بنچمارک Core i9-13900 فاش شد؛ AMD احتمالاً با Ryzen 7000 تراشه‌های نسل‌سیزدهمی اینتل را نابود می‌کند

{title limit=50}

در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی، رقابت مستقیم بین اینتل و AMD به اوج می‌رسد؛ چون این دو شرکت قصد دارند جدیدترین نسل از پردازنده‌هایشان را روانه‌ی بازار کنند. انتظار می‌رود در بازه‌ی زمانی یادشده، اینتل پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی سری Raptor Lake و AMD پردازنده‌های سری Ryzen 7000 را برپایه‌ی معماری Zen 4 دردسترس مشتریان قرار دهند.

بنچمارک SiSoftware به‌تازگی جزئیات عملکرد پردازنده‌ی موردانتظار Intel Core i9-13900 از سری Raptor Lake-S را فاش کرده است که مدل آنلاک‌نشده‌ی i9-13900K محسوب می‌شود. SiSoftware این پردازنده‌ی جدید اینتل را با Core i9-12900 (متعلق‌ به خانواده‌ی نسل‌دوازدهمی Alder Lake-S) و Core i9-11900K (متعلق‌ به خانواده‌ی نسل‌یازدهمی Rocket Lake-S) و AMD Ryzen 9 5900X (متعلق‌ به خانواده‌ی Zen 3 با ۱۲ هسته و ۲۴ ترد) مقایسه کرده است.

پردازنده Intel Core i9-13900 اینتل و مقایسه با نسل قبل و رقبا

به‌نوشته‌ی Neowin، پردازنده‌ی نسل‌سیزدهمی جدید Raptor Lake اینتل توانسته است در آزمون‌های مبتنی‌بر مقیاس عدد صحیح و ممیز شناور درمقایسه‌با پردازنده‌ی نسل‌دوازدهمی Core i9-12900 بسیار قوی‌تر ظاهر شود. در یک نمونه، قدرت مدل نسل‌سیزدهمی دو برابر بیشتر بود.

این افزایش قدرت به‌حدی است که Core i9-13900 را در جایگاه بالاتری از AMD Ryzen 9 5900X نیز قرار می‌دهد. بهره‌گیری هسته‌های کم‌مصرف Gracemont از دو کلاستر بیشتر در پردازنده‌های سری Raptor Lake نقش مهمی در دستیابی به این عملکرد ایفا کرده است. پردازنده‌های Core i9 نسل‌دوازدهمی ۱۶ هسته و ۲۴ ترد دارند؛ اما تعداد هسته و ترد در پردازنده‌های Core i9 نسل‌سیزدهمی به‌لطف اصلاحاتی در معماری به ۲۴ و ۳۲ عدد می‌رسد.

بنچمارک قدرت پردازشی پردازنده Intel Core i9-13900

در‌ادامه، به بنچمارک بخش Vector SIMD می‌رسیم. در این بخش برخلاف بخش‌های غیر SIMD، تفاوت‌های بین Core i9-13900 و مدل نسل‌دوازدهمی کمتر از حد انتظار است. نکته‌ی مهم‌تر این است که پردازنده‌ی پرچم‌دار نسل‌سیزدهمی اینتل نتوانسته است قدرت بیشتری از Ryzen 9 5900X ارائه دهد. پردازنده‌ی پرچم‌دار ای‌‌‌ام‌‌‌‌دی با تفاوتی محسوس در رتبه‌ی نخست جای گرفته است.

تحلیلگران SiSoft می‌گویند با‌‌‌‌توجه‌‌‌‌به نتایج نمودارهای بالا پردازنده‌های نسل‌‌سیزدهمی اینتل ممکن است در تسک‌های وابسته‌به SIMD در رقابت با پردازنده‌های جدید AMD Zen 4 با مشکلات بزرگی مواجه باشند. AMD گفته است که در نسل جدید پردازنده‌های سری Ryzen از AVX-512 استفاده خواهد کرد. به‌‌گفته‌ی SiSoft، در پردازش‌های سنگین SIMD پردازنده‌ی نسل‌‌سیزدهمی اینتل اختلاف عملکرد بین ۴ تا ۶ درصدی درمقایسه‌با پردازنده‌ی نسل‌دوازدهمی دارد و در رقابت مستقیم با پردازنده‌ی ۱۶ تردی نسل‌یازدهمی مجهز به AVX-512 شکست می‌خورد. این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد AVX-512 چقدر مهم است.

پردازنده‌ی 5900X شرکت AMD با تردهای کمتر، ولی ۱۲ هسته‌ی بزرگ می‌تواند Rpator Lake را شکست دهد. این خبر خوشی برای اینتل نیست. پیش‌بینی می‌شود در پردازش‌های وابسته‌به AVX-512 پردازنده‌های AMD Zen 4 تا ۱۰۰ درصد قوی‌تر از پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی اینتل ظاهر شوند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
4000