پس از عرضه‌ پردازنده‌های گرافیکی Ada تولید سری RTX 30 متوقف نخواهد شد

{title limit=50}

پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 40 انویدیا قرار است در سال ۲۰۲۲ با معماری آدا لاولیس معرفی شوند. این پردازنده‌های گرافیکی با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC ساخته می‌شوند. به‌گزارش Tomshardware، انویدیا قصد دارد تا برای تعدیل عرضه و تقاضا، حتی پس از عرضه‌ی این پردازنده‌های گرافیکی به بازار، بازهم به تولید و فروش سری RTX 30 ادامه دهد.

کولت کرس، مدیر مالی انویدیا، در کنفرانس فناوری مورگان استنلی، همه‌گیری کووید-19 و مشکلات زنجیره‌ی تأمین ناشی از آن را فرصتی برای پیشرفت بخش گیمینگ تیم سبز و فروش کارت‌های گرافیکی سری RTX 30 و سری 20 RTX مبتنی‌بر معماری تورینگ دانست. کرس درباره‌ی ادامه‌ی تولید و فروش سری RTX 30 این‌گونه توضیح داد:

ما در بازه‌ای بعد از معرفی سری جدید، تولید و فروش پردازنده‌های سری قبلی مبتنی‌بر معماری Ampere را ادامه دادیم تا به نیاز گیمرهای بیشتری پاسخ دهیم و امکان دارد در آینده نیز همین روند را در پیش بگیریم.

انویدیا در گذشته همچنان به تولید پردازنده‌ی گرافیکی RTX 2060 درکنار کارت‌های گرافیکی RTX 3000 خود ادامه داد و حتی در دسامبر ۲۰۲۱، نسخه‌ی جدیدی با ۱۲ گیگابایت حافظه نیز به بازار عرضه کرد تا پردازنده‌های گرافیکی بیشتری را در زمان کمبود قطعات دردسترس کاربرها قرار دهد. البته نسخه‌ی موبایلی RTX 2050 نیز به‌عنوان راه‌حلی برای این مشکل همچنان روی میز است و در ماه‌های پیش رو روانه‌ی بازار خواهد شد.

کارت‌های گرافیک نسل بعدی انویدیا یا همان سری RTX 40 به‌احتمال زیاد در مراحل مختلفی عرضه می‌شوند. طبق روال‌، انویدیا ابتدا کارت‌های گرافیکی پرچم‌دار خود را معرفی می‌کند و سپس، گاهی حتی تا ۱۲ ماه بعد، نسخه‌های پایین‌‌رده‌تر را رونمایی می‌کند.

امکان دارد برای شروع، عرضه‌ی هم‌زمان پردازنده‌های گرافیکی RTX 4090 و RTX 4080 و شاید RTX 4070 با پردازنده‌های گرافیکی پایین‌رده و میان‌رده‌ی RTX 3060 و RTX 3050 را شاهد باشیم. همین الگو در زمان عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی GTX 1650 و GTX 1660 مبتنی‌بر تورینگ با پردازنده‌های گرافیکی جدید و مبتنی‌بر معماری آمپر RTX 3070، RTX 3080 و RTX 3090 اتفاق افتاد.

انویدیا مدت‌ها است که پردازنده‌‌های گرافیکی نسل‌های مختلف را هم‌زمان باهم می‌فروشد. درواقع، تولید سیلیکون‌های قدیمی‌تر برای هیچ سازنده‌ی تراشه‌‌ای امری غیر رایج نیست. به‌عنوان مثال، اینتل و ای‌ام‌دی معمولاً پردازنده‌های قدیمی‌تر خود را تا چندین نسل بعد‌تر نیز تولید می‌کنند؛ اما در این مورد خاص، هدف انویدیا برای تولید پردازنده‌های گرافیکی قدیمی‌تر خود، برطرف‌کردن نیاز گیمرهایی است که به‌دلیل کمبودها نتوانستند کارت‌های گرافیک جدید بخرند. کرس دراین‌باره گفت:

معتقدیم عرضه‌ی محصولات انویدیا فصل‌به‌فصل بهبود پیدا می‌کند و در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۲، اوضاع بهتر از امروز خواهد بود.

کرس احتمال می‌دهد که این استراتژی ادامه‌دار باشد و تولید پردازنده‌های گرافیکی قدیمی‌تر بتواند به تأمین نیاز و تقاضای کاربران کمک کند. هک اخیر دیتابیس انویدیا به فاش‌شدن اطلاعات زیادی درباره‌ی برنامه‌های گرافیکی آتی این شرکت منجر شد و همه‌ی نشانه‌ها نیز حاکی از آن است که پاییز امسال عرضه‌ی کارت‌های گرافیک سری 40 RTX با معماری آدا را شاهد خواهیم بود.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
101