اندروید ۱۳ در مورد برنامه‌هایی که باتری زیادی مصرف می‌کنند، هشدار می‌دهد

{title limit=50}

گوگل به سختی در تلاش است تا رابط کاربری سیستم‌عامل جدید خود، یعنی اندروید ۱۳ را بهبود ببخشد و اخیراً نیز نسخه‌ی Developer Preview 2 این سیستم‌عامل را منتشر کرده است. به گزارش Gsmarena و طبق جدول زمانی منتشرشده، انتظار می‌رود که اولین نسخه‌ی بتای اندروید ۱۳ در آوریل (فروردین) عرضه شود و پس از انتشار چند نسخه‌ی بتای دیگر، سرانجام در اوت، سپتامبر یا اکتبر سال پیش رو نسخه‌ی پایدار این سیستم‌عامل دراختیار کاربران قرار بگیرد.

مدت کوتاهی پس از حذف نسخه‌ی بتای اندروید P یعنی DP2، تغییرات جالبی در منبع توسعه‌دهنده‌ی گوگل با عنوان بهره‌برداری از منبع باتری ثبت شد.

android13batterylife

این تغییرات، علاوه بر اعمال قوانین و محدودیت‌های جدیدی برای برنامه‌ها در حالت آیدل، جزئیات مربوط به استفاده‌ی بیش از حد از باتری توسط آن‌ها در پس‌زمینه را نیز ارائه می‌‌دهند.

سازوکار تغییرات جدید در سند سیستم‌عامل اندروید این‌گونه توضیح داده شده است:

گوگل در اندروید ۱۳، سیستم هشداری را معرفی می‌کند که در صورت استفاده‌ی بیش از حد برنامه‌ای از باتری در بازه‌ی زمانی ۲۴ ساعته ظاهر می‌شود. این سیستم، بدون در نظر گرفتن نسخه‌ی SDK (مجموعه‌ فایل‌های مورد نیاز برای توسعه‌ی برنامه‌های اندرویدی)، تمام برنامه‌های موجود روی اندروید ۱۳ را شامل می‌شود.

هنگام سنجیدن تأثیر برنامه‌ای بر عمر باتری دستگاه، سیستم عوامل زیر را در نظر خواهد گرفت:

  • سرویس‌های پیش‌زمینه، حتی آنهایی که نوتیفیکیشن‌های قابل مشاهده دارند
  • کارهایی که انجام می‌دهند، حتی کارهای ضروری
  • پاسخ‌هایی که به سیستم‌عامل اندروید می‌دهند
  • سرویس‌های پس‌زمینه
  • کش برنامه‌ی موردنظر

اگر چنین هشداری برای برنامه‌ای ظاهر شود، دیگر حداقل تا ۲۴ ساعت بعد دوباره در همان دستگاه ظاهر نمی‌شود و حداقل تا ۳۰ روز بعد نیز، اعلانی مشابه نمایش داده نمی‌شود.

اگر سیستم تشخیص دهد که برنامه‌ای، سرویس پیش‌زمینه‌ای را برای مدت طولانی اجرا می‌کند -حداقل ۲۰ ساعت در یک دوره‌ی ۲۴ ساعته- هشداری برای کاربر ارسال می‌کند و از او می‌خواهد تا تسک منیجر سرویس‌های پیش‌زمینه (FGS) را بررسی کند.

شاید توضیح نحوه‌ی عملکرد این تغییرات کمی پیچیده به نظر برسد، اما به بیان خیلی ساده، با اعمال این تغییرات اندروید ۱۳ بر جنبه‌های متنوع‌تری از رفتار برنامه‌ها در پس‌زمینه نظارت خواهد داشت. این سیستم‌عامل همچنین خواهد توانست برخی از سرویس‌های اجرا‌یی در پیش‌زمینه را کنترل کند. چنین سرویس‌هایی مانند برنامه‌های ردیابی تناسب اندام، عملیاتی مانند جمع‌آوری فعال داده‌ها را انجام می‌دهند که باید برای کاربر قابل دیدن باشد و بنابراین تا زمانی که ‌آن سرویس متوقف نشود یا از پیش‌زمینه حذف نشود، نوتیفیکیشن آن برای کاربر نمایش داده می‌شود.

در اندروید ۱۳ موارد زیر از اعمال این قوانین و محدودیت‌ها مصون خواهند بود:

  • برنامه‌های سیستمی و برنامه‌های متصل به سیستم
  • برنامه‌های مربوط به اتصال گوشی به کامپیوتر
  • برنامه‌های آزمایشی در حال اجرا
  • برنامه‌های مربوط به سازندگان گوشی‌
  • برنامه‌های تعریف شده توسط مالک گوشی مانند قفل صفحه‌نمایش
  • برنامه‌های ضروری برای انجام برخی کارها مانند ری‌استارت کردن دستگاه
  • فیلترشکن‌ها
  • برنامه‌های مرتبط با برقراری تماس‌ها
  • برنامه‌هایی که از سمت کاربر در تنظیمات سیستم به گونه‌ای تنظیم شده‌ باشند که عملکردی نامحدود ارائه کنند

البته همین حالا هم برخی از رام‌های اندروید شخص ثالث و برخی برنامه‌ها چنین قابلیت‌هایی را دراختیار کاربر قرار می‌دهند، حتی گوگل در اندروید ۸ اوریو نیز اقدامات مشابهی را انجام داده بود، اما درحال‌حاضر تمام این تلاش‌ها در نهایت منجر به خالی شدن سریع‌تر باتری می‌شوند.

در واقع اگر این سیستم مانیتورینگ، همان‌طورکه گوگل ادعا می‌کند پیاده‌سازی شود و تمام آزمایش‌های بتا را با موفقیت پشت سر بگذارد، می‌توان انتظار داشت که راهکار جدید گوگل برای دوام بیشتر باتری در اندروید ۱۳، کارآمدتر از تمام تلاش‌های قبلی باشد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
119