نتایج بنچمارک‌های جدید نشان می‌دهد عملکرد گرافیک GTX 1650 و RX 6400 از Arc A380 بهتر است

{title limit=50}

اینتل به‌تازگی معیارهای عملکرد گرافیکی دسکتاپ Arc A380 جدیدش را در اجرای ۱۷ بازی مختلف با GTX 1650 و RX 6400 مقایسه کرده که همه‌ی این آزمایش‌ها روی یک کامپیوتر انجام شده است. عملکرد گرافیک A380 به‌طور متوسط درمقایسه‌با GTX 1650 و RX 6400 ضعیف‌تر است که باعث می‌شود به یکی از کُندترین گرافیک‌های رده‌پایین ایالات متحده تبدیل شود. در این شرایط اینتل حتی در تهیه‌ی فهرست پیشنهادی بهترین گرافیک‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی خود کار سختی در پیش خواهد داشت.

به‌گزارش TomsHardware، گرافیک‌ A300 اینتل محصول پایین‌رده محسوب می‌شود و از تراشه‌ی کوچک‌تر Alchemist ACM-G11 بهره می‌برد. این مدل برخلاف A350M و A370M به ۸ هسته‌ی گرافیکی Xe اینتل مجهز شده و رابط حافظه‌ی کامل ۹۶ بیتی GDDR6 روی آن فعال است. این تقریباً همان پیکربندی هسته‌ی اصلی گرافیک لپ‌تاپی Arc A370M است، با این تفاوت که حافظه‌ و پهنای‌ باند حافظه‌ی آن به‌ترتیب ۵۰ درصد و ۶۶ درصد بیشتر است و از فرکانس بیشتر تا ۲٫۴۵ گیگاهرتز نیز استفاده می‌کند.

حداکثر توان گرافیک A300 معادل ۷۵ وات یا شاید بیشتر است و Arc 380 اینتل نیز در انواع مختلفی عرضه خواهد شد. گرافیک‌هایی با توان کمتر از ۷۵ وات می‌توانند بدون کانکتور برق کار کنند و فرکانس آن‌ها تا ۲ گیگاهرتز نیز می‌رسد. گرافیک‌های دیگر با حداکثر توان مصرفی ۸۰ وات به کانکتور برق ۶ پین نیاز دارند و فرکانس آن‌ها به ۲٫۲۵ گیگاهرتز افزایش می‌یابد و درنهایت گرافیک‌هایی با توان مصرفی ۸۷ وات و بیشتر با فرکانس ۲٫۳۵ یا بیشتر کار می‌کنند.

ما نمی‌دانیم که اینتل در آزمایش خود از کدام گرافیک استفاده کرده است و تصاویر کارت Gunnir با کانکتور برق ۸ پین فقط برای ارجاع در نظر گرفته شده است. کامپیوتر آزمایشی اینتل به پردازنده‌ی Core i5 12600K، دو رم شانزده‌گیگابایتی DDR4-3200، مادربرد MSI Z690-A Pro WiFi DDR4، یک SSD چهارترابایتی M600 Pro XT و سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ مجهز بود.

درحال‌حاضر، Arc A380 تنها گرافیک دسکتاپی فهرست‌شده در وب‌سایت اینتل است؛ اما‌‌ با‌‌‌‌توجه‌‌‌‌به درایورهایی که قبلاً از این شرکت فاش شده‌، می‌توان انتظار داشت که گرافیک دسکتاپی سری A500 و A700 اینتل نیز در آینده عرضه شوند. آمار مربوط به این گرافیک‌ها براساس راهنمای بازبینی Arc A380 در جدول زیر آمده است. البته احتمال دارد برخی از این آمار دقیق نباشند؛ زیرا اکثر تولیدکنندگان سعی می‌کنند در معیارهای رسمی خود، محصولاتشان را بهتر از آنچه هستند، نشان دهند.

بازی‌هااینتل Arc 380انویدیا GTX 1650Radeon RX 6400
میانگین ۱۷ بازی۹۶٫۴۱۱۴٫۵۱۰۵
Age of Empires 4۸۰۱۰۲۹۴
Apex Legends۱۰۱۱۲۴۱۱۲
Battlefield V۷۲۸۵۹۴
Control۶۷۷۵۷۲
Destiny 2۸۸۱۰۹۸۲
DOTA 2۲۳۰۲۶۷۲۶۶
F1 2021۱۰۴۱۱۲۹۶
GTA V۱۴۲۱۶۴۱۸۰
Hitman 3۷۷۸۹۹۱
Naraka Bladepoint۷۰۶۸۶۴
NiZhan۲۰۰۲۰۰۲۰۰
PUBG۷۸۱۰۷۹۵
The Riftbreaker۱۱۳۱۴۱۱۲۴
The Witcher 3۸۵۱۰۱۸۱
Total War: Troy۷۸۹۸۷۵
Warframe۷۷۹۸۹۸
Wolfenstein Youngblood۹۵۱۳۰۹۶


عملکرد Arc A380 به‌طور متوسط ۱۹ درصد از GTX 1650 و ۹ درصد از RX 6400 ضعیف‌تر است. هنگامی‌ که هریک از این گرافیک‌ها را براساس قدرت آن‌ها در اجرای بازی‌ها مقایسه می‌کنیم، Arc A380 فقط در چهار عنوان از ۱۷ عنوان بررسی‌شده از RX 6400 بهتر عمل کرده است. گرافیک سطح‌پایه‌ی اینتل در این آزمایش فقط در اجرای بازی Naraka Bladepoint موفق شده است GTX 1650 را شکست دهد. علاوه‌براین، هر سه گرافیک آزمایش‌شده موفق شدند در اجرای بازی NiZhan، نرخ ۲۰۰ فریم‌برثانیه را ثابت نگه دارند.

شکست گرافیک جدید اینتل از گرافیک رده‌پایین انویدیا که بیش از سه‌ سال از معرفی‌اش می‌گذرد و نیز شکست از مدل پایین‌رده‌ی Radeon که به معنای واقعی کلمه در سطح گرافیک‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند Navi 24 است، چندان دلگرم‌کننده به‌نظر نمی‌رسد. در ماه‌های گذشته، گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد درایورهای گرافیکی اینتل هنگام اجرای بازی‌ها نقش مهمی در عملکرد گرافیک‌های جدید سری A این شرکت ایفا می‌کنند و درحال‌حاضر، بهینه‌سازی ضعیف این درایورها مشکل بزرگی است که باید برطرف شود.

شاید اینتل بتواند شرایط را تغییر دهد و در آینده، یعنی زمانی‌ که گرافیک‌های جدیدش در بازارهای جهان عرضه شد، درایورهای بازی بهینه‌شده‌ای ارائه دهد. این شرکت به‌تازگی عملکرد موردانتظار خود را برای گرافیک پیشرفته‌تر A700M نشان داده است که نسبتاً توانمند به‌نظر می‌رسند.

ناگفته نماند اگر مشکلات مربوط به درایورها در گرافیک‌‌های میان‌رده‌ی A500 و A700 همچنان وجود داشته باشد، بخش گرافیک‌های این شرکت با مشکلات جدی در بازار مواجه خواهند شد؛ بازاری که درحال‌حاضر بسیار رقابتی است و عملکرد پردازنده‌های گرافیکی در اجرای بازی‌ها اهمیت زیادی برای کاربران دارد.

موتور چندرسانه‌ای اینتل Xe

اینتل در گرافیک‌های رده‌پایین و لپ‌تاپی خود فقط به‌دنبال بهبود عملکرد اجرای بازی‌ها نیست. Arc از موتور رسانه‌ای Xe بهره می‌برد؛ به‌همین‌دلیل، از رمزنگاری 8K، رمزگشایی AVC VP9 ،AV1 ،H.264 و HEVC (H.265) پشتیبانی می‌کند. گفتنی است درحال‌حاضر سری Arc اینتل، تنها پردازنده‌ی گرافیکی‌ای است که از رمزنگاری سخت‌افزاری AV1 پشتیبانی می‌کند. مقایسه A380 با Core i5 12600K در رمزنگاری AV1 ویدئو نشان می‌دهد گرافیک اینتل عملکرد بسیار سریع‌تری دارد.

درواقع، A380 موفق شد در این آزمایش ویدئو مدنظر را در ۵۳ ثانیه رمزنگاری کند؛ درحالی‌که انجام این‌ کار با پردازنده‌ی Core i5 12600K به حدوداً چهار برابر زمان بیشتری (۲۳۴ ثانیه) نیاز داشت. افزون‌براین، Arc 380 در سناریوهای دیگر رمزنگاری ویدئو، سرعت بیشتری از خود نشان داد. به‌عنوان مثال، در رمزنگاری HEVC با استفاده از نرم‌افزار DaVinci Resolve که در آن ویژگی Deep Link اینتل از پردازنده‌ی گرافیکی و پردازنده‌ی مرکزی اختصاصی بهره می‌برد، این‌ کار در ۱۶ ثانیه انجام شد؛ درحالی‌که GTX 1650 در شرایط مشابه برای رمزنگاری ویدئو به ۲۵ ثانیه زمان نیاز داشت.

جالب اینکه Arc 380 در این آزمایش بدون فعال‌بودن Deep Link، فایل ویدئویی را در ۳۰ ثانیه رمزنگاری کرد که این موضوع نشان می‌دهد تأثیر Deep Link در رمزنگاری ویدئوها بسیار زیاد است و سرعت اجرای این‌ کار را تقریباً تا دو برابر افزایش می‌دهد. اگر به‌ قابلیت‌های چندرسانه‌ای بیشتر علاقه‌مند هستید، ممکن است Arc برایتان گزینه‌ای عالی باشد. برای گیمرها نیز امیدواریم بهبودهای اضافه در درایورهای اینتل بتواند به افزایش قدرت عملکرد این گرافیک‌ها را ارتقا دهد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
17