نقشه راه احتمالی تراشه‌های اپل؛ مک پرو با ۴ تراشه ماژولار M1 Ultra اواخر ۲۰۲۲ از راه می‌رسد

{title limit=50}

با‌‌توجه‌‌به ضرب‌الاجل دوساله‌ی اپل برای مهاجرت کامل از پردازنده‌های اینتل، انتظار می‌رود کوپرتینویی‌ها تا انتهای سال جاری میلادی تمامی کامپوترهای مک را به تراشه‌های اختصاصی‌شان مجهز کنند و این گذار را به سرانجام برساند. اپل هفته‌ی گذشته، در رویداد «پیک پرفورمنس» به‌نوعی اعلام کرد که مک پرو آخرین کامپیوتر از این خانواده محسوب می‌شود که هنوز به تراشه‌های جدید مبتنی‌بر معماری آرم مجهز نشده است؛ بنابراین، در رویداد‌های آینده باید منتظر رونمایی این غول پردازشی باشیم.

اکنون، اطلاعاتی منتسب به نقشه‌ی راه تراشه‌های اپل در توییتر به‌اشتراک گذاشته شده است که درواقع، جزئیات ارزنده‌ای از تراشه‌ی مک پرو و سایر تراشه‌های آینده اپل را دربر می‌گیرد. درواقع، نقشه‌ی راه یادشده بازه‌ای از سال ۲۰۲۲ تا آغاز سال ۲۰۲۴ را پوشش می‌دهد و شامل جزئیاتی درباره‌ی نمونه‌های اولیه‌ی تراشه M3، نسل بعدی مک بوک پرو، مک‌بوک ایر و حتی برچسب قیمتی آ‌ن‌ها است.

به‌گفته‌ی افشاگری با نام کاربری LeaksApplePro، نسل بعدی مک پرو ممکن است در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی رونمایی و عرضه شود. از قرار معلوم، کامپیوتر کلاس ورک‌استیشن اپل احتمال دارد دو تا چهار تراشه‌ی ام‌وان اولترا داشته باشد! افشاگر یادشده مشخص نمی‌کند تراشه‌های مذکور شامل دای یا بلوک‌های به‌هم چسبیده هستند یا خیر؛ اما گمان می‌کنیم که اپل طراحی ماژولار را برای تراشه‌های جدیدش برگزیده باشد و بتوان مک پرو جدید را ازطریق سوکت‌های اختصاصی با چند تراشه ام‌وان اولترا پیکربندی کرد.

تراشه M1 Ultra اپل

جالب است بدانید که استفاده از چهار تراشه‌ی ام‌وان اولترا می‌تواند مک پرو را در کلاس قوی‌ترین رایانه‌های سرور قرار دهد که در نوبه‌ی خود بی‌بدیل است. درصورت صحت گزارش، مک پرو بعدی می‌تواند حداکثر ۸۰ هسته‌ی پردازشی و ۲۵۶ هسته‌ی گرافیکی داشته باشد. البته هنوز مشخص نیست پردازنده‌ی گرافیکی بعدی اپل از نوع مجتمع و بخشی از SOC (سیستم-روی-چیپ) خواهد بود یا اپل کارت‌ گرافیکی گسسته برای این محصول در نظر گرفته است. گزارش‌هایی قبلی حاکی از آن حکایت بودند که اپل در حال توسعه‌ی تراشه‌های گرافیکی غیرمجتمع خود است؛ بنابراین، اپل می‌تواند هسته‌های گرافیکی را از SOC ام‌وان اولترا حذف و تراشه‌های گرافیکی مجزای خود را ارائه دهد.

افزون‌براین، گفته می‌شود نخستین محموله از کامپیوترهای مک مجهز به تراشه M2 شامل مک مینی و آی‌مک ۲۴ اینچی و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ژوئن ۲۰۲۲ از راه خواهند رسید. از قرار معلوم، مک مینی یک گزینه‌ی تراشه‌ی M2 Pro نیز خواهد داشت که احتمالاً در بازه‌ای بین سپتامبر تا اکتبر رونمایی عرضه خواهد شد. تراشه‌ی یادشده ممکن است به ۱۲ هسته‌ی پردازشی و ۱۶ هسته‌ی گرافیکی جدید مجهز باشد. ظاهراً مک‌بوک ایر جدید (بدون نمایشگر مینی‌ال‌ای‌دی) با قیمت مشابه نسل قبل نیز در همین بازه رونمایی می‌شود.

در این گزارش، آمده است که برای سال ۲۰۲۳، اپل آی‌مک پرو را با تراشه‌های M1 Pro و M1 Max و احتمالاً M1 Ultra احیا خواهد کرد. مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی نیز برای حضور در رویداد ماه جولای برنامه‌ریزی شده‌اند؛ نوت‌بوک‌هایی که قلب تپنده‌ی آن‌ها را تراشه‌ی M2 Pro و M2 MAX تشکیل خواهد داد. جالب است بدانید که در سه‌ماهه‌ی سوم و چهارم همان سال سه کامپیوتر مک پایه، یعنی مک مینی و مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی، با تراشه‌ی M3 به‌روز خواهند شد.

درنهایت، نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۴ نیز آی‌مک ۲۴ اینچی با تراشه ام ۳ و مک مینی با تراشه‌ی ام ۳ پرو عرضه خواهند شد. از دیگر اطلاعات فاش‌شده می‌توان به دو پیکر‌بندی تراشه‌ی ام ۳ اشاره کرد. هر دو پیکربندی می‌توانند ۱۰ هسته‌ی گرافیکی باشند، با این تفاوت که چینش هسته‌های CPU در گزینه‌ی اول ۶ هسته قوی درکنار ۲ هسته‌ی ضعیف خواهد بود؛ اما گزینه‌ی دوم با حفظ همان ۶ هسته‌ی قوی، می‌تواند ۴ هسته‌ی ضعیف داشته باشد.

بههرحال، تا زمان رونمایی تراشه‌های ذکرشده زمان زیادی باقی مانده است و در این مقطع، نمی‌توان صحت گزارش را تأیید یا رد کرد؛ ازاین‌رو، پیشنهاد می‌کنیم تا انتشار اطلاعات موثق‌تر، این خبر را به دید شایعه در نظر بگیرید.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
13