تراشه‌های 2 نانومتری TSMC چهار سال دیگر به بازار راه پیدا می‌کنند

{title limit=50}

شرکت تی اس ام سی (TSMC) نخستین بار در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد پروژه‌ی توسعه‌ی لیتوگرافی دو نانومتری N2 را آغاز می‌کند، اما در آن زمان به جزئیات این لیتوگرافی و زمان استفاده از آن در تراشه‌ها اشاره نشد. تایوانی‌ها روز گذشته اعلام کردند لیتوگرافی دو نانومتری شامل ساختار جدیدی برای ترانزیستورها خواهد بود و تراشه‌های مبتنی‌بر این لیتوگرافی تا سال ۲۰۲۶ تولید نخواهند شد.

براساس گزارش Tom's Hardware مدیر اجرایی TSMC رسماً تأیید کرده لیتوگرافی N2 مطابق انتظارات قبلی قرار است متکی‌بر ترانزیستورهای GAA باشد (البته فعلاً به جزئیات این ترانزیستورها یا نام تجاری معماری جدید اشاره‌ای نشده است). لیتوگرافی جدید شرکت تایوانی قرار است همچنان از فناوری EUV استفاده کند.

در اواخر سال ۲۰۲۴ تولید محدود تراشه‌های دو نانومتری TSMC آغاز می‌شود و تا پیش از پایان سال ۲۰۲۵ (احتمالاً در اواخر این سال) شاهد آغاز تولید انبوه خواهیم بود. این یعنی مشتریان TSMC اولین تراشه‌های دو نانومتری خود را در سال ۲۰۲۶ دریافت خواهند کرد.

به‌طور کلی سرعت TSMC در استفاده از لیتوگرافی‌های جدید رفته‌رفته کمتر می‌شود. این شرکت به‌طور معمول هر دو سال یک‌بار لیتوگرافی جدیدی را وارد خط تولید می‌کرد؛ برای مثال لیتوگرافی N7 در سال ۲۰۱۸ تولید شد و در سال ۲۰۲۰ شاهد تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی N5 بودیم. N3 قرار است در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی به مرحله‌ی تولید تجاری برسد.

زمان‌بندی TSMC برای شروع تولید تراشه‌های دو نانومتری همواره نامشخص بوده. وقتی TSMC برای نخستین بار از لیتوگرافی N2 صحبت کرد، صرفاً گفت که قصد دارد آن را در مرکز کاملاً جدیدی در شهر بائوشان تایوان توسعه دهد.

اعضای هیئت‌مدیره‌ی TSMC در اوایل ۲۰۲۲ مجوز ساخت کارخانه‌ی جدید را صادر کردند و انتظار داریم اکنون فرایند احداث در حال انجام باشد. بدین ترتیب کارخانه‌ی مورد اشاره احتمالاً در اواسط ۲۰۲۳ تکمیل و در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۴ میزبان تجهیزات موردنیاز می‌شود. با در نظر گرفتن آنچه مدیران TSMC می‌گویند، پیش‌بینی می‌کنیم اولین محصولات مجهز به تراشه‌ی دو نانومتری در اواخر سال ۲۰۲۶ از راه برسند؛‌ یعنی حدوداً چهار سال بعد.

TSMC گفته است تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بازده لیتوگرافی N2 را نسبت‌به لیتوگرافی‌های فعلی نظیر N3 بسیار بیشتر کند. TSMC از لحاظ کار روی ترانزیستورهای GAA حدوداً دو تا سه سال عقب‌تر از سامسونگ است اما انتظار می‌رود اولین نسل از ترانزیستورهای GAA شرکت TSMC بهترین در نوع خود باشد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
64