تماشا کنید: کنترلر واقعیت مجازی SpinOcchio شبیهسازی لغزش اجسام بین انگشتان را ممکن میکند
آخرین مانع بزرگ برای تبدیل دنیای مجازی به تجربهای واقعگرایانه، بازخورد لمسی است که بتواند حس لامسه کاربر را درگیر کند. تحقیقات قابلتوجهی در مورد ایجاد کنترلرهای واقعیت مجازی انجام شده است که به کاربران اجازه میدهد اشیای مجازی را به گونهای لمس کرده و احساس کنند که انگار واقعی هستند، اما ممکن است SpinOcchio عجیبترین آنها باشد.
سال گذشته، محققان آزمایشگاه گرافیک تعاملی (و چندرسانهای) دانشگاه ملی تایوان و دانشگاه ملی چنگچی، کنترلر لمس موی خود را در کنفرانس تعامل کامپیوتر و انسان (Computer-Human Interaction conference) در سال ۲۰۲۱ معرفی کردند. این ابزار عجیب و غریب دارای دستهای مو بود که با طراحی خاص خود به کاربران اجازه میداد هنگام لمس موجودی پشمالو در دنیای مجازی، واقعاً آن را حس کنند.
به گزارش گیزمودو، میتوان گفت ابزار مذکور برای محققان مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته MAKinteract Lab کره انگیزهای ایجاد کرد تا کنترلر SpinOcchio VR را طراحی کنند. البته این بار به جای حس لمس موجودی پشمالو، آنها روی شبیهسازی حس لیز خوردن اجسام بین انگشتان کار کردهاند. خود محققان آن را «کنترلکننده لمسی دستی که قادر به نمایش ضخامت و لغزش شیئی مجازی بین دو انگشت است» توصیف میکنند.
سفالگری مجازی یکی از مواردی است که میتوان برای دریافت حس بیشتر از SpinOcchio استفاده کرد. ساختن کاسه، گلدان و سایر وسایل سفالی روی چرخ سفالگری در زندگی واقعی، مستلزم آن است که هنرمند بتواند جسم در حال چرخش را در دستان خود احساس کند تا بتواند اثری زیبا بسازد. تلاش برای انجام این کار در دنیای واقعیت مجازی با یک جفت جوی استیک در دست اصلاً مشابه تجربهی اصلی نیست؛ اما بازآفرینی دقیق تجربهای که ممکن است برای کاربر در دنیای واقعی غیرقابل دسترسی باشد، هدف نهایی VR است.
کنترلر SpinOcchio برای شبیهسازی احساس لغزش پوست، مانند زمانی که تودهای از گل رس از میان دستان سفالگر میلغزد، از دیسکهای چرخشی استفاده میکند که میتوانند روی انگشتان کاربر بچرخند. ظاهراً این فرایند میتواند تماس گل با انگشتان آواتار کاربر در دنیای مجازی را شبیهسازی کرده و به دستان او در دنیای واقعی برساند. چنین تجربهای به لطف قابلیت چرخش دیسکهای چرخان که به کنترلکننده اجازه میدهد خطوط شیئی منحنی را که از میان انگشتان کاربر میلغزد نیز بازسازی کند، قابل دستیابی است.
کنترلر SpinOcchio بهطور رسمی در کنفرانس تعامل کامپیوتر و انسان در سال ۲۰۲۲ که در اواخر آوریل در نیواورلئان برگزار میشود، معرفی خواهد شد.