌های پرو آیفون ۱۳، حداکثر ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی خواهند داشت؛ البته باید توجه داشت که این شایعه هنوز توسط یک منبع معتبر تأیید نشده است؛ بنابراین، برای صحت آن باید منتظر اخبار موثق‌تری بمانیم.

دوربین

تفاوت طراحی ماژول دوربین آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۳ پرو

با گسترش روزافزون محبوبیت شبکه‌های اجتماعی و تبع آن، استقبال کاربران از دوربین‌های بهتر در گوشی‌های هوشمند، پیشرفت‌های قابل‌توجه دوربین در سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت و آیفون نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. غول دنیای فناوری در صدد این است که آیفون ۱۳ پرو را به تثبیت‌کننده‌ی Sensor Shift مجهز کند و با بهره‌گیری از آن، پایداری تصاویر را به‌صورت چشم‌گیری افزایش بدهد. برای یادآوری، اپل تنها در آیفون ۱۲ پرو مکس، از فناوری تثبیت‌کننده‌ی جدید Sensor Shift بهره می‌گیرد.

طبق گفته‌ی تحلیل‌گران بارکلیز، هر چهار مدل آیفون ۱۳ به دوربین اولتراواید به‌روزشده با لنز شش‌تکه و گشودگی دیافراگم f/1.8 بهبود‌یافته مجهز می‌شوند که نور بیشتری نسبت به لنز دیافراگم f/2.4 فعلی جذب می‌کند و تصویر نهایی به‌مراتب بهتری را در شرایط کم‌نور در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین، انتظار می‌رود فوکوس خودکار بهبود یابد. بااین‌حال، مینگ‌چی کو، معتقد است که این ارتقا فقط محدود به مدل‌های پرو آیفون ۱۳ خواهد بود.

این تحلیلگر همچنین ادعا می‌کند اپل قصد دارد سال آینده دوربین تله‌فوتو آیفون‌های پرچم‌دار (احتمالا مدل‌های پرو) را از لنزهای شش‌تکه به هفت‌تکه ارتقا دهد. لنز هفت‌تکه که سال گذشته با آیفون ۱۲ معرفی شد، برای افزایش جمع‌آوری نور و کاهش انحرافات رنگی، در بالای ماژول دوربین عریض (واید) قرار دارد و در مقایسه با آرایه‌ی شش‌تکه با گشودگی دیافراگم f/1.8، گشودگی دیافراگم f/1.6 را به ارمغان می‌آورد. همچنین، انتظار می‌رود اپل در سال‌های آینده تمام دوربین‌های پشتی را به لنزهای یادشده مجهز کند.

در حال حاضر، آیفون ۱۲ پرو مکس تنها گوشی از این خانواده محسوب می‌شود که از حسگر 1/1.7 اینچی با ۴۷ درصد ابعاد بزرگ‌تر در مقایسه با مدل پرو بهره می‌گیرد که به‌ همراه لنز ۷ تکه‌ی جدید با دیافراگم f/1.6 حدود ۸۷ درصد نور بیشتری جذب می‌کند. اپل به‌سادگی می‌توانست پیکسل‌های بیشتری به حسگر دوربین آیفون‌ها اضافه کند؛ اما در عوض کاری متفاوت انجام داده است. حسگر دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس دارای پیکسل‌های بزرگ‌تری در مقایسه با سایر آیفون‌ها است که به آن فتوسایت (photosites) می‌گویند. فتوسایت بزرگ‌تر می‌تواند نور بیشتری جذب کند و درنتیجه تصاویر با نویز کمتر و بهتری به ثبت برساند و آن‌طور که مشخص است، این قابلیت در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ گسترش خواهد یافت.

با گذار از مشخصات سخت‌افزاری دوربین، گمان می‌رود که اپل طراحی ماژول کلی دوربین را دست‌خوش تغییراتی کند. اندازه دوربین پشتی در تمام مدل‌های آیفون ۱۳ می‌تواند ۰٫۹ میلی‌متر افزایش یابد و احتمالا برجستگی دوربین باقی خواهد ماند؛ با این تفاوت که طراحی لنزهای جداگانه کنار گذاشته خواهد شد و به شکل یک برآمدگی یکپارچه درمی‌آید. 

یکی از افشاگران به نام ماکس وینباخ، ادعا می‌کند دوربین گوشی‌های آیفون ۱۳، دارای قابلیت عکاسی نجومی برای گرفتن عکس از آسمان خواهند بود. اعتقاد بر این است که حالت خاصی وجود دارد که وقتی آیفون به سمت آسمان نشانه می‌رود، فعال می‌شود و به دستگاه اجازه می‌دهد ماه، ستارگان و سایر مصنوعات را تشخیص داده و نوردهی را متناسب با آن‌ها تنظیم کند. او همچنین می‌گوید مدل‌های جدید آیفون قادر به گرفتن فیلم‌های حالت پرتره هستند. البته ناگفته نماند وینباخ منبع معتبر و قابل اعتمادی محسوب نمی‌شود؛ بنابراین باید تا حدی با شک و تردید به این شایعه نگاه شود.

بنا به شایعات قبلی، پیش‌بینی می‌شود دامنه‌ی استفاده از حسگر لایدار در آیفون‌های ۲۰۲۱ می‌تواند گسترش یابد؛ زیرا زنجیره‌ی تأمین به‌طور کلی سفارش‌های بیشتری از قطعات حسگر لایدار را برای بازه‌ی زمانی مورد بحث در نظر گرفته است. در حقیقت حسگر لایدار دوربین پشتی آیفون ۱۲ پرو و ​​آیفون ۱۲ پرو مکس از آیپد پرو ۲۰۲۰ وام گرفته شده است و از قرار معلوم، مدل‌های ابتدایی آیفون ۱۳ نیز از آن بهره‌مند خواهند شد. بااین‌حال، مینگ‌چی کو و تحلیل‌گران بارکلیز ادعا می‌کنند که این حسگر به مدل‌های پرو محدود خواهد بود. درواقع، لایدار فاصله نوری و عمق اشیاء را در یک مکان اندازه‌گیری می‌کند تا محدوده‌ای را به فاصله‌ی پنج متر دورتر ترسیم کند. این قابلیت تجارب واقعیت افزوده دقیق‌تری فراهم می‌کند و فوکوس خودکار را در مکان‌های کم‌نور بهبود می‌بخشد.

زمان رونمایی

لوگو اپل و فونت ۲۰۲۱ / مفهومی از رویدادهای اپل در سال ۲۰۲۱

بعد از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، تغییر شیوه‌ی زندگی مردم و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها، ضرر هنگفتی به بسیاری از صنایع، از جمله صنعت گوشی‌ هوشمند وارد آمد. این امر برای بعضی شرکت‌ها مانند اپل نیز بسیار گران تمام شد. غول فناوری در روند تولید و ساخت مدل‌های آیفون ۱۲ در سال ۲۰۲۰ به دلیل بیماری همه‌گیر و به تبع آن، بسته شدن مراکز تولیدی با چالش‌های زیادی رو‌به‌رو شد که آن را به سمت عرضه آیفون‌های جدید در دو مرحله سوق داد. اکنون، با مهیا شدن شرایط پایدارتر و کاهش مشکلات لجستیکی، اپل قادر خواهد بود مدل‌های آیفون ۱۳ را طبق برنامه‌ی منظم و رویدادهای سنتی‌اش (رویداد شهریور)، به همراه محصولاتی همچون اپل واچ، آیپدهای جدید و... به بازار عرضه کند.

نگاهی به آیفون‌های آینده

نمایی از آیفون با و بدون ناچ

اگر آیفون ۲۰۲۱ را مدل S در نظر بگیریم، آیفون ۲۰۲۲ نسخه‌ی اصلی بعدی خواهد بود و انتظار می‌رود که اپل تغییرات عمده‌ای در طراحی این گوشی ایجاد کند. آیفون‌ها دیگر بریدگی نخواهند داشت و در عوض اپل شاید از یک حفره برای پنهان کردن دوربین سلفی و حسگرهای موجود بهره گیرند که هم‌اکنون در برخی از دستگاه‌های اندرویدی از جمله گوشی‌های هوشمند سامسونگ استفاده می‌شود. همچنین، این احتمال وجود دارد که حسگرهای فیس آی‌دی به زیر نمایشگر منتقل یا با حاشیه‌ی کوچک فوقانی دستگاه ادغام شوند. 

تحلیل‌گران بارکلیز ادعا می‌كنند كه اپل قصد دارد فناوری زمان پرواز (TOF) را برای فیس آی‌دی در نظر بگیرد و این امر باعث ایجاد تغییرات اساسی در نمای آرایه‌ی دوربین TrueDepth جلویی می‌شود. پیش‌تر، گفتیم که احتمالا آیفون ۱۳ به حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر مجهز خواهد شد؛ اما در غیر این صورت، پیش‌بینی می‌شود حداقل یک آیفون پیشرفته تا سال ۲۰۲۳، به این نوع تاچ آی‌دی مجهز شود و علاوه بر این، دوربین تله‌فوتو پریسکوپی و نمایشگر تمام‌صفحه بدون بریدگی نیز به احتمال غریب به یقین تا همان سال رونمایی خواهند شد.

انتظار می‌رود دوربین اولتراواید مدل‌های پرو آیفون ۱۳، پیشرفت‌هایی داشته باشند و طبق گفته مینگ‌چی کو، تمامی مدل‌های آیفون ۲۰۲۲، همان نسخه به‌روز را دریافت می‌کنند. انتظار می‌رود آیفون‌های آینده برای بهبود بزرگ‌نمایی به لنز پریسکوپی مجهز شوند؛ اما مشخص نیست که کدام یک از آیفون‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ از لنزهای جدید پریسکوپ بهره می‌برند. بااین‌حال، به‌طور قطعی می‌توان گفت که اپل برای استفاده از این نوع لنز در گوشی‌های آیفون بسیار مصمم است.

گفته می‌شود اپل در ساخت سیستم دوربین پریسکوپ اختصاصی خود با مشکل و چالش‌هایی رو‌به‌رو شده است؛ زیرا بسیاری از فناوری‌های موردنیاز، از طریق سایر شرکت‌ها به ثبت رسیده و اپل در عوض در حال بررسی خرید قطعات از سایر تولیدکنندگان است. به‌عنوان مثال، سامسونگ صاحب فناوری موسوم به «محرک نوع توپ» است که در بسیاری از لنزهای پریسکوپ استفاده می‌شود. ناگفته نماند که لنز پریسکوپ امکان بزرگنمایی اپتیکال تا ۱۰ برابر را فراهم می‌کند.

مینگ‌چی کو، بر این باور است که پیشرفت دوربین پشتی در مدل‌های پرو آیفون ۲۰۲۲ روی لنزهای تله‌فوتو متمرکز خواهد شد و آن‌ها از لنز شش‌تکه‌ی کنونی به لنز هفت‌تکه ارتقا می‌یابند. وی معتقد است آیفون ۲۰۲۲ از طراحی تک‌بدنه استفاده خواهد کرد که موتور سیم‌پیچ صوتی دوربین را با آرایه‌ی لنز آن ادغام می‌کند، در مقایسه با ماژول‌های فعلی که از اجزای مشابه قطعات جداگانه و مجزا بهره می‌برند و سرانجام، طراحی جدید می‌تواند فضای داخلی دستگاه را آزاد کند و مقاومت دستگاه را افزایش دهد.

پیش‌بینی می‌شود که غول دنیای فناوری به‌شدت در حال آزمون‌وخطای سیستم‌های حرارتی محفظه بخار (VC)، به‌منظور استفاده در نسل بعدی گوشی‌های آیفون است و شواهد نشان می‌دهد که اپل شرایط استفاده از فناوری یادشده در گوشی‌های آیفون را مهیا کرده است. در حال حاضر، گوشی‌های هوشمندی از شرکت‌هایی مانند سامسونگ، ریزر و ال‌جی وجود دارد که از فناوری محفظه بخار برای خنک نگه داشتن دستگاه در هنگام فشار شدید استفاده می‌کنند.

به گفته‌ی مینگ‌چی کو، به احتمال قریب به یقین، کوپرتینویی‌ها فناوری محفظه‌ی بخار را در بطن آیفون‌های آینده جای خواهند داد؛ البته باید توجه داشت که این در صورتی است که شرکای تجاری اپل فناوری مذکور را به‌موقع به اپل تحویل دهند و مشکل لجستیکی خاصی در تأمین آن رخ ندهد. به‌طور کلی، فناوری محفظه بخار (VC) شامل تبخیر مایع (معمولا آب) در یک لوله حرارتی یا ساختار نگه‌دارنده گرما است که مسیر خود را از طریق شاسیِ دستگاه می‌پیماید.

در فرایند کاری سیستم یادشده، گرمای حاصل از پردازنده‌ها و سایر اجزای الکترونیکی پرفشار منجر به تبخیر مایع به بخار می‌شود که با انتقال به مناطق کم‌فشار، انرژی گرمایی را از طریق محفظه تبخیر به‌صورت یکسان پخش می‌کند. در نهایت، باله‌ها یا سایر اجسام کندانسور، گرما را از بخار خارج می‌کنند و به حالت مایع برمی‌گردانند و از طریق عمل مویرگی دوباره این فرایند را به مناطق پرفشار منتقل می‌کنند.‌

مشخص نیست که آیا سیستم حرارتی محفظه بخار نیازهای بالای اپل را برآورده می‌کند یا خیر؛ اما کو نسبت به برنامه بهبود قابلیت اطمینان خوش‌بین است و انتظار دارد حداقل مدل‌های پیشرفته‌ی آیفون ۲۰۲۲، فناوری مذکور را به کار گیرند.

ساخت مودم‌ 5G اختصاصی

تصویری مفهومی از مودم 5G اختصاصی اپل

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، اپل برای نیازهای مودم‌های ارتباطاتی محصولاتش، از جمله مودم 5G موجود در آیفون ۱۲، به کوالکام وابسته است. غول طراح تراشه‌ی آمریکایی در فوریه ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹)، اسنپدراگون X65 را به‌عنوان اولین مودم ۱۰ گیگابیتی 5G در جهان معرفی کرد. ظاهرا اپل قرار نیست از X65 در خانواده گوشی‌های آیفون ۲۰۲۱ استفاده کند و احتمالا استفاده از این مودم برای سال ۲۰۲۲ و آیفون ۱۴ برنامه‌ریزی شده است. در این میان، شایعاتی مبنی بر استفاده از مودم‌های 5G اختصاصی اپل در گوشی‌های آیفون نیز منتشر شده است. گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که اپل در راستای کاهش وابستگی به شرکای تجاری مانند کوالکام، قصد دارد نخستین مودم سلولار خود را در تمامی مدل‌های آیفون ۲۰۲۳ تعبیه کند.

در واقع روابط اپل و کوالکام در سالیان اخیر شکرآب بوده است. اپل در سال ۲۰۱۷ از کوالکام به دلیل هزینه‌های صدور مجوز ثبت اختراع شکایت کرد و در نهایت، بعد از سال‌ها اختلاف نظر، دو شرکت مذکور به توافق رسیدند. غول فناوری واقع در کوپرتینو از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ از سخت‌افزار «باند پایه» اینتل استفاده می‌کرد؛ اما گفته می‌شود که اینتل قادر به ارائه‌ی به‌موقع فناوری 5G برای ارائه در سال ۲۰۲۰ نبوده است و همین موضوع باعث توافق اپل و کوالکام شد.

با توافق کوالکام و اپل، اینتل توسعه فناوری مودم 5G خود را متوقف کرد و سرانجام نمونه کارهای ثبت اختراع و بخش مودم‌های 5G خود را با بیش از ۲۲۰۰ کارمند به قیمت یک میلیارد دلار به اپل فروخت. فراتر از مالکیت معنوی بخش مودم‌های اینتل، اپل طی چند سال گذشته استعدادهای مهندسی را از کوالکام و دیگر بازیگران اصلی صنعت استخدام کرده است.

به‌طور کلی، شایعات مربوط به علاقه اپل به فناوری مودم به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد؛ اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که اپل درحالی‌که در دادگاه با کوالکام مبارزه می‌کرد، برنامه‌های تولید مودم اختصاصی خود را به‌صورت چشمگیری تقویت کرده است. همچنین، جانی سروجی، معاون ارشد سخت‌افزار اپل، اعلام کرده است که این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای توسعه و ساخت مودم‌های گوشی همراه برای استفاده در آیفون، آیپد و سایر دستگاه‌ها است.

احتمال معرفی آیفون تاشون در سال ۲۰۲۳

تصویر مفهومی از آیفون تاشو

بر اساس شایعات و انبوهی از پتنت‌ها، اپل می‌تواند در بازه‌ی زمانی یادشده نوعی آیفون تاشو را معرفی و روانه‌ی بازار کند و به رقابت با شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و سامسونگ که گوشی‌ هوشمند تاشو توسعه داده‌اند، بپردازد. یکی از مهم‌ترین ویژگی گوشی‌های تاشو، نمایشگر آن‌ها است که به‌نوعی ماهیت آن‌ها را از سایر گوشی‌ها متمایز می‌کند؛ بنابراین، شرکت‌ها می‌کوشند تا از بهترین نمایشگرهای موجود در این گوشی‌ها بهره بگیرند و چالش‌هایی همچون مقاومت در برابر ضربه و خط‌وخش یا مشکل ناهمواری‌های روی نمایشگر را به حداقل برسانند.

ادعا می‌شود که غول دنیای فناوری استفاده از نمایشگرهای ال‌جی را در گوشی آیفون تاشو مغتنم دانسته و قصد دارد تأمین بخشی از این نوع خاص از نمایشگر را به شرکت کره‌ای محول کند. بااین‌حال، تولید انبوه این نمایشگر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پیش‌ازاین، گفته می‌شود که سامسونگ تأمین‌کننده اصلی اپل برای نمایشگر تاشو OLED خواهد بود و گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که این شرکت در سال گذشته تعداد زیادی نمونه‌ی صفحه‌نمایش تاشو را برای آزمایش در اختیار اپل قرار داده است؛ بنابراین مشخص نیست که خبر همکاری و ال‌جی چطور تا چه حد به واقعیت نزدیک خواهد بود.

به‌طور کلی، اعتقاد بر این است که عرضه‌ی این گوشی در آینده‌ای نزدیک رخ نخواهد داد. گمان می‌رود که توسعه هنوز در مراحل ابتدایی و معطوف به تکنولوژی‌های مربوط به نمایشگر است و ظاهرا غول دنیای فناوری نمونه‌ی تکمیل‌شده از گوشی تاشو را وارد فرایند آزمون ‌و خطای اولیه نکرده است. بلومبرگ بر این باور است که آیفون تاشو شاید سال‌ها دیرتر از آنچه تصور می‌شد عرضه شود یا در نهایت، احتمال دارد غول دنیای فناوری هرگز این محصول را معرفی نکند. 

طبق گفته بلومبرگ، اپل کارهای اولیه را روی آیفون با نمایشگر تاشو آغاز کرده؛ اما این شرکت هنوز متعهد به عرضه‌ی دستگاه تاشو نشده است. با استناد به منابع نزدیک زنجیره تأمین در چین، اپل در نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹)، ارسال آیفون‌های تاشو را برای اهداف آزمایشی به غول مونتاژ تایوانی یعنی فاکسکان آغاز کرده است. این آزمایش شامل ارزیابی استفاده از نمایشگر OLED یا میکرو LED و همچنین استفاده از لولا (بخش اصلی گوشی‌ تاشو) است. گفته می‌شود فاکسکان لولاها را تا بیش از ۱۰۰ هزار دفعه باز و بسته شدن، تحت فشار قرار می‌دهد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
4018