تراشه‌ی اختصاصی موبایلی اوپو احتمالاً سال آینده عرضه خواهد شد

{title limit=50}

احتمال دارد کوالکام و مدیاتک به‌زودی رقابتی جدی در فضای تراشه‌های موبایلی داشته باشند. براساس گزارش‌های اخیر، شرکت چینی اوپو درحال کار روی تراشه‌ی اختصاصی موبایلی خود است که در گوشی‌های هوشمند آینده‌ی این برند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش XDA، نشریه‌ی چینی IT Home اعلام کرده است شرکت طراحی آی‌سی اوپو یعنی Shanghai Zheku درحال توسعه‌ی یک تراشه‌ی پردازشی اختصاصی است. طبق گزارش‌ها، این تراشه در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد و انتظار می‌رود در همان سال، وارد مرحله‌ی تولید انبوه شود. در این گزارش اشاره شده که تراشه‌ی موبایلی اوپو بر پایه‌ی فرایند ۶ نانومتری TSMC تولید خواهد شد. علاوه‌براین گفته شده است این شرکت یک سیستم‌-روی-‌چیپ (SoC) مجهز به مودم یکپارچه را بر پایه‌ی فناوری چهار نانومتری TSMC در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد کرد.

اگر این گزارش واقعیت داشته باشد، به برنامه‌های بلندپروازانه‌ی اوپو برای کاهش وابستگی این شرکت به کوالکام و مدیاتک اشاره می‌کند.

طراحی پردازنده‌های موبایلی، فرایندی بسیار دشوار است و تولید تراشه‌ای که بتواند با بهترین‌های کوالکام یا مدیاتک رقابت کند نیز کار آسانی نخواهد بود. سامسونگ از سال‌ها قبل تراشه‌های اختصاصی خود موسوم به اگزینوس را تولید می‌کند، اما هنوز به مرحله‌ی خودکفایی دست نیافته است. بدین‌ترتیب جالب است ببینیم سرمایه‌گذاری اوپو روی سیستم‌-روی-چیپ (SoC) اختصاصی، در نهایت چه نتایجی برای این شرکت چینی در بر خواهد داشت.

اوپو قبلاً یک تراشه‌ی داخلی به‌نام MariSilicon X معرفی کرده است؛ تراشه‌ای که به‌طور اختصاصی برای پردازش داده‌های تصویربرداری توسعه داده شده که شامل واحد پردازش عصبی، پردازنده سیگنال تصویر (ISP) و معماری چندلایه است و با ترکیب این قابلیت‌ها، عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند را به‌میزان درخورتوجهی بهبود می‌بخشد. اوپو تا این لحظه در گوشی Find X5 پرو از MariSilicon X استفاده کرده است که عملکرد دوربین این دستگاه را در نور کم، به‌میزان درخورتوجهی بهبود داده است.

تا این‌لحظه اوپو هیچ برنامه‌ای برای معرفی سیستم-روی-چیپ موبایلی اختصاصی خود ارائه نکرده است.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
711