RTX 3090 Ti می‌تواند با بایوس سفارشی XOC به ۸۹۰ وات اورکلاک شود

{title limit=50}

کارت گرافیک RTX 3090 Ti گرافیک پرچم‌دار انویدیا است که مبتنی بر معماری Ampere ساخته شده است و به‌طور پیش‌فرض با توان ۴۵۰ وات عرضه می‌شود. این محصول از تراشه‌ی قدرتمند GA102 بهره می‌برد که ۸۴ واحد محاسباتی (SMs) و ۱۰٬۷۵۲ هسته‌ی CUDA دارد و نسبت به دو گرافیک 3090 و 3080Ti حدود ۱۰۰ وات بیشتر برق مصرف می‌کند. به گزارش Videocardz، حساب توییتری MegaSizeGPU روز ۱۵ اردیبهشت اسکرین‌شاتی از نرم‌افزار GPU-Z در این پلتفرم منتشر کرد که به توان مصرفی ۸۹۰ واتی این گرافیک اشاره دارد.

۸۹۰ وات تقریباً دوبرابر توانی است که در زمان عرضه برای گرافیک RTX 3090 Ti عنوان شد و به لطف بایوس XOC برای اورکلاکر‌ها امکان‌پذیر شده است. این حساب توییتری تأیید می‌کند که کارت‌های گرافیک TUF ایسوس توانایی کار با بایوس را دارند:

megasizegpu توییت انویدیا

بایوس XOC بایوسی سفارشی و مخفف عبارت eXtreme OverClocking است و معمولاً به کمک خنک‌کننده‌ی نیتروژن مایع برای رکوردشکنی در اورکلاک‌ها به‌کار می‌‌رود. اورکلاکر‌های مشتاق برای بهره‌مندی حداکثری از این بایوس می‌توانند از کارت‌های گرافیکی مانند GALAX HOF یا EVGA KINGPIN با دو کانکتور برق مجهز به ۱۶ پین، استفاده کنند.

اکثر کارت‌های گرافیک RTX 3090 Ti محدود به یک کانکتور PCIe نسل ۵ هستند که حداقل از نظر تئوری نمی‌تواند بیش از ۶۰۰ وات برق مصرف کند، اما طبق تصویر زیر مدل‌هایی از این کارت مانند EVGA FTW3 به کمک بایوس XOC می‌توانند به توان مصرفی ۶۱۴ وات برسند و بنابراین امکان رسیدن به فرکانس‌های بالاتر را نیز دارند.

گرافیک EVGA RTX 3090 Ti FTW3 با بایپ XOC

گرافیک RTX 3090 Ti مدل FTW3 با بایوس XOC

طبق تصویر زیر، توان مصرفی گرافیک مدل TUF ایسوس از ۶۱۴ وات هم کمی بالاتر رفته و به ۶۱۵ وات می‌رسد؛ پردازنده گرافیکی GA102 انویدیا به تنهایی ۴۹۶ وات برق مصرف می‌کند:

گرافیک RTX 3090 Ti در TUF ایسوس با بایوس XOC

گرافیک RTX 3090 Ti مدل TUF ایسوس با بایوس XOC


مصرف برق بسیاری از کارت‌های کرافیک RTX 3090 Ti سفارشی به زیر ۵۰۰ وات محدود می‌شوند، اما همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، استثناهایی مانند ROG STRIX Liquid Cooled نیز وجود دارند که توان مصرفی حداکثر ۵۱۶ وات را نیز برای این گرافیک امکان‌پذیر می‌کنند:

حداکثر توان مصرفی RTX 3090 Ti

حداکثر توان مصرفی RTX 3090 Ti

بایوس XOC در برخی فروم‌ها و وب‌سایت‌ها آپلود شده است، اما توصیه می‌شود که کاربران معمولی از این بایوس استفاده نکنند؛ زیرا عواقب ناشی از استفاده از این بایوس تماماً بر عهده‌ی خود کاربر خواهد بود و ممکن است به‌طور غیرقابل بازگشتی کارت گرافیک را خراب کند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
25