قیمت پردازنده‌های گرافیکی به آهستگی در حال کاهش است

{title limit=50}

قیمت برخی از بهترین کارت گرافیک‌ها از ژانویه تا فوریه حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است. این درحالی است که قیمت برخی از پردازنده‌های گرافیکی نسبت به ماه قبل حتی تا ۲۵ درصد نیز کاهش پیدا کرده است.

به گزارش دیجیتال ترندز، معیار قیمت از eBay گرفته شده است زیرا این وب‌سایت اطلاعات قیمت‌ را در بازه‌های زمانی مختلف ارائه می‌دهد و این دقیقاً کاری است که بسیاری از خرده‌فروشی‌های آنلاین انجام نمی‌دهند. در این بررسی، دو نسل گذشته‌ی کارت گرافیک‌ها، از‌ جمله مدل‌های رده‌بالای انویدیا مثل جی‌فورس RTX 3090 و همچنین کارت گرافیک‌های ارزان‌قیمتی مثل AMD Radeon RX 6500 XT در نظر گرفته شده‌اند.

نمودار کاهش قیمت کارت گرافیک ۲۰۲۲

با مقایسه‌ی کامل قیمت‌ها در بازه‌های زمانی ماهانه، اکنون می‌توانیم با اطمینان اعلام کنیم حداقل در eBay، قیمت‌ها به‌آرامی درحال کاهش است و به‌همین دلیل می‌توان این تغییر را به کل بازار تعمیم داد. البته این کاهش قیمت نسبت به افت شدیدی که یکی از افشاگران خبرهای سخت‌افزاری به‌ نام Greymon55 برای ماه مارس پیش‌بینی کرده بود، نزدیک نیست. کاهش قیمت کارت‌ گرافیک‌ها روندی آهسته و پیوسته است که از چند ماه قبل آغاز شده است.

کاهش قیمت کارت گرافیک چه سریع صورت بگیرد چه آهسته، خبر خوبی است. قیمت کارت گرافیک‌های دو نسل گذشته، از‌ جمله محصولات انویدیا یا AMD کاهش یافته است. درواقع از ۳۳ کارت گرافیک دو نسل گذشته، قیمت ۲۰ کارت گرافیک کاهش دورقمی داشته است. AMD RX 6500 XT بیشترین کاهش قیمت را داشته و قیمت آن ۲۵ درصد افت کرده؛ اگرچه گفته شده این افت شدید احتمالاً به‌ این دلیل است که RX 6500 XT به‌تازگی عرضه شده و قیمت آن در اوایل شروع عرضه افزایش یافته بود. انویدیا RTX 3050 نیز از نظر افت قیمت در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

نمودار کاهش قیمت کارت گرافیک ۲۰۲۲

کاهش قیمت واقعی را می‌توان در مدل‌های قدیمی‌تر پردازنده‌های گرافیکی مشاهده کرد. انویدیا جی‌فورس GTX 1660 Super با کاهش ۱۵٫۲ درصدی، از نظر میزان کاهش قیمت در جایگاه سوم فهرست قرار می‌گیرد. قیمت این محصول در ماه ژانویه ۴۹۸ دلار بوده است که در ماه فوریه به ۴۲۲ دلار رسیده است. قیمت کارت گرافیک RTX 3070 Ti نیز با افت ۱۵٫۱ درصدی به ۱۰۰۱ دلار کاهش یافته است.

قیمت RTX 3090 انویدیا نیز حدود ۲۵۰ دلار کاهش یافته است، اما از آنجاکه این محصول یک پردازنده‌ی گرافیکی گران‌قیمت محسوب می‌شود، افت قیمت آن فقط ۱۰٫۲ درصد بوده است. AMD Radeon RX 5500 XT چهار گیگابایتی و هشت گیگابایتی به‌ترتیب افت قیمت ۲٫۱ درصدی و ۲٫۶ درصدی را تجربه کرده‌اند.

وب‌سایت تامزهاردور بازار را تجزیه‌وتحلیل کرد و قیمت پردازنده‌های گرافیکی را در بازه‌ی زمانی ژانویه تا فوریه مورد بررسی قرار داده است. پیش از این نیز به‌لطف 3DCenter گزارش‌های مشابهی از بازار آلمان و اتریش دریافت کرده‌ایم که نشان‌دهنده‌ی کاهش قیمت کارت گرافیک‌ها بود. بااین‌حال، داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تامزهاردور به‌طور مستقیم به بازار ایالات متحده اشاره دارد و به‌وضوح نشان می‌دهد که قیمت‌ها در سطح جهانی درحال کاهش است.

مسلماً کاهش قیمت پردازنده‌های گرافیکی خبری بسیار خوب است، اما هنوز تا رسیدن به قیمت‌های مناسب برای این محصولات فاصله‌ی زیادی داریم. حتی اگر همه‌ی این حدس‌وگمان‌ها نتیجه‌ای نداشته باشد و منتظر کاهش آهسته‌ی قیمت‌ها باشیم، احتمالاً در آینده شاهد قیمت‌های مناسب‌تری در بازار کارت گرافیک خواهیم بود. با توجه به اینکه انویدیا، AMD و اینتل در سال جاری کارت گرافیک‌های جدیدی عرضه خواهند کرد، احتمال دارد اواخر سال میلادی جاری شاهد معرفی تعداد زیادی کارت گرافیک در بازار باشیم.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
142