اندروید ۱۳ برای رمزنگاری ترافیک شبکه، به‌طور پیش‌فرض در پروتکل Https از DNS پشتیبانی خواهد کرد

{title limit=50}

اندروید از نسخه‌ی ۹ به بعد از DNS-over-TLS (DoT) پشتیبانی می‌کند. این گزینه با عنوان Private DNS در بخش تنظیمات شبکه و اینترنت گوشی اندرویدی شما دردسترس است. در سپتامبر سال گذشته، تغییری در پروژه‌ی منبع‌باز اندروید (AOSP) مشاهده شد که نشان می‌داد گوگل درحال برنامه‌ریزی برای اضافه کردن پشتیبانی از DNS در پروتکل Https است و ظاهراً این ویژگی به اندروید ۱۳ اضافه خواهد شد.

به گزارش XDA و به‌نقل از Esper، گوگل در اندروید ۱۳ پشتیبانی بومی برای DNS را ازطریق Https (DoH) اضافه خواهد کرد. DoT و DoH به‌طور کلی عملکرد مشابهی دارند و ترافیک DNS را رمزنگاری می‌کنند. DNS روی TLS از TLS (که با نام SSL نیز شناخته می‌شود) برای رمزنگاری ترافیک بهره می‌برد، درحالی‌که DNS روی Https از پروتکل‌های Http یا Http/2 برای ارسال پرس‌وجوهای (Queries) DNS استفاده می‌کند.

استفاده از DoH به‌جای DoT مزیت‌هایی دارد که ازجمله می‌توان به استفاده از درگاه اختصاصی اشاره کرد که در آن هرکسی در سطح شبکه می‌تواند ترافیک ورودی و خروجی را مشاهده کند، درحالی‌که محتوا به‌صورت رمزنگاری‌شده باقی خواهد ماند. از سوی دیگر DoH از درگاه ۴۴۳ که درگاه استاندارد ترافیک Https است استفاده می‌کند. بدین‌ترتیب درخواست‌ها و ترافیک ارسال‌شده ازطریق DoH می‌تواند به‌همراه ترافیک پروتکل Https مخفی بماند و نظارت یا مسدود کردن درخواست‌های DoH را برای مهاجمان یا مدیران شبکه تقریباً غیرممکن خواهد کرد. درحال‌حاضر مرورگرهای محبوبی مثل موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم در پروتکل Https از DNS پشتیبانی می‌کنند.

درحال‌حاضر به‌نظر نمی‌رسد در دستگاه‌های مجهز به دومین نسخه‌ی توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل اندروید ۱۳، تنظیماتی برای دسترسی به DNS روی پروتکل Https وجود داشته باشد، اما Esper گزارش داده است می‌توان این گزینه را ازطریق پرچم bloolean device_confing doh که زیر بخش netd_native قرار دارد، فعال کرد.

تغییراتی که اخیراً در کد پروژه‌ی متن‌باز اندروید اعمال شده است نشان می‌دهد که گوگل درنظر دارد پشتیبانی از DoH را به‌طور پیش‌فرض در اندروید ۱۳ فعال کند. البته ارائه‌ی این قابلیت هنوز نهایی نشده است.

اندروید ۱۳ قابلیت‌های جدید دیگری مثل تغییر خودکار تم آیکون‌ها، امکان تنظیم زبان به‌طور مجزا برای هر اپلیکیشن، پشتیبانی کامل از بلوتوث LE Audio، مجوزهای زمان اجرا برای اعلان‌ها و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. علاوه‌براین، جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل موبایلی گوگل از قابلیت ضبط ویدئو HDR در Camera2 API پشتیبانی می‌کند و همچنین APIهای جدیدی دراختیار بازی‌سازان قرار می‌دهد که مدت‌زمان بارگذاری بازی‌ها را به‌میزان درخورتوجهی کاهش خواهد داد.







ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
119