کامپیوتر Apple-1 با امضای وازنیاک به‌ قیمت ۴۸۰ هزار دلار به‌ حراج گذاشته شد

{title limit=50}

پیش از این بارها شاهد فروخته شدن رایانه‌های سری Apple-1 با قیمت‌های درخورتوجه چندصد هزاردلاری بوده‌ایم، اما آخرین نمونه‌ی این دستگاه ویژگی مهمی دارد؛ این مدل به‌همراه همه‌ی اجزای اصلی خود عرضه خواهد شد و مهم‌تر اینکه امضای یکی از بنیان‌گذاران اپل یعنی استیو وازنیاک نیز روی آن است.

TechSpot می‌نویسد، استیو وازنیاک و استیو جابز به‌همراه خواهرش پتی جابز و یکی دیگر از دوستان مشترکشان به‌نام دانیل کوکته فقط ۲۰۰ دستگاه Apple-1 طراحی، آزمایش و مونتاژ کردند. این مدل‌ها همگی در پارکینگ خانه‌ی استیوجابز تولید شده‌اند. پس از تکمیل این رایانه‌ها در سال ۱۹۷۶، تعداد ۱۷۵ دستگاه به یک فروشگاه کامپیوتر در مانتین‌ویوو فروخته شد و مدل کنونی که قرار است به‌ حراج گذاشته شود، یکی از ۸۰ دستگاه سری اول محسوب می‌شود.

اپل وان - apple-1

فروشنده‌ی این Apple-1 خاص، مجموعه‌دار مشهور، جیمی گروال، بنیان‌گذار مجموعه‌ی AAPL مستقر در دبی است که تقریباً ۲۰۰ مدل از رایانه‌های اپل دراختیار دارد. او می‌گوید درآمد حاصل از فروش Apple-1 برای نمایش دادن «موزه‌ی اپل» وی در سایر نواحی جهان صرف خواهد شد.

نکته‌ای که احتمالاً این Apple-1 را جذاب‌تر می‌کند، این است که سازنده‌ی آن استیو وازنیاک سال گذشته آن را امضا کرد. چند رایانه‌ی Apple-1 وجود دارد که وازنیاک آن‌ها را امضا کرده اما گمان می‌رود این نمونه، تنها مدلی باشد که روی پردازنده‌ی سفید سرامیکی ۶۵۰۲ امضا شده است.

علاوه‌براین، Apple-1 مورد اشاره ماشین شماره ۸۹ است و تقریباً با همه‌ی اجزای اصلی که سالم هستند عرضه خواهد شد. تصور می‌شود این Apple-1 اولین نمونه‌ای باشد که خارج از آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

حراج Apple-1 با امضای وازنیاک از امروز خواهد شد و تا ۱۲ ژوئن (‍۲۲ خرداد ۱۴۰۱) ادامه خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود قیمت این دستگاه بین ۴۶۰ تا ۴۸۵ هزاردلار باشد. این رقم بیش از دوبرابر مبلغ فروش آخرین Apple-1 است. البته گران‌ترین مدل این رایانه، سال ۲۰۱۴ با برچسب قیمتی درخورتوجه ۹۵۰ هزار دلار به‌فروش رفت.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
1425