بنچمارک‌ها عملکرد قدرتمند Threadripper Pro 5995WX را تأیید می‌کنند

{title limit=50}

ای‌ام‌دی سرانجام روز ۸ مارس ۲۰۲۲ (۱۷ اسفند ۱۴۰۰) و پس از دو سال تأخیر، پلتفرم دسکتاپی رده‌بالای خود را به نام Threadripper 5000 Pro و با معماری Zen 3 معرفی کرد. در این سری پردازنده، مدل غیر PRO وجود ندارد و تیم قرمز در تولید آن‌ها روی سازندگان سیستم‌های ورک‌استیشن تمرکز کرده است.

ای‌ام‌دی ادعا کرده بود که پردازنده‌های سری 5000 تردریپر پرو در انجام کارهایی مانند رندرهای سه‌بعدی تا دو برابر سریع‌تر از پردازنده‌های مشابه اینتل عمل می‌کنند و هم‌زمان با رونمایی از آن‌ها، بنچمارک داخلی خود را نیز منتشر کرد که توانایی‌های این نسل از پردازنده‌ها را نشان می‌داد. تا قبل از امروز، بنچمارک بی‌طرفانه‌ای از پردازنده‌های سری 5000 تردریپر پرو منتشر نشده بود و بنابراین امکان تأیید ادعاهای ای‌ام‌دی وجود نداشت؛ اما حالا به گزارش Tomshardware، یکی از کاربران شبکه‌ی اجتماعی Reddit نتایج بنچمارکی را در پایگاه داده‌ی PassMark مشاهده کرده است که عملکرد مدل 5995WX از این سری پردازنده‌ را نشان می‌دهد.

پردازنده‌ی 5995WX، مدل پرچم‌دار پردازنده‌های سری 5000WX تردریپر پرو محسوب می‌شود که از هسته‌های قدرتمند Zen 3 بهره می‌برد و عملکرد قابل‌توجهی را برای محصولات دسکتاپی و موبایلی به ارمغان می‌‌آورد. پردازنده‌ی پرچم‌دار این سری به ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته مجهز است و ۲۵۶ مگابایت حافظه‌ی نهان L3 دارد.

فرکانس پایه‌ی پردازنده‌ی 5995WX برابر با ۲٫۷ گیگاهرتز است و فرکانس بوست آن به ۴٫۵ گیگاهرتز می‌رسد. این پردازنده از حداکثر هشت کانال حافظه‌ی DDR4-3200 و فناوری PCIe نسل ۴ پشتیبانی می‌کند.

5995wx-passmark

بنچمارک مشاهده‌‌شده در پایگاه داده‌ی PassMark تقریباً تمام قابلیت‌های پردازنده‌ی 5995WX را مانند محاسبات اینتیجر، محاسبات ممیز شناور و مواردی مانند فشرده‌سازی را به روشی مصنوعی اندازه‌گیری و امتیاز ۱۰۸٬۸۲۲ را برای این پردازنده ثبت کرده است. پردازنده‌ی M1 به‌کاررفته در مک مینی، امتیاز ۱۳٬۸۷۵ را در همین بنچمارک کسب کرده بود.

این پردازنده با اختلاف ۲۳ درصدی از EPYC 7763، رکورددار قبلی ۶۴ هسته‌ای، عملکرد بهتری دارد و با بهبود نسبت به نسل قبلی، ۲۸ درصد از 3995WX با معماری Zen 2 نیز قدرتمندتر است.

هیچ‌کدام از پردازنده‌ها اینتل رقیبی برای پردازنده‌ی 5995WX تردریپر پرو ای‌ام‌دی محسوب نمی‌شوند؛‌ تنها پردازنده از تیم آبی که امتیاز ثبت‌شده در PassMark دارد، پردازنده‌ی ۴۰ هسته‌ای Xeon Platinum 8380 با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری است که با قطعات سری تردریپر ای‌ام‌دی همخوانی ندارد. پردازنده‌ی 5995WX تردریپر پرو، پردازنده‌ی Xeon Platinum 8380 را با اختلاف ۷۵ درصدی شکست می‌دهد.

بررسی تکی مشخصات سریع‌ترین پردازنده در بنچمارکی خاص، نمی‌تواند معیار مناسبی برای تصمیم‌گیری باشد. اما وقتی بحث مقایسه پیش می‌آید، شکست دادن تمام رقبا، اهمیت بسیاری بالایی دارد. با توجه به امتیازها، پردازنده‌های سری 5000WX تردریپر پرو می‌توانند مجموعه‌ای عالی برای کاربرانی باشند که نمی‌خواهند تمام پس‌انداز خود را برای خرید پردازنده‌های سرور گران‌قیمت این شرکت مانند سری EPYC 7003 صرف کنند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
91