اپل با وجود کاهش عرضه آیپد همچنان برترین برند تولیدکننده تبلت در دنیا است

{title limit=50}

لوکا مائستری، مدیر ارشد مالی اپل، در جریان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی اخیر این شرکت با تمرکز بر عملکرد مالی در فصل اول ۲۰۲۲ گفت: «ما در تمامی دسته‌بندی‌های محصولات خود به‌جز آیپد رشد کردیم» و ادامه داد که دلیل این موضوع به مشکلات گسترده در زنجیره‌ی تأمین آیپدها برمی‌گردد.

به گفته‌ی لوکا مائستری درآمد فروش آیپد در فصل اول ۲۰۲۲ برابربا ۷٫۶ میلیارد دلار بود که از افت دو درصدی نسبت‌ به فصل اول ۲۰۲۱ حکایت دارد. مطابق آنچه Patently Apple به نقل از مؤسسه‌ی IDC می‌نویسد، برخی از شرکت‌ها نظیر سامسونگ و آمازون توانسته‌اند آمار عرضه‌ی تبلت‌هایشان را بیشتر کنند.

با وجود کاهش دو درصدی عرضه‌ی آیپد، تبلت‌های اپل از لحاظ تعداد واحدهای عرضه‌شده به بازار همچنان در رتبه‌ی نخست جای می‌گیرند. آمار نشان می‌دهد اپل در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی ۱۲٫۱ میلیون واحد آیپد عرضه کرده و سامسونگ موفق به عرضه‌ی ۸٫۱ میلیون تبلت شده است.

آمار بازار تبلت در فصل اول ۲۰۲۲ از نگاه IDC
نام برندتعداد تبلت‌های عرضه‌شده در فصل اول ۲۰۲۲سهم بازار در فصل اول ۲۰۲۲تعداد تبلت‌های عرضه‌شده در فصل اول ۲۰۲۱سهم بازار در فصل اول ۲۰۲۱رشد سالانه
اپل۱۲٫۱ میلیون۳۱٫۵ درصد۱۲٫۷ میلیون۳۱٫۷ درصد۴٫۶- درصد
سامسونگ۸٫۱ میلیون۲۱٫۱ درصد۷٫۸ میلیون۱۹٫۶ درصد۳٫۵ درصد
آمازون۳٫۷ میلیون۹٫۶ درصد۳٫۵ میلیون۸٫۷ درصد۶٫۳ درصد
لنوو۳ میلیون۷٫۸ درصد۴٫۱ میلیون۱۰٫۱ درصد۲۵٫۹- درصد
هواوی۲٫۲ میلیون۵٫۸ درصد۲٫۷ میلیون۶٫۸ درصد۱۷٫۲- درصد
شرکت‌های دیگر۹٫۲ میلیون۲۴٫۱ درصد۹٫۲ میلیون۲۳ درصد۰٫۶ درصد
مجموع۳۸٫۴ میلیون۱۰۰ درصد۳۹٫۹ میلیون۱۰۰ درصد۳٫۹- درصد


گزارش جدید IDC به آمار فروش مدل‌های مختلف آیپد به‌صورت جداگانه اشاره نمی‌کند. به‌طور کلی گزارش IDC نشان می‌دهد در فصل اول ۲۰۲۲ تعداد تبلت‌های عرضه‌شده در سراسر دنیا ۳۸٫۴ میلیون واحد بوده که از افت ۳٫۹ درصدی نسبت‌به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۲۱ خبر می‌دهد. به‌نظر می‌رسد تعداد زیادی از کاربرانی که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تبلت جدید خریدند ترجیح داده‌اند فعلاً از همان تبلت استفاده کنند.

در بخش دیگری از گزارش IDC آمده که شرکت‌های چینی ریلمی، اوپو و شیائومی در حال ورود به بخش تبلت بازارهای نوظهور هستند و تعداد دستگاه‌های عرضه‌شده‌ی آن‌ها زیاد نیست، اما انتظار می‌رود در گذر زمان رشد مطلوبی تجربه کنند و روی دیگر بازیگران بازار تبلت نظیر سامسونگ و آمازون اثر بگذارند.

تحلیلگر IDC می‌گوید این برندهای چینی رویکردی نظیر اپل در پیش گرفته‌اند و در تلاش‌اند اکوسیستمی متشکل‌ از انواع دستگاه‌ها روانه‌ی بازار کنند. همین اکوسیستم می‌تواند کاربران را به تهیه‌ی تبلت‌های شیائومی و دیگر شرکت‌های چینی ترغیب کند.

آمار نشان می‌دهد وضعیت بازار کروم‌بوک‌ها در مقایسه‌ با تبلت‌ها چندان جالب نیست. در فصل اول ۲۰۲۲ لنوو برترین برند سازنده‌ی کروم‌بوک بود و ۱٫۲ میلیون دستگاه کروم‌بوک به فروش رساند. این آمار معادل تقریباً ۱۰ درصد از آمار فروش آیپد‌های اپل در فصل اول ۲۰۲۲ است. در بازه‌ی زمانی موردبحث مجموعاً ۵٫۱ میلیون کروم‌بوک دردسترس مشتریان قرار گرفت، یعنی کمتر از نصف آیپدهایی که اپل به بازار عرضه کرد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
152