ایسوس از دو پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس RTX 3090 Ti جدید رونمایی کرد

{title limit=50}

ایسوس از پردازنده‌های گرافیکی ROG Strix LC GeForce RTX 3090 Ti و TUF Gaming GeForce RTX 3090 Ti در دو رنگ استاندارد و OC رونمایی کرد. این دو تراشه از سریع‌ترین پردازنده‌های گرافیکی تولیدشده توسط انویدیا بهره می‌برند. هر دو پردازنده‌ی گرافیکی جدید ایسوس از ۱۰۷۵۲ هسته‌ی CUDA و ۷۸ هسته‌ی RT FLOPS و ۴۰ هسته‌ی سایه‌زن TFLOP و ۳۲۰ هسته‌ی Tensor-FLOP بهره می‌برند. این دو تراشه همچنین به ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X مجهز شده‌اند و پهنای باند حافظه‌ی آن‌ها به رقم خیره‌کننده‌ی یک ترابایت‌برثانیه می‌رسد.

به گزارش تک‌رادار، بزرگ‌ترین تفاوت بیت کارت‌های ROG Strix LC و TUF Gaming 3090 Ti، در سیستم خنک‌کننده‌ی آن‌ها است. ROG Strix LC از سیستم خنک‌کننده‌ی مایع حلقه‌ای بسته بهره می‌برد که به صفحه‌ی سرد با طراحی سفارشی مجهز شده است. این صفحه روی قالب پردازنده‌ی گرافیکی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی گسترش می‌یابد تا همه‌ی اجزای داخلی را خنک نگه‌ دارد. این مدل همچنین یک رادیاتور ۲۴۰ میلی‌متری دارد که با یک جفت فن ۱۲۰ میلی‌متری ARGB خنک می‌شود. این پردازنده‌ی گرافیکی یک فن دمنده و یک هیت‌سینک نیز دارد تا گرمای تولید‌شده توسط قطعات را دفع کند.

ROG Strix LC GeForce RTX 3090 Ti

ROG Strix LC GeForce RTX 3090 Ti

کارت‌های ROG Strix LC همچنین از ویژگی‌های بسیار جالبی بهره می‌برند که فرایند نصب آن‌ها را به تجربه‌ای نسبتاً آسان و بدون پیچیدگی فنی تبدیل می‌کند. اگر جزو افرادی هستید که پس از قرار دادن کارت گرافیک جدیدتان، فراموش می‌کنید که آن را وصل کنید، خوشبختانه ایسوس یک چراغ LED ثابت روی این مدل نصب کرده است که در صورت متصل نبودن پردازنده‌ی گرافیکی، به شما هشدار می‌دهد.

ROG Strix LC دو هدر FanConnect II دارد که به شما اجازه می‌دهد از فن‌های کیس برای خنک‌کردن بهتر پردازنده‌ی گرافیکی استفاده کنید. در این تراشه یک بایوس دوحالته وجود دارد که می‌توان آن را بین حالت بهترین عملکرد خنک‌کننده، یا عملکرد بی‌صدا تنظیم کرد. البته هر دو نسخه‌ی ROG Strix LC با LED‌های RGB تزئین شده‌اند که می‌توان رنگ‌بندی آن‌ها را با Aura Sync سفارشی‌سازی کرد.

TUF Gaming RTX 3090 Ti

ROG Strix LC GeForce RTX 3090 Ti

TUF Gaming RTX 3090 Ti با هوا خنک می‌شود اما طبق اعلام ایسوس، سیستم‌ خنک‌کننده‌ی این پردازنده‌ی گرافیکی بی‌حرکت نیست. یک روکش فلزی مشکی مات و زاویه‌دار و یک هیت‌سینک بزرگ برای جلوگیری از گرم‌شدن بیش‌ازحد VRAM و پردازنده‌ی گرافیکی و مدار جریان برق در این محصول تعبیه شده است.

TUF Gaming RTX 3090 Ti به یک هیت‌سینک اختصاصی برای حافظه‌ی GDDR6X VRAM مجهز شده است و از یک برش بزرگ جلوتر از PCB بهره می‌برد که مسیر دیگری را برای خروج هوای گرم فراهم می‌کند.

کارت‌های TUF همچینن توسط سه‌ فن با فناوری Axial خنک می‌شوند که برای افزایش فشار استاتیکی، عرض آن به ۱٫۵ سانتی‌متر افزایش یافته است. هر سه‌فن تعبیه شده در این پردازنده‌ی گرافیکی از حلقه‌ای بهره می‌برند تا هوا را بهتر به قطعات هدایت کنند. البته ایسوس در این کارت از خازن‌هایی با درجه‌ی مقاومت نظامی استفاده کرده است تا طول عمر آن را طولانی‌تر کند.

Asus ROG LC GeForce RTX 3090 Ti OC و نسخه‌ی استاندارد این محصول شباهت بسیار زیادی به‌هم دارند و تفاوت آن‌ها به سرعت فرکانس کاری برمی‌گردد. نسخه‌ی OC در حالت OC Mode Boost با فرکانس کاری ۱۹۸۰ مگاهرتز کار می‌کند. همچنین فرکانس کاری این پردازنده‌ی گرافیکی در حالت Gaming Mode Boost روی ۱۹۵۰ مگاهرتز تنظیم شده است. برای مقایسه، سرعت فرکانس کاری مدل استاندارد این پردازنده‌ی گرافیکی در حالت OC Mode Boost و Gaming Mode Boost به‌ترتیب ۱۸۹۰ مگاهرتز و ۱۸۶۰ مگاهرتز است.

در مورد TUF Gaming GeForce RTX 3090 Ti OC نیز فرکانس کاری نسخه‌ی OC در حالت OC Mode Boost به ۱۹۵۰ مگاهرتز می‌رسد و در حالت Gaming Mode Boost روی ۱۹۲۰ مگاهرتز تنظیم شده است. نسخه‌ی استاندارد این پردازنده‌ی گرافیکی در حالت OC Mode Boost و Gaming Mode Boost به‌ترتیب روی ۱۸۹۰ مگاهرتز و ۱۸۶۰ مگاهرتز تنظیم شده است.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
131