افزایش عرضه آیفون و تکیه سامسونگ بر جایگاه نخست بازار در فصل اول ۲۰۲۲
مؤسسهی تحقیقاتی Canalys گزارش مربوط به فصل اول ۲۰۲۲ را منتشر کرده است. آمار نشان میدهد سامسونگ باردیگر توانسته است ازلحاظ تعداد دستگاههای عرضهشده به بازار، برترین گوشیساز دنیا لقب بگیرد. غول کرهای صنعت فناوری بین ژانویه تا مارس ۲۰۲۲ (اواسط دی ۱۴۰۰ تا اواسط فروردین ۱۴۰۱) موفق شده است ۷۳٫۷ میلیون گوشی روانهی بازار کند و ۲۴ درصد از سهم بازار را ازآنِ خود کند. در فصل اول سال جاری میلادی، مجموعاً ۳۱۱٫۲ میلیون گوشی به بازار عرضه شد که درمقایسهبا بازهی زمانی مشابه سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱۱ درصد بیشتر بود.
بهنوشتهی GSMArena، اپل با عرضهی ۵۶٫۵ میلیون آیفون در رتبهی دوم جدول جای و ۱۸ درصد از سهم بازار را دراختیار دارد. در بین پنج شرکت برتر بازار، تنها آمار عرضهی گوشیهای اپل رشد کرده است و دیگر شرکتها (حتی سامسونگ در رتبهی اول) با افت عرضهی گوشی مواجه شدهاند. آیفونهای عرضهشده در فصل اول ۲۰۲۲ درحدود ۸ درصد بیشتر از آیفونهای عرضهشده در فصل اول ۲۰۲۱ بوده است.
شیائومی و اوپو و ویوو بهترتیب با عرضهی ۳۹٫۲ و ۲۹ و ۲۵٫۱ میلیون گوشی رتبههای سوم تا پنجم را کسب کردهاند. هواوی که زمانی در بین برترینهای بازار قرار داشت، اکنون دیگر در آمار جایی ندارد. تحریمهای ایالات متحدهی آمریکا باعث شده است این شرکت چینی نتواند مثل قبل به فعالیتش در بازار موبایل ادامه دهد. آمار Canalys نشان میدهد شرکتهای چینی در فصل اول ۲۰۲۲ با افت محسوس عرضهی گوشی مواجه شدهاند. آمار عرضهی گوشیهای شیائومی و اوپو و ویوو هریک ۲۰ درصد و بیشتر از فصل اول ۲۰۲۱ افت کرده است.
کمبود قطعات اولیه و ادامهداربودن تعطیلیهای ناشی از همهگیری کرونا و افزایش تورم عوامل وضعیت فعلی بازار محسوب میشوند. آنر در فصل اول ۲۰۲۲ بهترین عملکرد را در بازار چین داشته و ۱۵ میلیون گوشی دردسترس کاربران این کشور قرار داده است.
آمار بازار موبایل در فصل اول ۲۰۲۲ از نگاه مؤسسهی Canalys | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام برند | تعداد گوشیهای عرضهشده در فصل اول ۲۰۲۲ | سهم بازار در فصل اول ۲۰۲۲ | تعداد گوشیهای عرضهشده در فصل اول ۲۰۲۱ | سهم بازار در فصل اول ۲۰۲۱ | رشد سالانه |
سامسونگ | ۷۳٫۷ میلیون | ۲۴ درصد | ۷۶٫۵ میلیون | ۲۲ درصد | ۴- درصد |
اپل | ۵۶٫۵ میلیون | ۱۸ درصد | ۵۲٫۴ میلیون | ۱۵ درصد | ۸+ درصد |
شیائومی | ۳۹٫۲ میلیون | ۱۳ درصد | ۴۹ میلیون | ۱۴ درصد | ۲۰- درصد |
اوپو | ۲۹ میلیون | ۹ درصد | ۳۹٫۶ میلیون | ۱۱ درصد | ۲۷- درصد |
ویوو | ۲۵٫۱ میلیون | ۸ درصد | ۳۶ میلیون | ۱۰ درصد | ۳۰- درصد |
شرکتهای دیگر | ۸۷٫۶ میلیون | ۲۸ درصد | ۹۴٫۲ میلیون | ۲۷ درصد | ۷- درصد |
مجموع | ۳۱۱٫۲ میلیون | ۱۰۰ درصد | ۳۴۷٫۷ | ۱۰۰ درصد | ۱۱- درصد |
توجه: در جدول بالا آمار عرضهی گوشیهای وان پلاس با آمار اوپو ادغام شده است. همچنین بهدلیل گردکردن اعداد، ممکن است جمع جداگانهی سهم شرکتها به ۱۰۰ درصد منتهی نشود
شیائومی نهتنها در چین، بلکه در بازار آفریقا و خاورمیانه نیز گوشیهای کمتری درمقایسهبا سال گذشته به بازار عرضه کرده است (کاهش ۳۰ درصدی درمقایسهبا فصل اول ۲۰۲۱). بهنظر میرسد آمریکایشمالی تنها منطقهای بوده که از تعداد بیشتری گوشی درمقایسهبا فصل اول ۲۰۲۱ میزبانی کرده است. دلیل این موضوع به عرضهی آیفون ۱۳ اپل و گلکسی S22 سامسونگ نسبت داده میشود. تحلیلگران پیشبینی میکنند در نیمهی دوم سال جاری میلادی با کاهش مشکلات زنجیرهی تأمین و افزایش تقاضا برای گوشیهای هوشمند، بازار موبایل وضعیت بهتری سپری کند.
این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید که Canalys در گزارش بازار موبایل از عبارت Sell-in Shipment استفاده میکند. عبارت Sell-in در مواقعی استفاده میشود که شرکتهای تولیدکنندهی گوشی تعداد مشخصی دستگاه را به خُردهفروشیها میفروشند و خُردهفروشیها این دستگاهها را تا زمان فروش به متقاضیان انبار میکنند. این یعنی عبارت Sell-in لزوماً به شمار گوشیهایی اشاره نمیکند که بهدست مشتریان رسیده است. بدینترتیب آماری که کانالیس منتشر میکند، به «گوشیهای عرضهشده» اشاره میکند، نه «گوشیهای فروختهشده».