Core i9-12900KS اینتل، Ryzen 9 5950X ای‌ام‌دی را شکست داد

{title limit=50}

جدیدترین و بهترین پردازنده‌ی اینتل، مدل Core i9-12900KS، هنوز رسمآً به بازار عرضه نشده است، اما کاربری خوش‌شانس موفق شد قبل از عرضه‌ی رسمی به نمونه‌ی اولیه‌ای از آن دست پیدا کند و قدرت آن را با انجام بنچمارک Cinebench R23 با پردازنده Ryzen 9 5950X مقایسه کند. به‌گزارش Digitaltrends، نتایج بنچمارک نشان می‌دهد که پردازنده‌ی جدید اینتل تا ۳۰ درصد از Ryzen 9 5950X AMD عملکرد بهتری دارد و ممکن است بهترین پردازنده‌‌ای باشد که تا‌به‌حال به بازار وارد شده است.

پردازنده‌ی Core i9-12900KS اینتل پردازنده‌ی پرچم‌دار سری آلدر لیک تیم آبی محسوب می‌شود که قرار است در آینده‌ای خیلی نزدیک به بازار عرضه شود؛ اما برخی از خرده‌فروشان موفق شدند تا قبل از عرضه‌ی رسمی، سفارش‌ها را زودتر از موعد به‌دست خریداران برسانند؛ درنتیجه برخی از مشتریان پردازنده‌های خود را قبل از تاریخ انتشار رسمی دریافت کردند و یکی از آن‌ها با نام کاربری Seby9123 موفق شد بنچمارک Cinebench R23 را روی این پردازنده اجرا و نتایج آن را در وب‌سایت Reddit منتشر کند.

پردازنده‌ی Core i9-12900KS در ظاهر به نسل قبلی خود شباهت زیادی دارد. این پردازنده درمجموع از ۱۶ هسته (۸ هسته‌ی قدرتمند و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف) و ۲۴ رشته بهره می‌برد؛ بااین‌حال فرکانس پایه و بوست بیشتری دارد. فرکانس پایه‌ی پردازنده‌ی Core i9-12900KS به ۳٫۴ گیگاهرتز و فرکانس بوست آن تا ۵٫۵ گیگاهرتز می‌رسد.

فرکانس بوست ۵٫۵ گیگاهرتزی تنها به دو هسته‌ی قدرتمند آن مربوط می‌شود و فرکانس بوست مجموع ۸ هسته‌ی این پردازنده به ۵٫۲ گیگاهرتز می‌رسد. بنچمارک اجرا‌شده‌ی کاربر Reddit این اعداد را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که فرکانس بوست هسته‌های کم‌مصرف در بهترین حالت به ۴٫۰ گیگاهرتز می‌رسد؛ اما اشاره‌ای به فرکانس پایه‌ی هسته‌های کم‌مصرف نشده است.

تست تک‌هسته‌ای Cinebench R23

تست چند‌هسته‌ای Cinebench R23

دو جدول‌ بالا از مقایسه‌‌ی نتایج بنچمارک Seby9123 با داده‌های داخلی آزمایش‌‌های پردازنده‌های رده‌بالا به‌دست آمده‌اند. باید توجه کرد که سیستم استفاده‌شده در بنچمارک Seby9123 به حافظه‌ی سریع‌تر DDR5 مجهز بوده است. این سیستم از رم DDR5-6200 با زمان‌بندی‌های ۳۲، ۳۸، ۳۸ و ۷۲ و سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ بهره برده است. پردازنده Core i9-12900KS اینتل در آزمون تک‌هسته‌ای این بررسی توانست امتیاز ۲٬۱۶۲ و در آزمون چند‌هسته‌ای امتیاز ۲۹٬۱۶۴ را به‌دست آورد.

در آزمون‌های معیار مقایسه‌ی دادهای داخلی، رم DDR5-4400 با زمان‌بندی‌های ۳۶، ۳۶‌، ۳۶ و ۷۶ و در برخی از آزمون‌ها نیز پلتفرمی با حافظه‌ی DDR4-3200 و زمان‌بندی‌ها ۱۴‌، ۱۴‌، ۱۴ و ۳۶ به‌کار رفته بود. بنچمارک Cinebench R23 در این دو پلتفرم نیز روی سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ اجرا شده بود. مقایسه‌ی پردازنده‌ی Core i9-12900KS با نسل قبلی خود، یعنی Core i9-12900K، بهبود ۶٫۷ درصدی در عملکرد تک‌هسته‌ای و ۵٫۷ درصدی در عملکرد چند‌هسته‌ای را با رم DDR5 نشان می‌دهد.

همچنین، این پردازنده در‌مقایسه‌با برترین پردازنده‌ی فعلی ای‌ام‌دی، یعنی Ryzen 9 5950X، عملکردی چشمگیرتر از خود نشان می‌دهد. پردازنده‌ی Core i9-12900KS در عملکرد چند‌هسته‌ای با ۹٫۲ درصد و در عملکرد تک‌هسته‌ای با ۲۹٫۶ درصد پردازنده‌ی Ryzen 9 5950X ای‌ام‌دی را شکست می‌دهد.

نرم‌افزار مشاهده‌ی اطلاعات پردازنده‌ی CPU-Z نشان می‌دهد که توان پایه‌ای این پردازنده‌ (PL1 در نام‌گذاری قبلی یا PBP در نام‌گذاری جدید اینتل) درمقایسه‌با Core i9-12900K حدود ۲۵ وات افزایش یافته و تا ۱۵۰ وات رسیده است و به‌نظر می‌رسد که اینتل در این پردازنده دستورالعمل‌های AVX-512 را حذف کرده باشد.

نتایج منتشرشده‌ی این بنچمارک آینده‌ی موفقی را برای پردازنده‌ی پرچم‌دار اینتل نوید می‌دهند؛ البته از پردازنده‌ی رده‌بالایی مانند Core i9-12900KS عملکردی در این مقیاس هم انتظار می‌رفت. با‌‌توجه‌‌به اینکه ای‌ام‌دی هنوز یک نسل از آلدر لیک اینتل عقب‌تر است، پیشی‌‌گرفتن این نسل از پردازنده‌ی Ryzen 9 5950X اینتل اصلاً عجیب نیست.

ناگفته نماند ای‌ام‌دی هنوز برگ‌برنده‌ای به نام Ryzen 7 5800X3D در آستین خود دارد که قرار است ۲۰ آوریل با V-Cache سه‌بعدی جدید تیم قرمز عرضه شود. بنابراین، برای قضاوت بهتر باید تا زمان انتشار رسمی نتایج بنچمارک‌ها بعد از عرضه‌ی پردازنده‌ی پرچم‌دار ای‌ام‌دی منتظر ماند؛ چراکه ممکن است عملکرد پردازنده‌ی جدید مبتنی‌بر معماری Zen 3 ای‌ام‌دی، بازی را به‌نفع تیم قرمز تغییر دهد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
25