جنجال کافه بازار و مایکت بر سر بهروزرسانی اپلیکیشنها
به گزارش زومیت، از هفته گذشته (۱۱ اردیبهشت) جنجالهای قابل توجهی بین اکانت توییتری کافهبازار و مایکت دو فروشگاه فروش اپ اندرویدی سر گرفته است. جنجالهایی که هر کدام از طرفین، دیگری را به انجام کار غیرحرفهای و غیرفنی متهم میکنند. داستان از جایی جدی شد که کافه بازار در توئیتر خود به صورت رسمی اعلام کرد که: «بازار «بهروزرسانی» غیرواقعی مایکت را برای برخی بازیها و برنامههایی که کاربران قبلاً از بازار دانلود کردهاند بررسی دقیق کرده و وقوع این اقدام توسط مایکت را تأیید میکند.» در این توییت کافه بازار تأکید کرد که برای این ادعای خود ادله فنی و غیرفنی لازم را دراختیار دارد. همچنین بازار حق اقدام قضایی در این رابطه علیه مایکت را نیز برای خود محفوظ اعلام کرد.
همین توییت کافه بازار کافی بود تا مدیرعامل مایکت و همچنین اکانت رسمی مایکت در توئیتر زیر این توییت انتقادهایی مطرح کنند که در نهایت این انتقادها به جریان انحصارطلبی کافه بازار در این حوزه ختم میشد. در نهایت مایکت بعد از جنگ در توئیتر، در یک بیانیه رسمی به ادعای کافه بازار در زمینه بهروزرسانی غیرواقعی اپلیکیشنها از سمت این فروشگاه به صورت رسمی پاسخ داد.
در بیانیهای که ازطریق روابطعمومی مایکت دراختیار رسانهها قرار گرفته، آمده بود:
مایکت ادعاهای مطرحشده از سوی کافه بازار در فضای مجازی را بررسی کرده و آن را خلاف واقع میداند. در این بین حقیقت بیان نشده یا تنها بخشی از آن بهشکلی سلیقهای به گوش مخاطب رسیده است.
مایکت در بیانیه خود با اشاره به اینکه دقیقاً در بهروزرسانیهایی که این فروشگاه دراختیار کاربرانش میگذارد چه اتفاقی رخ میدهد، اینگونه توضیح داده بود:
مایکت به شکلی واضح و در صفحهی اطلاعات و جزئیات برنامه، به کاربر توضیح میدهد که این بهروزرسانی به مدت محدود ۷۲ ساعت و روی اولین خرید از درگاه مایکت، ۱۵ درصد تخفیف (از سهم درآمدی خود) برای او به همراه خواهد داشت. در واقع مایکت با این کار یک پیشنهاد ویژه و ارزش افزوده برای کاربران خود دارد.
در ادامه این بیانیه تأکید شده که بهروزرسانی، ۱۵ درصد تخفیف برای کاربر به همراه دارد. این در شرایطی است که اینترنت استفادهشده در مایکت، نیمبها محاسبه میشود و حجم بهروزرسانیها نیز بعضاً بسیار کمتر از نسخهی کامل فایل نصبی هستند. طبق ادعای مایکت هرگز هیچ اجباری در بهروزرسانی وجود نداشته است و در قالب یک پیشنهاد (پروموشن) مطرح میشود.
کافهبازار: بیانیه مایکت یک فرافکنی است
یک هفته بعد از انتشار این بیانیه حالا کافه بازار در مطلبی که در ویرگول منتشر کرده، مدعی شده است که اظهارات مطرحشده از سمت تیم مایکت در هفته گذشته تنها فرافکنی و تکرار اتهامهای بیموردی چون انحصارطلبی در کافه بازار است. کافه بازار در این مطلب خود ضمن مطرح کردن چند سؤال مهم که از طرف مایکت بیپاسخ گذاشته شده، ابتدا انحصارطلب خواندن کافه بازار را رد کرده و در این مورد گفته است:
مایکت بهتر از هر عضو صنعت کسبوکارهای اینترنتی میداند که اتهام انحصارطلبی به بازار، بیپایه است. با وجود گوگلپلی استور، استورهایی مانند سامسونگ و هواوی، اصولاً شرایط انحصاری در بازار ایران وجود ندارد.
در این خصوص بازار تأکید کرد که این شرکت برای مدتها دربرابر این ادعاهای تکراری که با هدف «جلب توجه» صورت میگیرد سکوت کرده و عدم ثبت هرگونه شکایتی در شورای رقابت را نشانهای دیگر بر بیپایه بودن این اتهام دانست. در ادامه کافه بازار سؤالهایی را مطرح کرد که طبق ادعای این سرویس، مایکت در بیانیه خود بیپاسخ گذاشته است.
در اولین سؤال کافه بازار از مایکت پرسیده که چرا در ابتدا واقعیت را تکذیب کرده است. کافه بازار در این زمینه توضیح داده که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت، مایکت در اولین واکنش به بازتاب رسانهای در خصوص بهروزرسانیهای غیرواقعیاش، آن را تکذیب کرد، درحالیکه در بیانیهی اخیر خود، آن را تأیید کرده و به توجیه آن پرداخته است. بنابر اظهارات کافه بازار، مایکت همچنین در همان شب این امکان را برای برنامهها و بازیهایی که کاربر از «گوگلپلیاستور» دانلود میکرد، غیرفعال کرد. در این زمینه کافه بازار نوشته است: «هم ما و هم کارشناسان صنعت با مستندات متعدد، فعالبودن این امکان تا روز دهم اردیبهشت را تأیید میکنیم.»
کافه بازار در دومین پرسش خود از مایکت این سؤال را مطرح کرده که: «آیا کاربر میداند که با وجود مصرف دوبارهی حجم اینترنت، برنامهاش هیچ تغییری نکرده است؟ میداند بازی یا برنامهاش همان است که بود، ورژنکد آن همان ورژنکد قبلی است و امکانات تازهای به آن اضافه نشده است؟»
در پاسخ به این سؤال، خود کافه بازار این ادعا را مطرح کرده:
بهروزرسانی برنامه یعنی اینکه به آن برنامه امکاناتی اضافه شده یا نواقصی از آن برطرف شده است. توصیه بهروزرسانی در مایکت ارتباطی با عملکرد برنامه ندارد. مهمتر آنکه در توضیحات برنامه آمده که کاربر مایکت با بهروزرسانی این برنامه چند روز تخفیف دارد. کاربری که خرید درون برنامهای نمیکند با دانلود از مایکت فقط حجم اینترنت خود را از دست میدهد.
آیا بهروزرسانی غیرواقعی بود؟
کافه بازار در ادامه پاسخ خود به بیانیه مایکت، به موضوع غیرواقعی بودن اعلام بهروزرسانی از سمت مایکت اشاره کرده است. کافه بازار در این مورد یادآور شده که مایکت نوشته «به شکلی واضح» مورد بهروزرسانی را به کاربر توضیح داده است. درمقابل بازار این سؤال را مطرح کرده که آیا کاربر هنگام دیدن نتیجهی جستوجوی یک برنامه یا بازی، این توضیح را میبیند؟ کافه بازار به این سؤال پاسخ منفی داده است. بازار برای اثبات ادعای خود تصویری را منتشر کرده و نوشته: «تصویر زیر روز دهم اردیبهشت، هنگام جستوجوی بازی «منچرز» در مایکت از سوی کاربری که قبلاً منچرز را از بازار نصب کرده، ثبت شده است.» در این تصویر هیچ توضیحی در مورد بهروزرسانی و دلایل آن دیده نمیشود.
در سؤالی دیگر بازار پرسیده که چرا مایکت در این زمینه به هشدار توسعهدهندگان و درخواست حذف دکمه «بهروزرسانی» هم اعتنایی نکرده است. بازار در این مورد به ادعای مایکت اشاره کرده که گفته: «این پیشنهاد به نفع توسعهدهنده است.» بازار درمقابل این ادعا توضیح میدهد:
مدیران مایکت به خوبی آگاهاند که چندین توسعهدهنده از جمله تعدادی از بهترین بازیسازان ایرانی به مایکت هشدار داده بودند این حرکت غیرقانونی را متوقف کند. (بازیسازان به درستی نگران از دست رفتن اعتماد کاربران خود بودند، چراکه آپدیت بیدلیل بازی، سبب دلسردی کاربری میشود که فرضش این است که فیچرهایی به بازی اضافه شده یا عملکرد آن بهتر شده است). چرا مایکت به درخواستهای توسعهدهندگان اعتنا نکرده و به کار خود ادامه داده؟ سؤال دیگر در این رابطه این است که آيا مایکت از توسعهدهندگان برای این ترفند غیرقانونی اجازه گرفته بود؟
در آخرین بخش نیز بازار این پرسش را مطرح کرده که چرا مایکت پیش از صدور بیانیه، متن توضیحات برنامه برای بهروزرسانی را هم عوض کرده است؟ طبق اطلاعاتی که کافه بازار منتشر کرده دو تصویر زیر، مربوط به صفحهی جزئیات برنامه در مایکت، پیش و پس از صدور بیانیه است. تصویر سمت راست به روز دهم و تصویر سمت چپ به روز صدور بیانیه مربوط میشود.
در پایان کافه بازار این مورد را هم مطرح کرده که اگر اینگونه اقدامها ارزش افزودهای برای کاربر داشت و سایر رقبا (مثلاً بازار یا فروشگاههای گوگلپلی و سامسونگ و هواوی و…) هم همین مسیر را در پیش بگیرند چه اتفاقی میافتد؟ به باور کافه بازار کاربر با این همه پیام آپدیت باید چه کند؟ همچنین کافه بازار این موضوع را بیان کرده که آیا این کار مایکت کاربران را نسبت به پیام «بهروزرسانی» بیاعتماد و بیتفاوت نخواهد کرد؟ از طرف دیگر وقتی کاربرها کمتر برنامهها و بازیهایشان را بهروزرسانی میکنند، تکلیف توسعهدهندگان چه خواهد بود؟