به‌روزرسانی درایورهای انویدیا مجدداً از استخراج رمزارز با کارت‌های گرافیک جلوگیری می‌کند

{title limit=50}

جدیدترین به‌روزرسانی درایور منتشرشده برای گرافیک‌های انویدیا در هفته‌ی گذشته ضربه‌ی ناگهانی به ماینرهای رمزارز مجهز به پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 30 وارد کرده است. درایور جدید انویدیا GeForece Game Ready 512.95 قابلیت DLSS و رهگیری پرتو در Hitman 3 را فعال کرد و به هش‌ریت استخراج اتریوم نیز ضربه زد.

به‌گزارش تامزهاردور، ویدئویی به‌دست وب‌سایت ویدئوکاردز رسیده است که برای بعضی از کاربران خبر ناامید‌کننده‌ای دارد. در این ویدئو که به زبان پرتغالی است می‌توان دید که عملکرد استخراج رمزارز ETH در کارت‌های گرافیک به‌طرز عجیبی کاهش یافته و نصف شده است.

تامزهاردور با بررسی دقیق به‌روزرسانی‌های اخیر NiceHash در هفته‌های اخیر شاهد نکات جالب توجهی درباره‌ی عملکرد نرم‌افزارهای استخراج رمزارز این شرکت بوده است. نایس‌هش توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار‌های QuickMiner و Excavator است. مسئله از آنجا آغاز می‌شود که در ابتدای ماه می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) نایس‌هش موفق شد الگوریتم LHR انویدیا را بشکند تا عملکرد ۱۰۰ درصدی کارت‌های گرافیکی GeForce با معماری Ampere در استخراج رمزارز ETH را بازگردانی کند. الگوریتم LHR انویدیا با این هدف اجرا شد که عملکرد استخراج رمزارز ازطریق کارت‌های گرافیکی این شرکت را تا ۵۰ درصد کاهش دهد و بدین ترتیب استخراج‌کننده‌های رمزارز را از خرید تمام کارت‌های گرافیکی که مخصوص گیمرها به بازار عرضه شده‌اند، دلسرد کند.

یک هفته قبل، شرکت نایس‌هش خبر پیشرفت غیرمنتظره‌ی خود را درباره‌ی شکستن قفل ضد ماینینگ کارت‌های گرافیک LHRv3 انویدیا منتشر کرد. این شرکت توانسته بود با به‌روزرسانی QuickMiner هش‌ریت کارت‌های گرافیک نظیر GeForce RTX 3050 8GB و RTX 3080 12 GB مخصوص کامپیوتر رومیزی را تا ۹۰ درصد بازگردانی کند و الگوریتم LHRv3 را دور بزند. این کارت‌ها جدیدترین محصولات از سری گرافیک‌های GeForce 30 هستند که در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی (زمستان ۱۴۰۰) معرفی شدند و دارای جدیدترین نسخه‌ی الگوریتم ضد ماینینگ Lite Hash Rate یا همان LHR هستند.

نسخه‌ی 512.95 درایور انویدیا با ویژگی های جذابی برای گیمرها منتشر شده است؛ اما با نصب این درایور عملکرد ماینینگ ETH دوباره کاهش پیدا می‌کند و تلاش‌های نایس‌هش مجدداً به‌اثر خواهد شد. بنابراین، ظاهراً طرفداران سرسخت استخراج ارز دیجیتال باید از نصب به‌روزرسانی جدید انویدیا خودداری کنند و با نسخه‌ی قبلی که می‌تواند الگوریتم ضد ماینینگ انویدیا را دور بزند به فعالیت خود ادامه دهند.

جدیدترین درایور GeForce Game Ready فقط مختص بهینه‌سازی Hitman 3 نیست، بلکه My Time at Sandrock و Sniper Elite 4 نیز در این به‌روزرسانی بهینه‌سازی شدند. علاوه‌براین، مثل سایر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری دوره‌ای انویدیا، درایور جدید نیز شامل بسته‌های رفع نقص و باگ می‌شود.

باید درنظر داشت که در نسخه‌های متوالی این ویژگی‌ها و بهینه‌سازی‌ها بیشتر خواهند شد؛ درنتیجه، جلوگیری از نصب به‌روزرسانی‌ها برای بهره‌مندی از توان پردازش گرافیکی در راستای استخراج ETH همواره دشوارتر خواهد شد. می‌توان حدس زد که در مدت کوتاهی ماینرهای معمولی بیشتر تحت تأثیر بازیابی الگوریتم LHR انویدیا قرار خواهند گرفت.

ازسویی دیگر، گزارش‌هایی منتشر شده که شَمای کلی‌ای از فرایند استخراج ETH با پردازنده‌های گرافیکی در آینده ارائه می‌دهد. در این گزارش‌ها که توسط توسعه‌دهندگان اتریوم نیز تأیید شدند صحبت از فرایندی تحت عنوان «The Merge» به‌معنای ادغام است که به‌زودی وارد مرحله‌ی اجرایی خواهد شد. با اجرای این فرایند، استخراج ETH تبدیل به خاطره‌ای در گذشته می‌شود زیرا بلاک چین‌های رمزارزها به سمت طراحی جدید اثبات سهام (PoS) با نیاز به سخت‌افزار و انرژی کم‌تر حرکت می‌کنند.

انتظار می‌رود فرایند «The Merge» در آگوست ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) تکمیل شود. البته، این تاریخ تاکنون چندین‌بار تأخیر داشته است؛ بنابراین احتمال تأخیر مجدد را نیز درنظر داشته باشید.

دیدگاه شما درباره‌ی تلاش انویدیا برای جلوگیری از استخراج رمزارز به‌وسیله‌ی کارت‌های گرافیکی چیست؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
65