کمبود تجهیزات تراشه‌سازی وضعیت بازار تراشه را بغرنج‌ می‌کند

{title limit=50}

تولیدکنندگان قطعات نیمه‌هادی به‌شدت در حال افزایش ظرفیت تولید هستند و تجهیزات جدیدی برای کارخانه‌هایشان خریداری می‌کنند و در همین حین پیش‌بینی می‌شود فروش تراشه در سال جاری میلادی به مجموعاً ۴۲۷٫۷ میلیارد واحد برسد. تقاضا برای ابزارهای لیتوگرافی بسیار بالا است و ASML Holding، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی اسکنر در دنیا، هشدار می‌دهد که تنها ۶۰ درصد از سفارش دستگاه‌های لیتوگرافی DUV قابل‌تأمین است.

براساس آنچه Tom's Hardware می‌نویسد، مدیر اجرایی ارشد ASML گفته با وجود شرایط نامعلوم بازار عقیده دارد «محرک‌های اساسی رشد، دست‌نخوره باقی می‌ماند.» به گفته‌ی او تقاضا در تمام بخش‌های بازار «به‌شکل بی‌سابقه‌ای»‌ بالا است و این موضوع، لیتوگرافی‌های قدیمی و جدید را نیز در بر می‌گیرد.

کارخانه‌های ASML هم‌اکنون با بیشترین ظرفیت ممکن در حال فعالیت هستند و انتظار می‌رود تقاضا در سال آینده‌ی میلادی بیشتر از عرضه باشد.

ASML برنامه دارد ۵۵ اسکنر EUV و حدودا ۲۴۰ اسکنر DUV را در سال جاری میلادی به دست مشتریان برساند؛ یعنی در هر فصل تقریباً ۱۴ اسکنر EUV و ۶۰ اسکنر DUV. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ دستگاه DUV مراحل مختلف تولید را می‌گذرانند؛ بنابراین فاصله‌ی زمانی بین سفارش دستگاه‌های جدید DUV و تحویل آن‌ها حدودا دو سال برآورد می‌شود.

ASML تأکید می‌کند که برای تولید ابزارهای بیشتر باید ظرفیت بیشتری در نظر بگیرد و انجام این کار به زمان نیاز دارد.

گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ شرکت ASML

مدیر اجرایی ASML صراحتا بیان می‌کند که احتمالاً شرکت تحت مدیریت او امسال توانایی برآورده کردن تنها ۶۰ درصد از سفارش‌ها را دارد. ASML در تلاش است ظرفیت کارخانه‌هایش را تا سال ۲۰۲۵ به ۹۰ سیستم EUV 0.33 NA و ۶۰۰ سیستم DUV افزایش دهد. این شرکت تا پیش از رسیدن به سال ۲۰۲۵ حدودا ۲۰ سیستم EUV High-NA (0.55 NA) را نیز وارد چرخه‌ی فعالیت می‌کند.

بدین ترتیب بدون دسترسی به تعداد کافی از اسکنر لیتوگرافی (و ظرفیت تولید کمتر از حد انتظار)، به‌نظر می‌رسد تا چند فصل دیگر قرار است شاهد کمبود تراشه در بازار باشیم.

گفتنی است ASML توانسته در فصل اول سال ۲۰۲۲ فروش خالص ۳٫۵ میلیون یورو و درآمد خالص ۶۹۵ میلیون یورو را کسب کند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
47