سامسونگ: Ray Tracing یا رهگیری پرتو با اگزینوس ۲۲۰۰ به بازی‌های موبایل می‌آید

{title limit=50}

در چند سال گذشته، ویژگی‌های سخت‌افزاری بسیاری به رایانه‌های شخصی و لپ‌تاپ‌های مناسب بازی اضافه شده است که به بهتر‌شدن کیفیت بصری بازی‌های ویدئویی کمک می‌کنند. یکی از این ویژگی‌ها رهگیری پرتو (Ray Tracing) است که کنسول‌های نسل‌نهمی نیز از آن برخوردار شده‌اند. طبق گزارش GSMArena، به‌نظر می‌رسد این ویژگی سال آینده میلادی دراختیار دارندگان گوشی‌های هوشمند نیز قرار می‌گیرد و گویا تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ اولین سیستم روی یک تراشه یا چیپستی خواهد بود که پردازنده گرافیکی سازگار با فناوری رهگیری پرتو دارد.

چندی پیش، سامسونگ اعلام کرد در ساخت تراشه‌های جدید از AMD کمک می‌گیرد. لیزا سو، مدیرعامل AMD، در کنفرانس خبری صحت چنین موضوعی را تأیید و اعلام کرد که تراشه‌های نسل بعدی سامسونگ به پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری RDNA 2 مجهز خواهند شد. یکی از ویژگی‌هایی که به‌لطف معماری مدنظر به تراشه‌های اگزینوس خواهد آمد، فناوری رهگیری پرتو خواهد بود.

به‌طور خلاصه باید گفت رهگیری پرتو به‌طور ویژه روی بازتاب نور تابیده‌شده بر اشیای موجود در صحنه متمرکز است. این ویژگی باعث می‌شود محیط موجود در بازی‌های ویدئویی به واقعیت نزدیک‌تر شوند؛ البته برای استفاده از آن سخت‌افزار دستگاه مدنظر باید با این ویژگی سازگار باشد. پردازنده‌های گرافیکی‌ای که AMD برای سامسونگ تولید می‌کند، به تراشه‌های نسل بعدی اگزینوس اجازه می‌دهد به این دستاورد برسند.

دموی رهگیری پرتو با تراشه‌های اگزینوس سامسونگ

درباره پردازنده‌های گرافیکی موجود در تراشه‌های نسل بعدی اگزینوس مانند اگزینوس ۲۲۰۰ باید گفت چنین پردازنده‌هایی می‌توانند از فناوری سایه‌گذاری نرخ متغیر (Variable Rate Shading) به‌اختصار VRS پشتیبانی کنند که اجازه می‌دهد سوژه‌‌هایی در صحنه (مانند شخصیت اصلی بازی) را درمقایسه‌با سوژه‌های دیگر در کیفیتی به‌مراتب بهتر رند کند؛ به‌صورتی‌که از دیگر سوژه‌ها تکسچر و دقت رنگ بیشتری داشته باشند.

اصولا تراشه‌های اگزینوس سامسونگ از پردازنده‌های سری Mali آرم استفاده می‌کردند؛ اما پردازنده گرافیکی AMD انتظار می‌رود در‌حدود ۳۰ درصد از مدل‌های موجود سری Mali سریع‌تر باشد. درواقع گفته می‌شود پردازنده گرافیکی AMD حتی از پردازنده گرافیکی نسل بعدی Mali-G710 نیز سریع‌تر خواهد بود.

جالب است بدانید معماری RDNA 2 در محصولات گسترده‌ای به‌کار می‌رود. از کارت‌های گرافیکی سری RX 6000 رادئون AMD تا کنسول‌های خانگی پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری اس و سری ایکس، استیم دک و حتی سیستم سرگرمی موجود در خودروهای تسلا مدل اس و مدل ایکس از معماری RDNA 2 و طبیعتا فناوری رهگیری پرتو استفاده می‌کنند.

فناوری رهگیری پرتو

با‌این‌حال، باید دید استفاده از ویژگی RDNA 2 چه تأثیری بر بازی‌های اندرویدی خواهد گذاشت. در‌حال‌حاضر، سران سامسونگ، تنها تأیید کرده‌اند که فناوری رهگیری پرتو در محصولات مجهز به تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ موجود خواهد بود؛ اما مشخص نشده است کدام‌یک از بازی‌های اندرویدی به آن مجهز می‌شوند و اجازه استفاده از فناوری مدنظر برای شرکت‌های سازنده بازی‌های موبایل چگونه خواهد بود.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره این خبر چیست؟ آیا به تجربه بازی‌های اندرویدی با فناوری رهگیری پرتو علاقه‌مند‌ید یا این فناوری را مناسب بازی‌های کنسول‌های خانگی و رایانه‌های شخصی می‌دانید؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
1418