سامسونگ SSD PCIe Gen 5 با سرعت ۱۳۰۰۰ مگابایت بر ثانیه معرفی کرد

{title limit=50}

سامسونگ اولین حافظه‌ی SSD با رابط PCIe Gen 5 را برای مشتریان سازمانی خود رونمایی کرد. این محصول که PM1743 نام دارد، به‌طور کلی یکی از اولین SSD-های PCIe 5.0 جهان محسوب می‌شود. با معرفی پردازنده‌های سری آلدریک اینتل، اکنون امکان استفاده از PCIe نسل پنج برای عموم کاربران در دسترس قرار دارد. با افزایش پشتیبانی پردازنده‌های دیگر از PCIe نسل پنج، میزان استقبال از این نوع SSD افزایش خواهد یافت و سامسونگ یکی از اولین شرکت‌هایی است که چنین محصولی را معرفی می‌کند.

به گزارش XDA، حافظه‌ی SSD جدید سامسونگ در سرورهای سازمانی به‌کار خواهد رفت؛ بنابراین انتظار نداشته باشید که به‌زودی از آن در رایانه‌ شخصی خود استفاده کنید؛ البته معرفی این SSD، راه را برای رونمایی از مدل‌های مخصوص کاربران عادی باز می‌کند. سرعت PM1743 تقریبا دوبرابر SSD‌-ها با رابط PCIe Gen 4 است؛ به‌عنوان مثال سرعت خواندن اطلاعات در حافظه‌ی Samsung 980 PRO به حدود ۷۰۰۰ مگابایت‌برثانیه می‌رسد؛ اما PM1743 می‌تواند اطلاعات را با سرعت ۱۳۰۰۰ مگابایت برثانیه بخواند. سرعت نوشتن اطلاعات نیز در این SSD به ۶۶۰۰ مگابایت‌برثانیه می‌رسید؛ درحالی‌که نرخ نوشتن اطلاعات در 980 PRO SSD سامسونگ معادل ۵۱۰۰ مگابایت‌برثانیه بود.

براساس اعلام سامسونگ مصرف انرژی SSD جدید PCIe Gen 5 حدود ۳۰ درصد بهبود نسبت به نسل قبلی تجربه می‌کند؛ در واقع SSD نسل‌پنجمی به‌ازای مصرف هر وات انرژی می‌تواند ۶۰۸ مگابایت داده را انتقال دهد. این ویژگی به‌خصوص برای سرورهایی که حجم انبوهی از داده‌ها را مدیریت می‌کنند، بسیار مهم است و در بلندمدت به صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها کمک خواهد کرد.

PM1743 سامسونگ در مدل‌های دو ترابایتی تا ۱۶ ترابایتی در دسترس مشتریان سازمانی قرار خواهد گرفت. اولین مدل SSD PCIe نسل پنج برای مشتریان سازمانی از دو درگاه بهره خواهد گرفت، بنابراین سرورهای می‌توانند درصورت خرابی یکی از درگاه‌ها، همچنان از SSD استفاده کنند. تولید انبوه این محصول در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.

اگر کاربر عادی هستید، نگران نباشید؛ زیرا SSD PCIe نسل پنج خود را به‌موقع دریافت خواهید کرد. XPG اخیرا اعلام کرده است که دو نمونه‌ی اولیه از حافظه‌های SSD PCIe نسل پنج را در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ رونمایی خواهد کرد. مدل Project Nighthawk سرعت خواندن و نوشتن ۱۴ گیگابایت و ۱۲ گیگابایت برثانیه را ارائه خواهد داد؛ درحالیکه سرعت نوشتن مدل Project Blackbird کندتر بوده و به ۱۰ گیگابایت برثانیه می‌رسد. ظرفیت این دو SSD معادل هشت ترابایت است.

با توجه به گزارش اخیر، هنوز مشخص نیست که حافظه‌های PCIe Gen 5 دقیقا چه زمانی روانه‌ی بازار خواند شد، اما با نزدیک‌تر شدن به نمایشگاه CES ۲۰۲۲، احتمالا شاهد معرفی تعداد بیشتری SSD PCIe نسل پنج از شرکت‌های مختلف خواهیم بود.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
204