اعتصاب اعتراضی در بین رانندگان اسنپ و پیکهای موتوری اسنپفود
به گزارش زومیت، از روز گذشته فراخوانی در شبکههای اجتماعی دست به دست میشد تا از یکم تا پنجم خرداد رانندگان اسنپ در اعتراض به سطح پایین دستمزد خود، دست به اعتصاب بزنند. در این فراخوان آمده است که رانندگان شاغل در شرکت اسنپ، در اعتراض به افزایش سرسامآور هزینههای زندگی، گرانیهای اخیر و عدم همخوانی دستمزد با تورم موجود دست به اعتصاب خواهند زد.
مطرح شدن این اعتراض از زمانی قوت گرفت که هفته گذشته سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از منتفی شدن افزایش نرخ تاکسیهای اینترنتی خبر داد. محمد خلج، مدیرعامل اسنپ در گفتوگو با زومیت با اعلام اینکه پیگیر خواستههای رانندگان ناوگان این شرکت است تأکید میکند که اسنپ همواره دردسترس بودن و بهینه بودن قیمت را مأموریت اصلی خود میداند. خلج با تأکید بر ناراضی بودن رانندگان از میزان تعرفه کرایهها به زومیت گفت:
در حال حاضر با توجه به تورم سالانه و افزایش قیمت خودرو و تأثیرات آن بر نامتعادل شدن عرضه و تقاضا با نارضایتیهایی در بحث قیمتگذاری و همچنین دردسترس بودن خدمات مواجهایم. بدون شک نیازها و خواستههای هر دو گروه از کاربران اسنپ منطقی است و ادامهی فعالیت اسنپ هم در گرو رضایت هر دو گروه است؛ هم رانندگان که در صورت پایین بودن قیمتها از فعالیت در این ناوگان دلسرد میشوند و هم مسافران که شاید رفتهرفته ناچار شوند رفتوآمد با اسنپ را از سبد مصرفی خود حذف کنند.
او تأکید میکند که تاکسیهای اینترنتی نیز براساس مصوبات مربوط به نرخ افزایش تاکسیهای اینترنتی افزایش قیمت سالانه را متناسب با نرخ تورم خواهند داشت.
براساس اظهارت خلج این شرکت در حال حاضر در حال رایزنی با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان کشور است و پس از دریافت مجوزهای لازم افزایش نرخ مصوب سال ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد.
خلج اعلام میکند که قیمت سفرهای تاکسیهای اینترنتی به نحوی تعیین خواهد شد که دغدغههای معیشتی کاربران راننده و هزینههای مربوط به استهلاک، قیمت خودرو و همچنین هزینههای سوخت تأمین شود و از طرفی دغدغههای کاربران مسافر نیز در تعیین نرخ جدید در نظر گرفته خواهد شد.
اعتصاب پیکهای موتوری اسنپفود
در کنار رانندگان اسنپ، اعتصاب پیکهای موتوری اسنپ فود از انتهای هفته گذشته آغاز شده و همچنان نیز ادامه نیز دارد. به گزارش زومیت، از انتهای هفته گذشته پیکهای موتوری اسنپفود در شهر تهران دست به اعتصاب زدند و از ارائه خدماتدهی خودداری کردند. این رانندگان دلیل اعتصاب خود را شرایط سخت کاری، دستمزد پایین، نبود امنیت شغلی و بیمه اعلام میکنند. برخی از فیلمهای منتشر شده در شبکههای اجتماعی نشان میدهد که گروهی از این اعتصابکنندگان با تجمع دربرابر شرکت اسنپ درخواست افزایش دستمزد کرایه و بیمه خود را مطرح میکنند.
همچنین بهعنوان کاربر وقتی اسنپفود را باز کنید با این پیام روبهرو میشوید که به دلیل بروز برخی مشکلات در ناوگان حملونقل، ممکن است سفارشها شما با تأخیر ارسال شود.
در تماس با اسنپفود، مدیران این مجموعه اعلام میکنند که بهزودی در خصوص مشکلات ایجاد شده در ناوگان حملونقل این سرویس فعال در حوزه سفارش آنلاین غذا اظهار نظر خواهند کرد.
این اولین بار نیست که پیکهای اسنپ فود نسبت به دستمزد پایین خود دست به اعتصاب میزنند. سال ۹۹ نیز پیکهای موتوری این سرویس دست به اعتصاب زده و باعث بروز اختلالهای در تحویل سفارشها شدند.
در آن زمان دلیل اعتراض این چنین اعلام شد که پیکهای موتوری اسنپفود قرار است زیر نظر اسنپباکس دیگر سرویس ارسال مرسوله گروه اسنپ قرار بگیرند و در نهایت مجبور به پرداخت حق کمیسیون شوند. همان زمان مهرداد عبدالرزاق، رئیس هیئت مدیره اسنپفود به زومیت گفت که قانونی عوض نشده و موضوع مطرح شده هم شایعهای بیش نیست.