انویدیا شرکت‌ها و سازمان‌ها را به استفاده از ابرتراشه‌های سرور مبتنی‌بر آرم ترغیب ‌می‌کند

{title limit=50}

ظاهراً قرار است سال ۲۰۲۳ به یکی از سال‌های مهم برای تراشه‌های سرور مبتنی‌بر آرم (ARM) تبدیل شود و انویدیا نیز در این حوزه نقش پررنگی ایفا خواهد کرد. غول پردازنده‌های گرافیکی به آینده‌ی آرم بسیار امیدوار است و حتی اگر نتواند مالکیت این شرکت را ازآنِ خود کند، همچنان از فناوری‌های آن نهایت استفاده را خواهد برد.

به‌گزارش TheRegister، انتظار می‌رود سال آینده چندین شرکت فروشنده‌ی سرور سیستم‌هایی با تراشه‌های جدید مبتنی‌بر آرم انویدیا به‌ بازار عرضه کنند. ازجمله این تراشه‌ها می‌توان به ابرپردازنده‌های Grace اشاره کرد که ترکیبی از دو پردازنده‌ی Grace انویدیا و ابرتراشه‌های Crace-Hopper که ترکیبی از پردازنده‌ی Grace و یک پردازنده‌ی گرافیکی Hopper است.

شرکت‌هایی مثل HP و دل و سوپرمایکرو در آمریکا، لنوو در هنگ‌کنگ، Inspur در چین و گیگابایت، فاکسکان، ایسوس و Wiwynn تایوان ازجمله فروشندگان سرور هستند. هدف محصولات این شرکت‌ها بازارهایی است که در آن، عملکردهایی مثل آموزش و استنتاج مبتنی‌بر هوش مصنوعی، توان محاسباتی درخورتوجه، بازی‌های ابری و گرافیک اهمیت زیادی دارد.

انویدیا متعهد شده است که در آینده از پردازنده‌های x86 اینتل و AMD استفاده کند و نیز امیدوار است اپراتورهای مرکز داده و توسعه‌دهندگان را با وعده‌ی پیشرفت‌های بزرگ به تراشه‌های X86 کنونی و محصولات خود جذب کند. این پیشرفت‌ها شامل تراشه‌های ۱۴۴ هسته‌ای با حداکثر یک ترابایت حافظه‌ی LPDDR5x و پهنای باند یک ترابایت برثانیه در یک سوکت برای ابرتراشه‌ی Grace است.

انویدیا برای برقراری ارتباط میان دو ابرتراشه از فناوری اتصال ۹۰۰ گیگابایت‌برثانیه NCLink-C2C خود استفاده می‌کند. این فناوری برای اتصال پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی در ابرتراشه‌ی Grace-Hopper نیز استفاده می‌شود.

ابرتراشه انویدیا Grace


افزون‌براین، انویدیا نحوه‌ی عملکرد سیستم با ابرتراشه‌ی Grace را هنگام انجام وظایف مربوط به پردازنده بررسی کرده که امتیاز تخمینی این تراشه در معیار SPECrate 2017_int_bace معادل ۷۴۰ است. اگر این آمار واقعیت داشته باشد، سیستم مدنظر انویدیا ۵۰ درصد سریع‌تر از پردازنده‌های سیستم DGX A100 خواهد بود؛ سیستمی که از دو پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای AMD Epyc 7742 بهره می‌برد و اوایل سال ۲۰۱۹ روانه‌ی بازار شده است.

پرش خاریا، مدیر محاسبات مرکز داده‌ی انویدیا، می‌گوید ابرتراشه‌ی Grace انویدیا با یکی از پردازنده‌ی x86 از سه‌ سال پیش مقایسه شده است؛ زیرا DGX A100 را سری برتر در حوزه‌ی سرورها می‌داند. گفتنی است امروزه از DGX A100 در حوزه‌هایی مثل هوش مصنوعی استفاده می‌شود. اپراتورها و توسعه‌دهندگان مرکز داده برای استفاده از این قابلیت‌ها باید جهشی بزرگ از دنیای سیستم‌های x86 به دنیای جذاب سرورهای مبتنی‌بر آرم تجربه باشند.

شاید این جهش بزرگ به‌نظر برسد؛ اما خاریا معتقد است که انویدیا کارهای اساسی زیادی با همکاری Arm انجام داده تا اکوسیستم نرم‌افزار سرور را آماده کند. این کار از سال ۲۰۱۹ آغاز شد؛ زمانی‌که غول پردازنده‌های گرافیکی اعلام کرد پشتیبانی از مدل برنامه‌نویسی CUDA را به‌همراه پشته‌ی کامل نرم‌افزارهای هوش مصنوعی و HPC به پردازنده‌های مرکزی سرورهای مبتنی‌بر Arm گسترش خواهد داد. از آن زمان تاکنون، این شرکت بیشتر نرم‌افزارهای خود را با این نوع تراشه‌ها سازگار کرده است.

انویدیا همچنین مطمئن می‌شود که سرورهای مبتنی‌بر Arm بهترین عملکرد ممکن را ازطریق برنامه‌‌ی سیستم‌های دارای گواهی این شرکت ارائه می‌دهند که درحال‌حاضر، شامل سرورهایی است که از پردازنده‌های موجود در بازار و تراشه‌های Altra مبتنی‌بر معماری Arm Ampere استفاده می‌کنند.

برخی از سازمان‌ها قبلاً برنامه‌های خود را برای استفاده از سرورهای مجهز به ابرتراشه‌های Crace و Crace-Hopper انویدیا اعلام کرده‌اند؛ ازجمله آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس وزارت انرژی ایالات متحده که از هر دو تراشه‌ی مذکور در نسل بعدی ابررایانه‌ی Venado خود بهره خواهد برد. البته آزمایش واقعی در چند سال آینده انجام خواهد شد؛ زیرا انویدیا در تلاش است دنیای مراکز داده را درباره‌ی تمایز Arm متقاعد و سازمان‌ها را به استفاده از طرح‌های سرور خود ترعیب کند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
140