چرا Phone Link یکی از قابلیت‌های مهم ویندوز در دهه اخیر است؟

{title limit=50}

ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ تجربه‌ی کاربری این سیستم‌عامل را متحول نکرده‌اند و درواقع، بیشتر ویژگی‌ها و امکانات این سیستم‌عامل که با آن‌ها آشنا بوده‌ایم و از آن‌ها استفاده می‌کردیم، در این دو نسخه تکرار شده‌اند. ویندوز ۱۱ به‌تدریج به‌سمت ارائه‌ی تجربه‌ی بصری جدید حرکت و عناصر رابط کاربری قدیمی را با زبان طراحی واحدی ارائه کرده است؛ اگرچه سرعت پیشرفت‌های مایکروسافت در این بخش کم است.

MSN می‌نویسد ویندوز ۱۰ هنگامی روی کار آمد که پلتفرم موبایلی مایکروسافت به مرگ خود نزدیک شده بود و درنهایت، با لومیا ۹۵۰ و ویندوز ۱۰ موبایل به‌پایان رسید. مایکروسافت از آن زمان، اندروید را به‌عنوان پلتفرم اصلی موبایل خود پذیرفت و تا آنجا پیش رفت که Surface Duo و نسخه‌ی دوم این گوشی را با سیستم‌عامل اندروید عرضه کرد.

کاربران اندروید احتمالاً از پشتیبانی مایکروسافت از این سیستم‌عامل راضی هستند. از سرویس ذخیره‌ی ابری وان‌درایو، مرورگر اج برای همگام‌سازی اینترنت، صفحه‌کلید Swiftkey با قابلیت کلیپ‌برد ابری و...، این شرکت به‌خوبی از اندروید پشتیبانی کرده است. بااین‌حال، یکی از برنامه‌های منحصر‌به‌فردی که احتمالاً کاربردی‌ترین قابلیت ویندوز است، Phone Link نام دارد.

گردش کاری ساده‌تر

ویندوز Phone Link

اگر با Phone Link آشنا نیستید، باید بگوییم که این ویژگی در ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ ارائه شده و کاربرد اصلی آن برقراری بهترین ارتباط میان کامپیوتر‌ی شخصی و گوشی هوشمند است. شما می‌توانید ازطریق برنامه‌ای به‌ نام Link to Windows که در فروشگاه گوگل‌پلی منتشر شده است، به گوشی خود دسترسی داشته باشید؛ اما برخی از دستگاه‌ها ازجمله مدل‌های جدید سری گلکسی سامسونگ و تبلت‌های Surface Duo امکان اتصال به کامپیوتر‌های ویندوزی را به‌طور مستقیم در دل سیستم‌عامل قرار می‌دهند.

ناگفته نماند متأسفانه دستگاه‌های اپل در Phone Link پشتیبانی نمی‌شوند؛ زیرا غول فناوری مستقر در کوپرتینو نحوه‌ی ادغام رقبا با پلتفرم‌های خود را محدود کرده است. انتخاب واضح برای کاربران ویندوز، همیشه سیستم‌عامل اندروید بوده است.

Phone Link اساساً ارتباط امنی میان گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر‌ی شخصی شما ایجاد می‌کند و می‌توان با استفاده از آن محتوا را از گوشی به کامپیوتر‌ انتقال داد. دراصل، کامپیوتر‌ی شما با این قابلیت به چاقوی سوئیسی همه‌کاره‌ای تبدیل خواهد شد و با استفاده از آن می‌توانید تماس برقرار کنید، پیام متنی دریافت و ارسال کنید، عکس‌های ثبت‌شده با دوربین را به‌طور مستقیم روی کامپیوتر مشاهده و ویرایش کنید و حتی به‌طور مستقیم نمایشگر گوشی خود را کنترل کنید.

ارسال پیام با Phone Link روی رایانه

ویندوز در جنبه‌های خاصی از محاسبات، جایگزین دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های هوشمند شده است. این در حالی است که از چند دهه قبل، پیش‌بینی شده بود بازار کامپیوتر‌های شخصی به‌پایان خود نزدیک شده است. واقعیت این است که کامپیوتر‌های شخصی در برخی از بخش‌های زندگی دیجیتال عملکرد بهتری ارائه می‌دهند؛ اما دستگاه جیبی کوچک احتمالاً برای برخی افراد انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

ارتباط درحال‌حرکت راهکاری واضح است که گوشی‌های هوشمند را بر کامپیوتر‌های شخصی غالب کرده است؛ به‌همین‌دلیل، لپ‌تاپ‌هایی که از سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند، هم‌اکنون از جایگاه مناسبی در بازار برخوردار‌‌‌‌ند. بااین‌حال، Phone Link این شکاف را پر کرده است و امکان ارسال و دریافت پیام، برقراری تماس و... را به‌طور مستقیم ازطریق کامپیوتر فراهم می‌کند. این یعنی لازم نیست هربار برای واکنش به تماس کد احرازهویت دومرحله‌ای وارد کنید.

این قابلیت مجموعه‌ای از اعلان‌ها را نیز برای برنامه‌ای ارائه می‌دهد که نمی‌توان روی کامپیوتر‌های شخصی ویندوزی به‌سادگی به آن‌ها دسترسی داشت. اپلیکیشن‌های تحت‌وب مثل اینستاگرام تا حد زیادی به بهبود دسترسی‌پذیری به برنامه‌های اندرویدی در محیط ویندوز کمک کرده‌اند؛ اما پشتیبانی از اعلان‌ها روی این نسخه‌ از اپلیکیشن‌ها همچنان کمی ضعیف به‌نظر می‌رسد. علاوه‌براین، امکان مدیریت اعلان‌ها باعث می‌شود کاربر به‌طور ناخواسته اعلان مهمی را از دست ندهد.

افرادی که با تصویربرداری سروکار دارند، می‌توانند با روشی آسان و سریع، به عکس‌های ثبت‌شده با دوربین گوشی خود روی ویندوز دسترسی داشته باشند. این ویژگی یکی از بهترین امکاناتی است که Phone Link دراختیار کاربران قرار داده است.

نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی

حریم خصوصی Phone Link

یکی از قابلتی‌های مهم Phone Link این است که می‌توانید کل صفحه‌نمایش را روی کامپیوتر‌ی شخصی ویندوزی استریم کنید و با استفاده از ماوس و صفحه‌کلید با اندروید تعامل داشته باشید. این ویژگی عملکرد بسیار خوبی دارد و به شما اجازه می‌دهد از اپلیکیشن‌های مثل اسنپ‌چت که امکان دسترسی آسان به آن‌‌ها روی ویندوز وجود ندارد، به‌راحتی استفاده کنید. حتی می‌توانید از آن برای اجرای بازی‌هایی مثل Hearthstone بهره ببرید که نرخ تأخیر بسیار کمی دارند.

Phone Link حتی به‌ شما اجازه می‌دهد برنامه‌های خاصی که به‌طور منظم از آن‌ها استفاده می‌کنید، به‌نوار وظیفه یا منو شروع خود سنجاق کنید؛ قابلیتی که گردش کاری را یکپارچه‌تر می‌کند. متأسفانه برخی از محدودیت‌های اندروید باعث می‌شود این یکپارچگی گاه نظم کمتری داشته باشد.

اگر بخواهیم صادقانه نظر دهیم، Phone Link به‌هیچ‌وجه قابلیت کاملی نیست. مدل پخش برنامه که مایکروسافت از آن استفاده می‌کند، به بررسی مداوم مجوزها نیاز دارد که باعث کمترشدن کارآمدی آن شده است. هنوز مشخص نیست چرا باید به‌طور مکرر مجوزها را برای استفاده از این ویژگی بررسی کرد. شاید این امر به‌دلایل امنیتی در نظر گرفته شده است یا امکان دارد محدودیت خاصی در اندروید باعث ایجاد آن شده باشد. درهرصورت، این مشکلی بزرگ است و باعث کاهش سرعت و کارایی خواهد شد.

Phone Link ویندوز به‌خوبی اتصال میان گوشی‌های سری گلکسی و سرفیس و کامپیوتر‌های شخصی را برقرار می‌کند؛ اما احتمال دارد این ویژگی در برخی مواقع تغییر کند. برخی از دارندگان گوشی‌های اندرویدی غیر از سری گلکسی، ازجمله دارندگان گوشی‌های سری پیکسل و وان‌پلاس اعلام کرده‌اند یکپارچگی اتصال دستگاه آن‌ها با کامپیوتر‌ی شخصی متناوب است.

به‌نظر می‌رسد در شرایط خاص شبکه، حتی گوشی‌های سری گلکسی و سرفیس نیز دچار مشکل اتصال متناوب هستند که این مسئله می‌تواند به تنظیمات امنیتی وای‌فای خانگی مرتبط باشد؛ البته نمی‌توان درباره‌ی دلیل این مشکل با اطمینان نظر داد. انتظار می‌رود مایکروسافت قابلیت‌های دیگری به Phone Link اضافه کند. یکی از امکانات کاربردی مدنظر بسیاری از کاربران این است که بتوان به کدهای Microsoft Authenticator دسترسی داشت؛ هرچند این ویژگی می‌تواند در برخی از سناریوها با خطرهای امنیتی همراه باشد.

پیوند میان گوشی هوشمند و کامپیوتر رمزنگاری‌شده نیست و به‌نظر می‌رسد مایکروسافت به حفظ حریم خصوصی در این بخش کمی بی‌تفاوت است. به‌عنوان مثال، یکی از دلایلی که برخی کاربران از اسکایپ استفاده نمی‌کنند، فقدان رمزنگاری سرتاسری در این پلتفرم ارتباطی است. همین موضوع باعث شد بسیاری از کاربران به پیام‌رسان‌های جایگزینی مثل واتساپ و تلگرام مهاجرت کنند. اگر به حریم خصوصی اهمیت می‌دهید، احتمالاً دلیل شما برای استفاده‌نکردن از Phone Link کاملاً منطقی است.

وعده‌ی ویندوزفون پابرجا است

ویندوز Phone Link

شاید ویندوزفون از بین رفته باشد؛ اما وعده‌هایی که این سیستم‌عامل داده بود، به‌لطف قابلیت‌هایی مثل Phone :Link و سرویس‌هایی مثل وان‌درایو و ابزارهایی مثل کلیپ‌برد ابری SwiftKey همچنان ادامه دارد. البته همان‌طور‌که اشاره کردیم، این ویژگی نواقصی دارد که باید برطرف شوند؛ اما برای بسیاری از کاربران ویندوز به بخشی از جریان کاری آن‌ها تبدیل شده است.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
47