موتور ویدئویی بعدی AMD احتمالاً از رمزگشایی AV1 پشتیبانی نخواهد کرد

{title limit=50}

AMD با هدف فعال‌سازی مداوم قابلیت‌های نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 در لینوکس، مجموعه‌ای از وصله‌های نرم‌افزاری را برای این سیستم‌عامل منتشر کرده است که بررسی کد این وصله‌ها جزئیاتی از موتور ویدئویی آینده‌ی این شرکت موسوم به VCN 4.x را فاش می‌کند. درحال‌حاضر، VCN 4.x تقریباً از رمزگشایی همه‌ی کدک‌های مدرن پشتیبانی می‌کند؛ اما به‌دلایلی AV1 در این موتور ویدئویی پشتیبانی نمی‌شود.

همان‌طور‌که Tomshardware اشاره کرده است، ظاهراً موتور VCN 4.0 AMD از رمزگشایی H.264/MPEG 4 AVC ،‌H.265 ،‌VP9 ،‌AV1 و JPEG پشتیبانی می‌کند؛ اما در آن از رمزگشایی H.264 و H.265 خبری نیست. درحال‌حاضر، به‌نظر نمی‌رسد VCN از رمزنگاری AV1 و قابلیت رمزگشایی و رمزنگاری H.266/VVC (رمزنگاری ویدئویی همه‌کاره) پشتیبانی کند.

درحالی‌که VVC کدک نسل بعدی است و شاید در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴، یعنی زمان دردسترس قرارگرفتن محتوای مناسب با این کدک موردنیاز باشد، AV1 کدک نسل فعلی محسوب می‌شود که استفاده از آن در حال گسترش است و کاربرانی هستند که تمایل دارند از آن برای رمزنگاری یا رمزگشایی ویدئو استفاده کنند.

کد وصله AMD برای لینوکس

پردازنده‌های گرافیکی سری ARC Alchemist اینتل کاملاً از رمزگشایی و رمزنگاری AV1 پشتیبانی می‌کنند و درواقع، تنها تراشه‌هایی هستند که تا این‌ لحظه این قابلیت را ارائه می‌دهد. RDNA 3 شرکت AMD تا اواخر سال جاری وارد بازار نخواهد شد؛ بنابراین، اگر VCN 4.x واقعاً از رمزنگاری AV1 پشتیبانی نکند، این یعنی پردازنده‌ی گرافیکی اینتل بر پردازنده‌های گرافیکی AMD برتری خواهند داشت. انتظار می‌رود انویدیا نیز در معماری Ada از رمزنگاری AV1 پشتیبانی کند؛ اما این خبر هنوز تأیید نشده است.

پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر RDNA 2 شرکت AMD از بلوک‌های رمزگشایی ویدئویی VCN 3.0 و VCN 3.1 و VCN 3.1.2 استفاده می‌کنند. بررسی یکی از وصله‌های جدیدی که AMD برای لینوکس منتشر و Kepler_L2 آن را کشف کرده است، نشان می‌دهد نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر RDNA 3 احتمالاً از موتور نسل بعدی VCN 4.0 بهره خواهند برد.

موتور VCN 3.x کاملاً از رمزگشایی H.264/MPEG4 AVC ،‌H.265 ،‌VP9 ،‌AV1،‌JPEG ،‌H.264 و H.265 پشتیبانی می‌کند. انتظار می‌رود VCN 4.0 از وضوح بیشتر و عمق رنگ بهتر پشتیبانی کند و کارایی آن نیز بهبود یابد.

این نکته را نیز باید مدنظر قرار دهیم که همه‌ی قابلیت‌های پردازنده‌های گرافیکی، به‌خصوص در لینوکس، پیش از معرفی آن‌ها فعال نمی‌شوند؛ پس این احتمال وجود دارد که رمزنگاری AV1 در سخت‌افزار VCN 4.0 AMD پشتیبانی شود و فقط این قابلیت فعلاً برای لینوکس فعال نشده باشد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
24