تاریخچه قیمت سری گلکسی اس و نوت سامسونگ: از سال ۲۰۱۰ تا امروز

{title limit=50}

سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در جهان است و سری گلکسی اس و گلکسی نوت به‌یادماندنی جزو محبوب‌ترین گوشی‌های این شرکت محسوب می‌شوند. در ادامه قصد داریم ابتدا به گوشی‌های مهم خانواده‌ی گلکسی اس و قیمت اصلی آن‌ها در زمان عرضه و سپس قیمت گوشی‌های نوت نگاهی داشته باشیم.

اگر بخواهید به کاربران عادی بگویید که قیمت گوشی‌های گلکسی اس سامسونگ هرساله افزایش پیدا کرده است، آن‌ها احتمالاً حرف شما را باور خواهند کرد؛ اما درواقع اینطور نیست. شاید باور کردن این موضوع کمی سخت باشد؛ اما طی چند سال گذشته از جمله سال ۲۰۲۱ قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. اگر به گذشته نگاه کنیم، تغییرات قیمتی بسیار جالبی را شاهد هستیم.

ناگفته نماند که در این مقاله همه‌ی گوشی‌های سری گلکسی اس وجود ندارد. برای مثال، انواع Mini مربوط به اواسط دهه ۲۰۱۰ را شامل نمی‌شود. افزون‌براین، نسخه‌های Fan، نسخه‌های Lite، نسخه‌های Active و غیره را نادیده می‌گیریم و فقط روی مدل‌های اصلی سری تمرکز می‌کنیم.

از طرفی دیگر در سری نوت، گوشی‌هایی مانند گلکسی نوت ۳ نئو و گلکسی نوت اف‌ای در اینجا گنجانده نشده‌اند و فقط به گوشی‌های اصلی در سری پرداخته‌ایم.

قیمت گلکسی S سامسونگ: ۳۹۹ دلار

گلکسی اس اورجینال

گلکسی اس اصلی سامسونگ نام‌های مختلفی از جلمه گلکسی Proclaim، گلکسی اس Showcase، گلکسی Vibrant 4G و گلکسی اس Captivate داشت. باوجوداین، ما همیشه آن را به‌عنوان گلکسی اس به یاد می‌آوریم و همه‌ی ماجرا از این مدل آغاز شد.

گلکسی اس در سال ۲۰۱۰ رونمایی و عرضه شد. این گوشی به صفحه‌نمایش ۴ اینچی Super AMOLED و تراشه Hummingbird سامسونگ مجهز شده بود. در پنل پشت تنها یک دوربین ۵ مگاپیکسلی داشت و در پنل جلو از دوربین VGA بهره می‌برد. انرژی اولین گوشی گلکسی اس سامسونگ را باتری با ظرفیت ۱۵۰۰ میلی‌آمپرساعت تأمین می‌کرد و از نظر نرم‌افزار توسط اندروید ۲٫۱ اجرا می‌شد.

گلکسی اس با قیمتی در حدود ۳۹۹ دلار فروخته می‌شد که معادل ۵۱۵ دلار در سال ۲۰۲۲ است. بااین‌تفاسیر، به‌نظر می‌رسد که در مقایسه با گوشی‌های امروزی معامله با قیمت خوب باشد؛ اما مدنظر داشته باشید که هزینه‌ی تولید این گوشی بسیار ارزان‌ بود.

قیمت گلکسی S2 سامسونگ: ۵۴۹ دلار

گلکسی اس ۲ سامسونگ


گلکسی اس ۲ دومین تلاش سامسونگ بود که اوایل سال ۲۰۱۱ معرفی شد و موفقیت بزرگی برای شرکت به‌همراه داشت. به دلیل موفقیت آن در بازار، همه نگاه‌ها به گلکسی S2 معطوف بود.

گلکسی اس ۲ در مقایسه با نسل قبل کمی بهبود پیدا کرد. برای مثال، ابعاد صفحه‌نمایش به ۴٫۳ اینچ رسید. افزون‌براین شاهد افزایش وضوح دوربین اصلی پنل پشت به ۸ مگاپیکسل و دوربین سلفی به ۲ مگاپیکسل بودیم. این گوشی از تراشه‌ی Exynos 4210 Dual استفاده می‌کرد. از دیگر مشخصات آن می‌توان به بهبود ظرفیت باتری به ۱۶۵۰ میلی‌آمپرساعت و بهره‌مندی از سیستم‌عامل اندروید ۲٫۳٫۴ اشاره کرد. گلکسی اس ۲ با قیمت ۵۴۹ دلار (معادل ۶۸۶ دلار در سال ۲۰۲۲) به‌ فروش رسید.

قیمت گلکسی S3 سامسونگ: ۵۹۹ دلار

بررسی زومیت: گلکسی اس 3 سامسونگ

سامسونگ در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۱ برای اولین‌ بار در زمینه‌ی فروش گوشی‌های هوشمند از اپل پیشی گرفت و به‌عنوان پادشاه گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۲ پرچم‌دار بعدی خود را با نام گلکسی اس ۳ معرفی کرد که مسلماً یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های آن دوران محسوب می‌شد. خوشبختانه، سامسونگ عادت خود را در عرضه‌ی گوشی‌های مختلف با همین نام کاهش داد.

گلکسی اس ۳ صفحه‌نمایش ۴٫۸ اینچی، تراشه‌ی Exynos 4412، دوربین اصلی ۸ مگاپیکسل در پشت، دوربین ۱٫۹ مگاپیکسل در جلو و باتری ۲۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی داشت.

با اینکه گوشی مذکور مشخصات و طراحی درخورتوجهی داشت؛ قیمت آن نسبت به مدل قبلی خیلی بالاتر نرفت. گلکسی اس 3 در سال ۲۰۱۲ با قیمت حدود ۵۹۹ دلار، معادل ۷۳۴ دلار در سال ۲۰۲۲ فروخته شد که بیانگر یکی از افزایش‌های کوچک قیمت در تاریخچه طولانی سامسونگ بود.

قیمت گلکسی S4 سامسونگ: ۶۴۹ دلار

نمای جلوی گلکسی اس ۴

از نظر آماری، گلکسی اس ۴ شاخص‌ترین گوشی اندرویدی تمام دوران است؛ چراکه فروش ۸۹ میلیونی را تجربه کرد و گوشی اندرویدی دیگری که به این رقم فروش نزدیک شد، گلکسی اس ۳ (نسل قبل) بود. نکته‌ی قابل توجه اینکه، کوپرتینویی‌ها آیفون 5S را با مشخصات بسیار خوبی در همان سال (۲۰۱۳) عرضه کردند و فقط توانستند ۵۲ میلیون گوشی به‌فروش برسانند.

گلکسی اس ۴ به‌عنوان پرچم‌دار گلکسی اس سامسونگ به صفحه‌نمایش ۶ اینچ Super AMOLED مجهز بود و برای اولین بار در این سری اس از وضوح ۱۰۸۰ در ۱۰۹۲۰ پیکسل بهره برد. تراشه‌ی این گوشی از نوع Exynos 5410 Octa بود و باتری با ظرفیت ۲۶۰۰ میلی‌آمپرساعت، تأمین انرژی آن را برعهده داشت.

غول کره جنوبی بار دیگر تنها به‌صورت اسمی قیمت گوشی را نسبت به گلکسی اس ۳ افزایش داد. بدین ترتیب، علاقه‌مندان باید برای خرید این گوشی ۶۴۹ دلار (معادل ۷۸۳ دلار در سال ۲۰۲۲) می‌پرداختند.

بسیاری از طرفداران سرسخت گوشی‌های هوشمند به‌وضوح قیمت گوشی را در تابستان ۲۰۱۳ دیدند. سامسونگ و گوگل در آن زمان با هم همکاری کردند تا نسخه‌ی Google Play این گوشی را پیاده‌سازی کنند.

قیمت گلکسی S5‌ سامسونگ: ۶۴۹ دلار

بررسی گلکسی اس 5 (Galaxy S5) سامسونگ

سامسونگ برای اولین‌ بار در سال ۲۰۱۴، جدیدترین پرچم‌دار گلکسی اس خود را با همان قیمت سال قبل، یعنی ۶۴۹ دلار عرضه کرد که معادل ۷۷۱ دلار در سال ۲۰۲۲ است.

گلکسی اس ۵ صفحه‌نمایش ۵٫۱ اینچی Super AMOLED داشت و از گواهی IP67 بهره می‌برد. سامسونگ چندین مشخصه‌ و ویژگی جدید شامل حسگر اثر انگشت ادغام‌شده در دکمه هوم، تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۰۱ و دوربین عقب ۱۶ مگاپیکسلی را در این گوشی عرضه کرد و نکته‌ی قابل‌توجه این بود که قیمت آن را افزایش نداد.

متأسفانه، فروش گلکسی اس ۵ حتی به فروش گلکسی اس ۴ نزدیک هم نشد. به‌‌همین‌دلیل سامسونگ تصمیم گرفت در سال ۲۰۱۵، طراحی گلکسی اس را به‌طور کامل اصلاح کند.

قیمت سری گلکسی S6 سامسونگ: ۶۴۹ تا ۷۹۹ دلار

بررسی گلکسی اس 6 سامسونگ (Galaxy S6)

گلکسی اس ۶، پرچم‌دار بعدی سری اس سامسونگ در سال ۲۰۱۵ بود. این گوشی صفحه‌نمایش ۵٫۱ اینچ Super AMOLED داشت و از تراشه‌ی Exynos 7420 Octa قدرت می‌گرفت. غول کره جنوبی برای سومین بار متوالی قیمت پایه‌ی گلکسی اس را تغییری نداد؛ اما متأسفانه کارت microSD، گواهی IP و قابلیت تعویض باتری را حذف کرد و از این نظر شاید کمی تعجب‌آور باشد که چرا قیمت گوشی مذکور کاهش پیدا نکرد.

سامسونگ برای اولین‌ بار، نسخه‌ی پریمیوم‌تری از گوشی گلکسی اس را عرضه کرد. گلکسی اس ۶ اج در حقیقت همان گوشی بود؛ اما ابعاد کمی بزرگ‌تر و شیشه با لبه‌های خمیده داشت. بااینکه نسخه‌ی اج واقعاً تغییر دیگری نسبت به مدل معمولی ارائه نمی‌داد، ۱۰۰ دلار دلار بیشتر، یعنی ۷۴۹ دلار (۸۸۸ دلار در سال ۲۰۲۲) فروخته می‌شد. سامسونگ این روند را پیش گرفت و سرانجام گلکسی اس ۶ اج پلاس را با قیمت ۷۹۹ دلار (۹۴۸ دلار امروز) روانه‌ی بازار کرد.

نکته‌ی قابل‌توجه این است که سامسونگ پس از عرضه‌ی گلکسی اس ۶ به‌دلیل فروش کم، قیمت آن را به ۵۷۹ دلار کاهش داد. این اقدام اولین‌ باری بود که در دوره‌ی حضور گوشی‌های گلکسی اس انجام می‌شد اما آخرین بار نبود.

قیمت سری گلکسی S7 سامسونگ: ۶۶۹ دلار و ۷۶۹ دلار

گلکسی اس 7 / Galaxy S7

ازآنجاکه گلکسی اس ۶ فروش خوبی را تجربه نکرد، سامسونگ به موفقیتی سریع نیاز داشت؛ به‌همین‌دلیل گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج را در سال ۲۰۱۶ به‌بازار عرضه کرد. سامسونگ تصمیم گرفت قابلیت‌هایی مانند کارت microSD و گواهی IP را که در نسل قبلی حذف کرده بود، در گوشی‌های اس ۷ به‌کار ببرد؛ اما متأسفانه، قابلیت تعویض باتری هرگز برنگشت.

باوجوداین، خانواده گلکسی S7 توانست افراد بیشتری را به خرید ترغیب کند و درواقع بسیار بهتر از نسل‌های قبلی خود عمل کرد. گلکسی اس ۷ بسته به بازار با قیمت ۶۶۹ تا ۶۹۹ دلار عرضه شد. نسخه‌ی پایه این گوشی تنها از نظر اسمی گران‌تر از گلکسی اس ۶ بود. بااین‌حال، مشخصات و ویژگی‌های بهتری را ارائه می‌داد. به همین ترتیب، نوع Edge با ابعاد بزرگ‌تر حدود ۱۰۰ دلار بیشتر به‌فروش رسید.

متأسفانه، گوشی‌های گلکسی اس ۷ نیز انتظارات سامسونگ را برآورده نکرد و سامسونگ مجبور شد بار دیگر قیمت هر دو گوشی را کاهش دهد.

قیمت سری گلکسی S8 سامسونگ: ۷۴۹ و ۸۴۹ دلار

سامسونگ گلکسی اس 8 / SAMSUNG GALAXY S8

سامسونگ ‌در سال ۲۰۱۷ برنامه‌ی خود را تغییر داد و توانست از چند جهت پیشرفت کند. این شرکت برند Edge را کنار گذاشت که ظاهراً خریداران را گیج می‌کرد؛ در عوض، سامسونگ گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس را رونمایی کرد. همان‌طور که از نام «پلاس» مشخص است، این نسخه بزرگ‌تر از مدل معمولی بود و به‌همین علاقه‌مندان باید مبلغ بیشتری برای خریدش می‌پرداختند. این اقدام سامسونگ خیلی منطقی‌تر بود.

خانواده‌ی گلکسی S8 تغییری جنجالی برای طراحی سری گلکسی اس محسوب می‌شود. غول کره جنوبی برای اولین‌بار، حسگر اثر انگشت به پشت گوشی منتقل کرد و نسبت صفحه‌نمایش به بدنه را افزایش داد. این تغییر بزرگ باعث شد تا قیمت عرضه‌ به ۷۴۹ دلار افزایش پیدا کند.

باوجوداین، به‌نظر می‌رسد که سامسونگ از این وضعیت راضی بود؛ چراکه قیمت گوشی‌های مذکور را در اواسط حضور آن‌ها در بازار کاهش نداد. شکست گلکسی نوت ۷ در سال قبل (۲۰۱۶) نیز ممکن است بر قیمت گلکسی اس سامسونگ نیز تأثیر داشته باشد.

قیمت سری گلکسی S9 سامسونگ: ۷۱۹ دلار و ۸۳۹ دلار

سامسونگ گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس / Samsung Galaxy S9 & S9 plus

اگر به روزهای آغازین خط تولید گلکسی اس برگردیم، شباهت‌های زیادی مشاهده می‌کنیم. برای مثال، گلکسی اس ۳، گلکسی اس ۴ و گلکسی اس ۵ همگی زبان طراحی یکسانی داشتند و در آن دوران تغییرات نسبتاً کمی را شاهد بودیم.

در مورد گلکسی اس ۹ این‌طور نیست. نسخه‌های ۲۰۱۸ میراث گلکسی اس بسیار شبیه به مدل‌های ۲۰۱۷ به‌نظر می‌رسید. بزرگ‌ترین تغییر جابه‌جایی حسگر اثر انگشت عقب از کنار دوربین به پایین آن بود. افزون‌براین، در مدل گلکسی اس ۹ پلاس شاهد تغییر بزرگ دیگری بودیم. سامسونگ برای اولین بار در پنل پشتی گوشی گلسی اس خود از دوربین دوگانه استفاده کرد.

غول کره جنوبی احتمالاً به‌دلیل شباهت این دو گوشی، قیمت مدل پایه را تا حدی کاهش داد. گلکسی اس ۹ با قیمت ۷۱۹ دلار و گلکسی اس ۹ پلاس با قیمت ۸۳۹ دلار به‌فروش می‌رسیدند. به‌ نظر می‌رسد که دلیل افرایش ۱۲۰ دلاری در مدل پلاس وجود دوربین دوگانه بوده است.

قیمت سری گلکسی S10 سامسونگ: ۷۴۹ دلار ۱۲۹۹ دلار

سامسونگ گلکسی اس ۱۰ / Samsung Galaxy S10

سامسونگ تا سال ۲۰۱۹، طی مدت چهار سال در هر نسخه‌ی جدید از سری گلکسی اس، دو محصول اولیه را عرضه می‌کرد. این شرکت با رونمایی سری گلکسی اس ۱۰ در سال مذکور چهار گوشی را به‌طور هم‌زمان روانه بازار کرد.

نام‌گذاری دو مدل اصلی این سری، یعنی گلکسی اس ۱۰ و اس ۱۰ پلاس مانند دو نسل گذشته باقی ماندند و با قیمت به‌ترتیب ۸۹۹ و ۹۹۹ دلار فروخته شدند. سامسونگ همچنین یک مدل کوچک‌تر و ارزان‌تر به نام گلکسی S10e را با قیمت ۷۴۹ دلار عرضه کرد. از طرفی دیگر، گلکسی اس ۱۰ 5G را با قیمت ۱۲۹۹ دلار روانه‌ی بازار کرد که در نهایت زمینه‌ساز گلکسی اس ۲۰ اولترا بود.

غول کره‌ای زمانی‌که در سال ۲۰۲۰، سری بعدی گوشی‌های موجود در این فهرست را عرضه کرد، به‌طور هم‌زمان قیمت‌های سری گلکسی اس ۱۰ را کاهش داد و همچنان این گوشی‌ها را تولید می‌کرد. این اقدام باعث شد تا علاقه‌مندان سخت‌افزار خوبی را با پول کمتر نسبت به سری گلکسی اس ۲۰ خریداری کنند.

قیمت سری گلکسی S20 سامسونگ: ۹۹۹ دلار و ۱۳۹۹ دلار

نمای جلو سه گوشی گلکسی اس ۲۰ / اس ۲۰ پلاس / اس ۲۰ اولترا با نمایشگر روشن / Samsung Galaxy S20 S20+ S20 Ultra

سامسونگ در سال ۲۰۲۰ با رونمایی سری گلکسی اس ۲۰ ترجیح داد که دیگر گوشی‌های ارزان‌قیمت تولید نکند و روی گوشی‌های پریمیوم تمرکز کند. ارزان‌ترین مدل این سری، یعنی گلکسی اس ۲۰ در زمان عرضه قیمت ۹۹۹ دلار داشت و قیمت مدل دیگر، گلکسی اس ۲۰ پلاس از ۱۱۹۹ دلار شروع می‌شد.

سامسونگ علاوه‌بر دو مدل فوق، نسخه‌ای پیشرفته‌تر با نام گلکسی اس ۲۰ اولترا را با قیمت ۱۳۹۹ دلار راهی بازار کرد که یکی از گران‌ترین گوشی‌های این شرکت محسوب می‌شد. افزون‌براین، مدل دیگری از اس ۲۰ اولترا با قیمت ۱۵۹۹ دلار وجود داشت که از حافظه دخیره‌سازی بیشتری بهره می‌برد.

در زمان عرضه‌ی سری گلکسی اس ۲۰، بیماری کرونا جهان را غافلگیر کرد. بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند و قیمت‌های فوق‌العاده بالای این گوشی‌ها باعث شد که از ‌‌آن استقبال چندان خوبی نشود. خوشبختانه سامسونگ در سال ۲۰۲۱ دیگر این اشتباه را مرتکب نشد.

قیمت سری گلکسی S21 سامسونگ: ۷۹۹ دلار و ۱۱۹۹ دلار

گلکسی اس ۲۱ اولترا سامسونگ

در نهایت سامسونگ در سال ۲۰۲۰ ضربه‌ی بزرگی خورد؛ چراکه سری گلکسی اس ۲۰ نتوانست مشتریان را جذب کند. سرانجام این شرکت با رونمایی خانواده گلکسی اس ۲۱، قیمت‌ آن‌ها را کاهش داد و این اشتباه را اصلاح کرد.

پایین‌ترین قیمت گلکسی اس ۲۱ مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ (یا اگزینوس ۲۱۰۰ در سایر نقاط جهان) از ۷۹۹ دلار شروع می‌شد. افزون‌براین، گوشی مذکور از دوربین پشتی سه‌گانه، مقدار رم و حافظه ذخیره‌سازی درخورتوجه و طراحی زیبای جدید بهره می‌برد.

گلکسی اس ۲۱ اولترا ۲۰۰ دلار ارزان‌تر از اس ۲۰ اولترا و تنها با قیمت ۱۱۹۹ دلار به‌فروش رسید.

قیمت سری گلکسی S22 سامسونگ: ۷۹۹ دلار و ۱۱۹۹ دلار

نمایشگر گلکسی S22 پلاس و گلکسی S22 اولترا

سامسونگ در سال ۲۰۲۲ قیمت جدیدترین سری گلکسی اس خود را نسبت به نسل قبل تغییری نداد. قیمت گلکسی اس ۲۲ از ۷۹۹ دلار، نوع پلاس از ۹۹۹ دلار و نوع اولترا از ۱۱۹۹ دلار شروع می‌شود.

گفتنی است که گلکسی اس ۲۲ اولترا بیشتر شبیه به گوشی‌های سری نوت است؛ زیرا S Pen دارد و از نظر طراحی مشابه دو گوشی دیگر گلکسی S22 نیست. زمان نشان خواهد داد که این استراتژی برای سامسونگ چگونه عمل می‌کند، اما طرفداران نوت مطمئناً خوشحال هستند.

متأسفانه برخلاف سال‌های گذشته، سامسونگ مدل‌های نسل قبلی را با عرضه گلکسی S22 متوقف کرد؛ یعنی با گذشت ماه‌ها، دسترسی به گلکسی اس ۲۱ اولترا قبلی سخت‌تر خواهد بود.

در مجموع قیمت‌ها به‌طور پیوسته در طول زمان افزایش پیدا کرده‌اند؛ اما سال‌به‌سال نوسانات زیادی را شاهد هستیم و از سال ۲۰۲۰ قیمت‌ها تنزل پیدا کرده‌اند. حرکت نزولی بزرگ از سال ۲۰۲۰ مورد توجه است.

با افزایش ابعاد گوشی‌ها، قیمت گوشی های گلکسی نوت نیز افزایش پیدا کرد. با اینکه این گوشی‌ها ارزان نبودند، هر چند سال یک بار افزایش قیمت ثابتی داشتند. در زیر، اطلاعاتی در مورد قیمت سری Note گردآوری کرده‌ایم.

قیمت گلکسی نوت: ۲۹۹ دلار

گلکسی نوت n7000

گلکسی نوت اصلی سامسونگ در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و یکی از اولین گوشی‌هایی بود که نام فبلت را به خود اختصاص داد؛ زیرا ابعادی بزرگ‌تر از گوشی ولی کوچک‌تر از تبلت داشت. برخی افراد در تجربه‌ی اولیه‌ی خود به ابعاد بزرگ آن عادت نداشتند. در نهایت پس از مدتی، گلکسی نوت در مقایسه با اکثر پرچم‌داران بزرگ تقریباً کوچک به‌نظر می‌رسید.

گلکسی نوت سامسونگ دارای صفحه‌نمایش ۵٫۳ اینچی با وضوح ۱۲۸۰ در ۸۰۰ پیکسل بود که در آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفت. با جک هدفون، درگاه میکرو‌اس‌دی، قلم S Pen و مشخصاتی که تقریباً از هر گوشی هوشمند دیگری پیشی می‌گیرد، Note اصلی آرزوی بسیاری از کاربران بود.

متأسفانه، خرید این گوشی آسان نبود. علاقه‌مندان باید مشتری AT&T یا T-Mobile می‌بودند. با پیش‌پرداخت ۲۹۹ دلاری، گوشی نوت ۱۰۰ دلار گران‌تر از آیفون 4S بود که در همان سال با طرح پیش‌پرداخت مشابه عرضه شد.

باوجوداین، نوت اصلی فروش خوبی داشت. سامسونگ اعلام کرد که تنها پس از گذشت ۹ ماه از زمان عرضه، ۱۰ میلیون گلکسی نوت را به‌فروش رسانده است.

قیمت گلکسی نوت ۲: ۲۹۹ دلار

نمای جلوی گلکسی نوت ۲

فروش درخورتوجه نوت اصلی باعث شد که نوت بعدی، یعنی گلکسی نوت ۲ در سال ۲۰۱۲ نیز با استقبال روبه‌رو شود. این گوشی در مقایسه با نسل قبل فقط صفحه‌نمایش کمی بزرگ‌تر، پردازنده بهتر و بهبود جزئی داشت. قلم S pen بهبودیافته نیز به همراه آن بود اما به‌روزرسانی‌های زیادی شاملش نشد.

سامسونگ همچنین زبان طراحی نوت ۲ را تغییر داد تا تقریباً شبیه به گوشی محبوب گلکسی اس ۳ باشد که اوایل همان سال عرضه شد. این آخرین باری نبود که سامسونگ از طراحی‌های مشابه دیگر گوشی‌های هوشمند خود در مورد نوت پیروی کرد.

نکته‌ی جالب این است که سامسونگ در قیمت گلکسی نوت تغییر چندانی نکرده است. گلکسی نوت ۲ با همان قیمت ۲۹۹ دلاری مانند نسخه قبلی خود دردسترس بود.

تغییر ندادن قیمت گلکسی نوت ۲ احتمالاً یکی از عواملی بود تا غول کره جنوبی بتواند رکورد ۱۰ میلیون واحدی نسل قبلی خود را پشت سر بگذارد. بدین ترتیب گلکسی نوت ۲ پس از یک سال، فروش ۳۰ میلیونی را تجربه کرد.

قیمت گلکسی نوت ۳: ۷۰۰ دلار

بررسی گلکسی نوت 3 سامسونگ

گلکسی نوت ۳ در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد و سرانجام این امکان برای علاقه‌مندان فراهم شد که بتوانند گوشی گلکسی نوت را خریداری کنند. غول کره‌ این گوشی را با قیمت ۷۰۰ دلار به‌فروش رساند.

مشخصات ارتقایافته و عناصر طراحی جدید نوت ۳ از جمله پنل پشتی چرم مصنوعی و لبه فلزی مصنوعی به فروش خوب آن کمک کرد. تنها در عرض دو ماه، سامسونگ ۱۰ میلیون نوت ۳ را فروخت. این درحالی است که نوت اصلی در مدت ۹ ماه به این موفقیت دست پیدا کرد.

قیمت گلکسی نوت ۴: ۷۰۰ دلار

بررسی گلکسی نوت 4 سامسونگ

سامسونگ گلکسی نوت ۴ را در سال ۲۰۱۴ روانه بازار کرد و قیمت آن در مقایسه با نسل قلبش تغییری نکرد. بدین ترتیب نوت ۴ با قیمت ۷۰۰ دلار روانه‌ی بازار شد.

گلکسی نوت ۴ در بخش طراحی از لبه‌ی فلزی واقعی بهره می‌برد؛ اما چرم مصنوعی همچنان در این مدل وجود داشت. افزون‌براین تقریباً تمام مشخصات گوشی ارتقا پیدا کرد. تنها بخشی که چندان ارتقا پیدا نکرد، عمر باتری بود و در چند نسل از سری نوت این وضعیت تکرار شد.

قیمت گلکسی نوت ۵: ۷۰۰ دلار

بررسی گلکسی نوت 5 سامسونگ

گلکسی نوت ۵ محصول سال ۲۰۱۵ غول کره جنوبی محسوب می‌شود. این گوشی نسبت به نسل‌های قبلی خود به‌روزرسانی‌های منظمی از جمله ۴ گیگابایت رم و نسخه‌ای با ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی ارائه کرد. باوجوداین، سامسونگ همچنین برخی از مشخصات به‌ویژه ظرفیت باتری را کاهش داد و موارد دیگر مانند اندازه و وضوح نمایشگر را تغییری نداد. سامسونگ همچنین درگاه microSD را حذف کرد و آخرین باری نبود که این کار را انجام می‌دهد.

شاید این رویکرد درهم‌برهم برای ساخت گوشی هوشمند بعدی دلیلی بود که سامسونگ قیمت خرده‌فروشی را روی ۷۰۰ دلار نگه داشت. متأسفانه، همچنین در سال ۲۰۱۶، سامسونگ قیمت سری نوت را تا درصد زیادی افزایش داد.

قیمت گلکسی نوت ۷: ۸۵۰ دلار

Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7

سامسونگ از گلکسی نوت ۶ صرف نظر کرد و به سمت تولید گلکسی نوت ۷ رفت. گفته می‌شود که غول کره جنوبی این کار را برای ایجاد برابری با شماره‌گذاری سری گلکسی اس و به‌حداقل رساندن سردرگمی‌ها انجام داده است.

گلکسی نوت ۷ را هم احتمالاً به‌جز اتفاق آتش‌گرفتن به‌یاد نمی‌آورید. حدود دو ماه پس از اینکه سامسونگ گلکسی نوت ۷ را عرضه کرد، فراخوانی جهانی برای این گوشی صادر کرد. سپس سامسونگ تولید آن را به‌دلیل مشکلات باتری که باعث گرمای بیش از حد و در برخی موارد شعله و انفجار شد، متوقف کرد.

قبل از تمام این اتفاقات، گلکسی نوت ۷ یکی از بهترین گوشی‌ها بود؛ چراکه سامسونگ پس از برخی اشتباهات و حذف درگاه کارت microSD در گلکسی نوت ۵، دوباره آن را به نوت ۷ بازگرداند.

سامسونگ قیمت نوت ۷ را ۸۵۰ دلار اعلام کرد که در آن زمان جزو گران‌ترین گوشی‌ها محسوب می‌شد. صرف نظر از برچسب قیمتی، سامسونگ فرصت زیادی برای اقدامات دیگر نداشت؛ چراکه تولید این گوشی پس از چند ماه دردسترس بودن متوقف شد.

قیمت گلکسی نوت ۸: ۹۳۰ دلار

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

سامسونگ با رونمایی گلکسی نوت ۸ باید سابقه‌ی بد نوت ۷ را از ذهن طرفدارانش پاک می‌کرد و پیش‌بینی می‌شد که نوت ۸ را با قیمتی کمتر نسبت به نسل قبل روانه‌ی بازار کند. باوجوداین و برخلاف پیش‌بینی‌ها سامسونگ قیمت نوت ۸ را افزایش داد.

به احتمال زیاد سامسونگ از انجام این کار مطمئن بود؛ چراکه سری گلکسی اس ۷ یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های این شرکت از زمان سامسونگ گلکسی اس ۴ بود. شاید این شرکت احساس کرد که موفقیت گلکسی اس ۷ و شکست کامل نوت ۷ یکدیگر را خنثی کردند. درهرحال، سامسونگ قیمت گلکسی نوت ۸ را ۸۰ دلار بیشتر از نسخه‌ی قبلی، یعنی با قیمت ۹۳۰ دلار دلار عرضه کرد.

درمجموع هرچندکه افزایش قیمت گلکسی نوت سامسونگ با استقبال درخورتوجهی روبه‌رو نشد؛ اما این گوشی فروش خوبی را بخصوص پس از شکست نوت ۷ تجربه کرد. طبق گزارش‌ها، تنها ظرف ۶ ماه، سامسونگ ۱۰ میلیون گلکسی نوت ۸ را به‌فروش رساند.

قیمت گلکسی نوت ۹: ۹۹۹ دلار

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

موفقیت گلکسی نوت ۸ به سامسونگ کمک کرد تا از حادثه‌ی بد گلکسی نوت ۷ دور شود و با معرفی گلکسی نوت ۹ در سال ۲۰۱۸، همه‌ی نگاه‌ها به این گوشی معطوف شد. ما نمی‌دانستیم که در نهایت نوت ۹ یکی از بهترین‌ گوشی‌های تاریخ سامسونگ لقب می‌گیرد.

گلکسی نوت ۹ سامسونگ تقریباً تمام نیازهای هر کاربری را برطرف می‌کرد. این گوشی از مشخصات پیشرفته، طراحی ساده و زیبا، جک هدفون، درگاه کارت microSD، گواهی IP68 و دوربین‌های عالی بهره می‌برد. همه‌ی این موارد دست‌به‌دست هم دادند تا نوت ۹ بهترین نتایج را کسب کند.

این نکته را نباید فراموش کرد که در میان مشخصات درخورتوجه، قیمت نوت ۹ بسیار بالا بود و بسیاری از افراد توان خرید این گوشی سامسونگ را نداشتند. مسلماً، گوشی هوشمند ۱۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۲ قیمت نرمالی است؛ اما در سال ۲۰۱۸، نوت ۹ محصولی استثناء بود. نکته‌ی قابل‌توجه اینکه نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی قیمت ۱۲۴۹ دلاری داشت که برای سال ۲۰۱۸ قیمت عجیب وغریب‌تری محسوب می‌شد.

قیمت گلکسی نوت ۱۰: ۹۴۹ دلار

پنل جلو گوشی موبایل گلکسی نوت 10 پلاس سامسونگ Samsung Galaxy Note 10 Plus رنگ گرادیان

سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ را در سال ۲۰۱۹ رونمایی کرد و قیمت آن را در مقایسه با گلکسی نوت ۹ کاهش داد. یکی از دلایل کاهش قیمت را می‌توان تقسیم این گوشی به دو نوع معمولی و پلاس برشمرد.

گلکسی نوت ۱۰ گوشی‌ای عالی محسوب می‌شد؛ اما بسیاری از ویژگی‌های اصلی را که باعث خوشحالی بیشتر طرفداران نوت شود، نداشت. برای دومین‌بار، سامسونگ درگاه کارت microSD را از نوت ۱۰ حذف کرد و همچنین جک هدفون را در تمام سری ‌یادشده کنار گذاشت. اگرچه حذف این موارد انتظارات برخی افراد را برآورده نکرد؛ اما در مجموع از مشخصات درخورتوجه بهره می‌برد. باوجوداین، نوت ۱۰ معمولی در مقایسه با قیمت ۱۰۹۹ دلاری نوت ۱۰ پلاس، انتخاب مناسب‌تری بود.

قیمت گلکسی نوت ۱۰ پلاس: ۱۰۹۹ دلار

گلکسی نوت 10 پلاس / Galaxy Note 10 Plus

هرچندکه گلکسی نوت ۱۰ گوشی بدی نیست، گلکسی نوت ۱۰ پلاس طرفداران بیشتری در سال ۲۰۱۹ داشت. این گوشی دارای صفحه‌نمایش بزرگتر و روشن‌تر، مشخصات بهتر، درگاه کارت microSD، دوربین‌های بهتر و باتری با ظرفیت بیشتر بود. البته ناگفته نماند که تمام این موارد باعث شدند تا نوت ۱۰ پلاس قیمت بالاتری هم داشته باشد. بدین‌ترتیب این گوشی با قیمت پایه‌ی ۱۰۹۹ دلار وارد بازار شد.

اگر بخواهیم بی‌طرف باشیم، گلکسی نوت ۱۰ پلاس گران‌ترین گوشی سامسونگ نبود که در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و گوشی تاشدنی گلکسی فولد قیمت بیشتری از آن داشت.

از طرفی دیگر، نوت ۱۰ پلاس در آن‌زمان گران‌ترین گوشی در گلکسی نوت‌های سامسونگ بود، بنابراین خریدن آن برای طرفداران سخت بود. به‌همین دلیل گفته می‌شد که بسیاری از علاقه‌مندان نوت از ارتقای گوشی صرف نظر کرده و به جای آن از گلکسی نوت ۹ خود که همچنان محصولی عالی بود، استفاده می‌کردند.

قیمت گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا

گوشی گلکسی نوت ۲۰ و گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ در دست / Samsung Galaxy Note 20 Ultra

گلکسی نوت ۲۰ و نوت ۲۰ اولترا آخرین گوشی‌های سری نوت بودند که در سال ۲۰۲۰ معرفی و عرضه شدند. گلکسی نوت ۲۰ با قیمت ۹۹۹ دلار و نوت ۲۰ اولترا با قیمت ۱۲۹۹ دلار به ‌بازار عرضه شدند. سامسونگ پس از آن اعلام کرد که دیگر سری نوت تولید نمی‌شود و قصد دارد بیشتر روی گوشی تاشدنی تمرکز کند. از طرفی دیگر با حذف سری نوت، سامسونگ تصمیم گرفت تا در سال ۲۰۲۲ تمام قابلیت‌های سری نوت از جمله S Pen‌ و درگاه اختصاصی برای نگهداری آن را به گلکسی اس ۲۲ اولترا اضافه کند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
43