پیشبینی زمان ارسال سفارش به اسنپ فود اضافه میشود
در ماههای اخیر، کاربران در شبکههای اجتماعی اعتراض و انتقادهای زیادی از ارسال طولانی سفارشهایشان از اسنپ فود کردهاند یا از لغوشدن درخواستشان بدون اطلاع آنها خبر دادهاند. این انتقادها در حالی مطرح میشود که چندی پیش اسنپ فود بهعنوان تنها پلتفرم سفارش آنلاین غذا (حداقل در تهران) ۱۰۰ میلیون سفارش خود را به ثبت رساند. بسیاری از کاربران در شبکههای اجتماعی اعلام میکند که اگر اسنپ فود یک رقیب در بازار فروش آنلاین غذا داشت، شاید در فضای رقابتی سرویس بهتری به مشتریانش میداد.
بااینحال مهرداد عبدالرزاق، رئیس هیئتمدیره اسنپ فود، موافق این موضوع نیست و اعلام میکند فعالیت در زمینه سفارش آنلاین غذا یکی از سختترین کسبوکارهای حوزه آنلاین است. او مانند همیشه اسنپ فود را سرویس انحصاری نمیداند و معتقد است این شرایط اقتصادی و سختی کار در این حوزه است که باعث شده در تهران سرویسی همپای اسنپ فود وجود نداشته باشد.
عبدالرزاق اعلام میکند که برعکس تهران، در شهرهای مختلف کشور سرویسهای آنلاین سفارش غذا بدون مشکل و با تعداد مشتریان بیشتری از اسنپ فود مشغول به کار هستند. او معتقد است نگاهی منفی به اسنپ فود ایجاد شده که این سرویس، سرویسی انحصارطلب است؛ درحالیکه براساس گفتههای عبدالرزاق، این سرویس درحالحاضر تمام تلاشش را میکند تا سرپا باشد و اصلا به دنبال ایجاد انحصار نیست.
او در پاسخ به این پرسش که «دلیل افزایش تأخیر در ارسال سفارش مخصوصا در بخش غذا و سوپرمارکت اسنپ فود چیست؟» توضیح داد: «ما حداقل در دو ماه اخیر با مشکل تأخیر در ارسال سفارشها هستیم و این اتفاق هم ربطی به کمبود ناوگان پیکی ما ندارد.» او ادامه داد: «در ۲ ماه تا ۴۵ روز قبل بهدلیل مناسبتهای مذهبی که داشتیم و باتوجهبه اینکه هر کدام از همکاران ما در بخش ارسال سفارشها در یک خطهای از کشور هستند، به شهرهای خود میرفتند و خیلی با نوسان نیروی ارسال روبهرو شدیم که کار ما را دچار ایراد کرد.»
عبدالرزاق میگوید که باتوجهبه این مشکل که تنها در ۲ ماه پیش با آن روبهرو بودهاند، هر روز بیش از ۹۸ درصد از سفارشهایشان را در کمتر از ۵۵ دقیقه بهدست مشتری رساندهاند.
عبدالرزاق از رخدادن اتفاقی خوب برای کسب رضایت از مشتریانشان خبر داد و گفت: «اتفاق خوبی که میتواند خیال همه را در زمینه تأخیر راحت کند، این است که مانند پلتفرمهای دنیا بتوانیم قبل از سفارش کاربر، طول زمان ارسال را بهصورت پیشبینی به او نشان دهیم تا اگر زمان طولانی بود، خودش تصمیم بگیرد که منتظر بماند یا لغو سفارش کند.» بهگفتهی وی، تیم فنی اسنپ فود بهشدت در تلاش هستند تا این قابلیت قبل از پایان فصل تابستان روی این پلتفرم عملیاتی شود.
تمرکز بیشتر روی سرویس غذا
اسنپ فودی که حالا در بازار فعالیت میکند، با اسنپ فود سالهای گذشته که تنها کار سفارش غذا را انجام میداد، بسیار متفاوتتر است. حالا خود این برنامه جدا از سوپراپلیکیشن اسنپ، به سوپراپلیکیشنی تبدیل شده که درکنار غذا، سفارش شیرینی، خرید نان، فروش محصولات آرایشی بهداشتی و سوپرمارکت را نیز انجام میدهد. عبدالرزاق تأکید میکند باتوجهبه آمار و ارقام سفارشها، شرایط سفارش آنلاین غذا آنقدرها هم که در شبکههای مجازی از آن انتقاد میکنند، بد نیست.
رئیس هیئتمدیره اسنپ فود در پاسخ به این سؤال که «از بین تمام سرویسهایی که در این پلتفرم فعال است، آنها میخواهند روی چه سرویسی تمرکز بیشتری داشته باشند؟» اعلام کرد که سرویس غذا درحالحاضر مهمترین محصولی است که روی آن تمرکز کردهاند. او در توضیح این موضوع به زومیت گفت: «وضعیت در بخش غذا بهصورت کلی بد نیست و اتفاقهای خوبی هم در آن رخ میدهد؛ مانند اینکه ما روزانه ۱۵۰ هزار تراکنش در روز را پردازش میکنیم. با تمام اینها جای کار روی سرویس غذا بسیار زیاد است.»
او ادامه داد: «هدف ما از اضافهکردن سرویسهای مانند سوپرمارکت، شیرینی و... برای این بوده است تا ناوگان ما در زمانی که سفارش غذا وجود ندارد و سرشان خلوتتر است، بتوانند با ارسال سفارشهای دیگر، کسب درآمدشان را بیشتر کنند.» او درباره تمرکزشان روی سرویس غذا بهعنوان یکی از سرویسهای قدیمی اسنپ فود گفت: «به این دلیل تمرکزمان را روی سرویس غذا و توسعه آن در نقاط مختلف کشور گذاشتهایم که بهعلت کرونا نتوانستهایم از حدود یکونیم سال پیش به این سرویس توجه دقیقتری داشته باشیم و گزینههای مختلفی دراختیار کاربرانمان بگذاریم.»
عبدالرزاق اعلام کرد که آنها تمام تمرکز خود را روی سرویس غذا گذاشتهاند تا شکایت برخی کاربران از سرویسدهی اسنپ فود کمتر شود. طبق ادعای او، هماکنون تیم فنی اسنپ فود روی ایجاد اعلام زمان پیشبینی سفارش به مشتریان در حال کار است و میخواهند کاربران از زمان ثبت سفارش تا زمان انتظار برای رسیدن سفارش، زمان حدودی را بدانند و اگر در این زمینه تاخیری از سمت اسنپ فود صورت گرفت، تا ۵۰ درصد هزینه سفارش را بهعنوان جبران خسارت به مشتری خود بازگردانند.