مقایسه گلکسی S21 FE با شیائومی 11T پرو؛ تقابل دو قاتل پرچم‌دار

{title limit=50}

در سالیان اخیر دسته‌ی جدید از گوشی‌های هوشمند به وجود آمده است که در بازار به‌نام پرچم‌داران اقتصادی شناخته می‌شود. علت نام‌گذاری این است که گوشی‌های هوشمند مورد بحث مشخصات نزدیکی را با پرچم‌داران ارائه می‌دهند و در عین حال برچسب قیمتی مقرون به‌صرفه، آن‌ها را به گزینه‌هایی بسیار محبوبیت در نزد کاربران تبدیل کرده که در بسیاری از مواقع می‌توانند جایگزینی برای پرچم‌داران باشند.

دراین‌میان، سامسونگ و شیائومی اخیراً دو گوشی گلکسی S21 FE و ۱۱ تی پرو را رونمایی و روانه‌ی بازار کرده‌اند که در واقع بر هدفی یکسان، یعنی به چالش کشیدن پرچم‌دار‌ها متمرکز هستند. اکنون مانیز در زومیت به سراغ این دو گوشی هوشمند رفته‌ایم تا متوجه شویم کدام یک از آن‌ها می‌تواند نماینده شایسته‌ای برای لقب «قاتل پرچم‌دار» باشد.

طراحی و نمایشگر

قطعاً زبان‌طراحی زیبا و چشم‌نواز می‌تواند مؤلفه‌ی تأثیرگذاری در انتخاب گوشی‌های هوشمند باشد. طراحی همچنین نخستین معیار در آزمون‌های مقایسه زومیت نیز محسوب می‌شود؛ جایی که گلکسی اس ۲۱ اف‌ای به کالبدی مشابه پرچمدارن سری S21 مزین شده و مهم‌ترین مشخصه در طراحی آن به ماژول دوربین مرتبط می‌شود که به‌صورت عمودی با محل تلاقی فریم کناری پیوند خوده و جلوه مینیمالی به دستگاه بخشیده است.

گوشی شیائومی ۱۱ تی پرو

برخلاف رقبای چینی، سامسونگ همچنان به استفاده از پلاستیک در پنل پشتی گوشی‌های هوشمند اقتصادی خود پایبند است و طبیعتاً گلکسی اس ۲۱ اف‌ای نیز از این قائده مستثنی نیست؛ اما خوشبختانه کره‌ای‌ها از فریم آلمینیومی در پرچم‌دار اقتصادی‌شان بهر گرفته‌اند که می‌تواند تا حدی از ضعف پنل پشتی بکاهد؛ اما معتقدیم که استفاده از پنل شیشه‌ای می‌توانست حس بسیار بهتری را به کاربر القا کند. افزون‌براین، پوشش مات پنل پشتی نیز دربرابر لک و کثیفی برتری خاصی را حداقل در رنگ‌های تیره ایجاد نمی‌کند.

در سوی مقابل، شیائومی ۱۱ تی پرو بر طراحی آشنایی تکیه دارد که می‌توان آن را بسیار نزدیک به پرچم‌دران و برتری این گوشی درمقایسه با گلکسی S21 FE درنظر گرفت. گوشی یادشده از فریم آلمینومی و پنل پشتی شیشه‌ای با طراحی محدب در حاشیه‌ها بهره می‌گیرد که درواقع، حس در دست گرفتن آن را دلنشین‌تر از گوشی رقیب می‌کند. شیائومی همچنین با رویکردی متفاوت از سامسونگ، گوشی خوش قیمت خود را به ماژول دوربین مستطیلی‌شکل مجهز کرده است که به‌صورت جزیره‌ای در گوشه فوقانی پنل پشتی آرایه دوربین سه‌گانه را قاب‌بندی می‌کند.

به‌طور کلی، ضخامت ماژول دوربین در هر دو گوشی زیاد است و قرار گرفتین آن‌ها در سناریوهایی نظیر سطوح تخت سبب می‌شود که گوشی تا حدی لق بزند. پنل پشتی در ۱۱ تی پرو نیز جلوه‌ای مات‌گونه دارد؛ اما درست مانند گلکسی اس ۲۱ اف‌ای، بسیار جاذب کثیفی است. در نمای جلویی دو گوشی نیز نمایشگر بزرگی را شاهد هستیم که با حاشیه‌های تقریباً همگون تراز شده‌اند؛ البته حاشیه تحتانی نمایشگر همچنان کمی ضخیم‌تر است و دوربین سلفی نیز به‌طور مشابه درون حفره‌ای کوچک در بالای نمایشگر دو گوشی به چشم می‌ورد.

از دیگر مشخصه طراحی می‌توان به وزن و ابعاد گوشی‌های مذکو اشاره کرد؛ جایی که گلکسی اس ۲۱ اف‌ای با ابعاد ۷٫۹ × ۷۴٫۵ × ۱۵۵٫۷ میلی‌متر و وزن ۱۷۵ گرم کمی کوچک‌تر و سبک‌تر از ۱۱ تی پرو با ابعادی ۸٫۸ × ۷۶٫۹ × ۱۶۴٫۱ میلی‌متر و وزن ۲۰۴ گرم است. البته استفاده تک‌دست از هر دو گوش دشوار خواهد بود؛ اما به عقیده ما گوشی سامسونگ می‌تواند برای افرادی که دارای دستان کوچک‌تری هستند، ایدئال‌تر باشد.

کلید اثر انگشت گوشی شیائومی ۱۱ تی پرو

حسگر اثرانگشت ادغام‌شده با فریم ۱۱ تی پرو

حسگر اثر انگشت گلکسی S21 FE

حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر گلکسی S21 FE

گوشی اقتصادی کهکشانی‌ها با پیروی از اغلب گوشی‌های هم‌رده، برای تأیید هویت بیومتریک کاربران از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌گیرد؛ درحالی‌که 11 تی پرو راهکار ادغام اسنکر با فریم کناری را برگزیده است. در حقیقت، هر دو حسگر عملکرد و سرعت خوبی دارند اما ممکن است برای بسیاری افراد محل قرارگیری حسگر اثر ‌انگشت گوشی شیائومی کمی بهتر باشد و از طرف دیگر، تعبیه اسکنر در فریم کناری تا حدودی عملکرد قابل اطمینان‌تری را به کاربران ارائه می‌دهد؛ چراکه حسگرهای اثر انگشت زیر نمایشگر گاهی در برخی سناریوها عملکرد دقیقی ندارند و کاربر ممکن است بارها با خطا در باز شدن گوشی مواجه شود.

درنهایت نباید از گواهی مقاومت دربرابر آب نیز غافل شد؛ چراکه می‌تواند گزینه‌ی تأثیرگذاری در انتخاب افراد باشد. کره‌ای‌های برای گوشی قاتل پرچم‌دار خود گواهی IP67 را اخذ کرده‌اند؛ بنابراین گلکسی اس ۲۱ اف‌ای حداقل در شرایط آزمایشگاهی می‌تواند در عمق یک متری آب تا ۳۰ دقیقه دوام بیاورد. بااین‌حال رقیب چینی ظارهراً برای حفظ بازه قیمتی ۱۱ تی پرو تنها به گواهی IP53 بسنده کرده است؛ بدین معنی که این گوشی تنها دربرابر پاشش جزئی آب مقاومت دارد و کاربران تا جای ممکن نباید گوشی‌شان رادر برابر رطوبت و مایعات قرار دهند.

پخش فیلم با گلکسی S21 FE

با گذر از بخش طراحی، به نمایشگر می‌رسیم که درواقع تنها درگاه بصری کاربر با دنیای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. خوشبختانه هر دو گوشی به نمایشگرهای بسیار باکیفتی مجهز شده‌اند و به‌راحتی می‌توانند کاربران را در محتوای بصری غوطه‌ور کنند. سامسونگ برای این منظور از نمایشگر ۶.۴ اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X بهره گرفته که دارای رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰:۹ و تراکم پیکسلی ۴۱۱ پیکسل‌براینچ است. در طرف مقابل، شیائومی ۱۱ تی پرو به نمایشگر ارگانیک ال‌ای‌دی ۶٫۶۷ اینچی با رزولوشن و نسبت تصویر مشابه گلکسی اس ۲۱ اف‌ای مجهز شده؛ بااین‌تفاوت که تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل‌براینچ است.

افزون‌براین، هر دو نمایشگر از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز (غیر تطبیقی) نیز پشتیبانی می‌کنند که به‌لطف آن، اسکرول‌ها، فرامین حرکتی و انیمیشن‌ها بسیار روان و دلنشین به‌نظر می‌رسند. یکی دیگر از مشخصات مشترک به استفاده از محافظ نمایشگر گوریلا گلکس ویکتوس باز می‌گردد که از نمایشگر دربرابر ضربه و خط‌وخش محافت می‌کند. نتایج بنچمارک‌های ما نشان می‌دهد که نمایشگر گلکسی اس ۲۱ اف‌ای در تنظیمات دستی به بیشینه روشنایی ۵۸۰ نیت و در حالت خودکار به ۱۱۷.۵ نیت می‌رسد که درواقع آن را قامت بهترین گوشی های هوشمند بازار قرارد می‌دهد.

عملکرد نمایشگر گلکسی S21 FE دربرابر رقبا
محصول ٫ پارامترهاحداقل روشناییحداکثر روشنایی دستیحداکثر روشنایی خودکارنسبت کنتراست Nativeخطای رنگ میانگین
سفیدمشکیسفیدمشکیسفیدحالت پیش‌فرضدقیق‌ترین حالت
گلکسی S21 FE۲٫۳۰۵۸۱٫۵۰۱۱۱۷٫۵۳٫۸ (Vivid)۲٫۳ (Natural)
شیائومی ۱۱ تی پرو۲٫۳۰۶۳۷۰۸۰۵(۴٫۳) Vivid(۱٫۱) Standard
تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

در سوی مقابل، گوشی چینی‌ها باوجود برتری در حالت دستی و ارائه حداکثر روشنایی ۶۳۸ نیت، در حالت خودکار به روشنایی ۸۰۵ نیت می‌رسد و خوانایی کم‌تری در محیط‌های باز و تابش مستقیم نور خورشید دارد. استفاده از پنل‌های ارگانیک ال‌ای‌دی در هر دو گوشی سبب شده است که در محیط‌های کم نور به‌طور مشابه ۲.۳ نیت روشنایی داشته باشند که حداقل روشنایی استاندارد و خوبی برای جلوگیری از آسیب به چشم در محیط‌های کم‌نور محسوب می‌شود.

به‌طور کلی، گوشی‌های یادشده در این بازه قیمتی دارای نمایشگرهای بسیار باکیفیتی هستند که رنگ‌ها را دقیق نشان می‌دهند، کنتراست خوبی دارند و از جدیدترین استانداردهای صنعت نمایشگر نظیر +HDR10 پشتیبانی می‌کنند. با چشم‌پوشی از روشنایی بیشتر، هر دو نمایشگر تقریباً عملکرد یکسانی دارند و این انتخاب بین آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند. بااین‌حال، همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، گلکسی S21 FE خطای رنگی کم‌تری دارد و این شاید تنها عامل تعیین‌کننده در انتخاب افراد باشد.

سخت‌افزار و عملکرد

سامسونگ با پیروی از سنت همیشگی‌اش، گلکسی اس ۲۱ اف‌ای را با دو تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ (برای بازار کره جنوبی، ایالت متحده آمریکا و چین) و اگزینوس ۲۱۰۰ (برای بازار جهانی) عرضه می‌کند. ما در ایران به نسخه‌های اگزینوس ۲۱۰۰ دسترسی داریم که همیشه به عملکرد ضعیف‌تر دربرابر تراشه‌های کوالکام بدنام بوده‌اند. خوشبختانه پرچم‌دار اقتصادی شیائومی از اسنپدراگون ۸۸۸ قدرت می‌گیرد؛ بنابراین ما با بنچمارک‌گیری می‌توانیم دید خوبی از تفاوت عملکرد این دو تراشه ارائه دهیم.

بازی با گوشی شیائومی ۱۱ تی پرو

ما برای سنجش عملکرد کلی، ابتدا دو دستگاه را ازطریق پلتفرم PCMark بنچمارک‌گیری کردیم. گلکسی اس ۲۱ اف‌ای با فعال بودن نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز امتیاز ۱۴۰۳۰ را از آزمون‌های عمکلرد کلی زومیت به‌دست می‌آورد که درواقع ۴.۹ درصد بیشتر از امتیاز ۱۳۳۳۶ شیائومی ۱۱ تی پرو است؛ اما طبیعتاً بنچمارک یادشده نمی‌تواند ملاک خوبی برای نتیجه‌گیری در رابطه با قدرت تراشه دوگوشی هوشمند باشد؛ بنابراین ما در آزمایش‌هایمان از دو بنچمارک دیگر، یعنی گیک‌بنچ ۵ و جی‌اف‌اکس برای موشکافی در مقوله‌ی پردازشی کمک می‌گیریم.

عملکرد گلکسی S21 FE دربرابر شیائومی 11T Pro
نام و کارایی بنچمارک / محصولPCMarkSpeedometer 2.0GeekBench 5GFXBench
عملکرد کلیمرورگرپردازنده‌ی گرافیکیپردازنده‌ی مرکزیشبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)
Vulkan/MetalSingle Core Multi CoreAztec Ruins Onscreen/1440pCar Chase Onscreen/1080p
OpenGLVulkanMetalOpenGLMetal
گلکسی S21 FE
(۱۲۰ هرتز)
۱۴۰۳۰۴۳٫۴۸۵۷۱۸۹۶۱ ۲۳۹۱۴۲ ۲۲۴۳
۲۶
--۵۵
۶۱
--
شیائومی ۱۱ تی پرو
(۱۲۰ هرتز)
۱۳۳۳۶۷۴٫۵۲۴۵۵۴۸۱۵ ۳۴۹۹۴۲ ۲۷۴۵
۳۰
--۵۹
۶۴
--
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در بنچمارک گیک‌بنچ کمی قضیه پیچیده‌تر می‌شود؛ چراکه گوشی کره‌ای‌ها در آزمون تک‌هسته‌ای ۹۶۱ و در چندهسته‌ای امتیاز ۲۳۹۱ را ازآن خود می‌کند. این در حالی است که ۱۱ تی پرو در آزمون تک‌هسته با ۱۵ درصد عملکرد ضعیف‌تر درمقایسه‌با رقیب به امتیاز ۸۱۵ می‌رسد؛ اما در آزمون چندهسته‌ای با اختلاف فاحش بیش از ۳۱ درصدی گلکسی اس ۲۱ اف‌ای را پشت‌سَر می گذارد.

با گذر از واحد پردازش مرکزی (CPU)، بخش گرافیکی نیز رویه مشابهی را دنبالی می‌کند. پردازنده گرافیکی ۱۱ تی پرو در آزمون Vulkan گیک‌بنچ امتیاز ۴۵۵۴ را کسب می‌کند و گلکسی اس ۲۱ اف‌ای نیز با برتری تقریباً ۲۰ درصدی به امتیاز ۵۷۱۸ می‌رسد. این در حالی است که در بنچمارک جی‌اف‌اکس تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ شیائومی ۱۱ تی پرو کمی بهتر ظاهر می‌شود و در آزمون Aztec Ruins با فعال بودن رزولوشن 1440p در بخش Vulkan قادر به ارائه ۴۵ فریم بر ثانیه است؛ اما در سوی دیگر، اگزینوس ۲۱۰۰ به ۴۳ فریم بر ثایه بسنده می‌کند.

درواقع، همان‌طور که در جدول بالا نیز مشاهده می‌کنید دو تراشه در رقابتی بسیار نزدیک، در بخش‌هایی نسبت به یکدیگر بهتر عمل می‌کنند؛ ازاین‌رو شاید مؤلفه‌ی تأثیرگذار در انتخاب آن‌ها افت عملکرد و پایداری باشد؛ چراکه برتری در این زمینه به معنی عملکرد باثبات‌تر در پردازش‌های سنگین خواهد بود که می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

نتیجه آزمون پایداری عملکرد گلکسی S21 FE

در بخش پایداری عملکرد ما دو دستگاه را در آزمون‌های استرس 3DMark تا ۲۰ مرحله به‌صورت پی‌درپی بنچمارک‌گیری کردیم. نتایج نشان می‌دهد که Galaxy S21 FE چهار دور اول آزمون‌هایمان را با امتیاز بالاتر شیائومی ۱۱ تی پرو به پایان می‌رساند؛ اما افت عملکرد همچنان پاشنه آشیلی برای تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ محسوب می‌شود؛ چراکه با داغ شدن بدنه دستگاه، تراشه شروع به افت عملکرد می‌کند و تنها بعد از چند دقیقه امتیاز آن کم‌تر ۱۱ تی پرو می‌شود. بااین‌حال، هر دو تراشه پس از افت عملکرد اولیه به پایداری خوبی می‌رسند و ما نوسان‌های عملکردی را شاهد نبودیم.

شارژدهی

شارژدهی تنها بخشی محسوب می‌شود که قاطعانه می‌توانیم بگوییم ۱۱ تی پرو با فاصله بهتر از گلکسی اس ۲۱ اف‌ای عمل می‌کند. گوشی قاتل پرچم‌دار شیائومی از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای تأمین انرژی گوشی بهره می‌گیرد و آداپتور شارژ ۱۲۰ واتی آن باتری را بین ۱۸ تا ۲۰ دقیقه از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌کند! در نقطه مقابل، پرچم‌دار اقتصادی سامسونگ با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی به‌واقع در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد. این موضوع زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که بدانید همان آداپتور شارژ ۲۵ واتی نیز درون جعبه قرار ندارد و با تهیه شارژر ۲۵ واتی، شارژ کامل دستگاه دستگاه یک ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد!

پورت شارژ گوشی شیائومی ۱۱ تی پرو

با رسیدن به بخش شارژدهی، ما از هر دوگوشی در دو معیار پخش ویدئو و PCMark بنچمارک گرفتیم و آزمون‌هایمان را در روشنایی ۲۰۰ نیت و رزولوشون ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و نرخ نوسازی متغییر اجرا کردیم. گفتنی است تمامی اتصالات دیتا به‌همراه صدای اسپیکر قطع نیز قطع بودند. با استناد به نتایج، گوشی سامسونگ همچنان ازلحاظ شارژدهی با فاصله در سایه‌ی ۱۱ تی پرو قرار می‌گیرد.

عملکرد باتری گلکسی S21 FE دربرابر رقبا
محصول ٫ آزمایشنمایشگرباتریزمان لازم برای شارژپخش ویدئو PCMark
ابعاد و رزولوشنمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعت
گلکسی S21 FE (۱۲۰ هرتز)۶٫۴ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰۱:۱۵
با شارژر ۲۵ وات
۱۶:۳۶۸:۵۸
شیائومی ۱۱ تی پرو
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۰۰:۱۸
با شارژر ۱۲۰ واتی
۱۸:۱۰۹:۵۸
تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شیائومی ۱۱ تی پرو در آزمون پخش ویدئو زومیت می‌تواند ۱۸ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام بیاورد و گلکسی اس ۲۱ اف‌ای را با رکورد ۱۶ ساعت و ۳۶ دقیقه‌ای جای بگذارد. به هر حال، اگر شارژدهی برایتان موضوع مهمی محسوب می‌شود، طبیعتاً گوشی شیائومی در این زمینه بسیار بهتر ظاهر می‌شود و زمانی که آداپتور شارژ ۱۲۰ واتی آن را درنظر بگیریم، این فاصله بیشتر نیز می‌شود.

دوربین

با ظهور دستگاه‌های چندمنظوره‌ی کوچک و قابل‌حمل مانند گوشی‌ هوشمند نیاز به دوربین‌هایی کوچک، سبک، جمع‌وجور و قادر به ضبط تصاویر در وضوح بالا بیش از هر زمان دیگری مورد توجه کاربران قرار گرفته است و با گسترش روزافزون محبوبیت شبکه‌های اجتماعی و به‌دنبال آن، استقبال کاربران از دوربین‌های بهتر در گوشی‌های هوشمند، پیشرفت‌های قابل‌توجه دوربین در گوشی‌های هوشمند کماکان ادامه دارد.

گلکسی S21 FE در دست

بیایید برای مقایسه گوشی های موردبحث، ابتدا از مشخصات سخت‌افزاری شروع کنیم. همان‌طور که در بخش طراحی نیز اشاره شد، گلکسی S21 FE از آرایه‌ی دوربین سه‌گانه تعبیه‌شده در ماژول عمودی و یکپارچه با فریم بهره می‌گیرد. سامسونگ برای دوربین اصلی (واید) تنظیمات حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد پیکسل ۱٫۸ میکرومتر، دیافراگم f/1.8 و فاصله‌ی کانونی ۲۶ میلی‌متر را در‌ نظر گرفته است که از لرزش‌گیر اپتیکال OIS نیز برای ثبت تصاویر پایدارتر پشتیبانی می‌کند.

در سوی مقابل، ۱۱ تی پرو از آرایه‌ی سه‌گانه دوربین برخوردار است و شیائومی برای قدرت بخشیدن به دوربین واید از حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی ساخت سامسونگ با ابعاد 1/1.52 اینچ و پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری و لنزی با دیافراگم f/1.8 بهره گرفته است؛ اما در این گوشی برخلاف رقیب خود از لرزشگیر اپتیکال برخوردار نیست که در این بازه قیمتی کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.

دوربینگلکسی S21 FEشیائومی ۱۱ تی پرو
اصلی12 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، 1/1.76 اینچ سایز سنسور، 1.8 میکرومتر سایز پیکسل، لرزشگیر اپتیکال تصویر، f/1.8)

12 مگاپیکسل (لنز اولتراواید 13 میلی‌متری با پوشش 123 درجه، 1/3.0 اینچ سایز سنسور، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)

8 مگاپیکسل (لنز تله‌فوتو 76 میلی‌متری، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، 1/4.5 اینچ سایز سنسور، 1.0 میکرومتر سایز پیکسل، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال 3 برابر، f/2.4)

108 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، 0.7 میکرومتر سایز پیکسل، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/1.8)

8 مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 120 درجه، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، 1/4 اینچ سایز سنسور، f/2.4)

5 مگاپیکسل (لنز ماکرو، فوکوس خودکار، f/2.4)

قابلیتفلاش LED، پانوراما، HDR خودکارفلاش دوگانه‌ی (LED (dual-tone، پانوراما
فیلم‌برداری4K@30/60fps، 1080p@30/60/240fps، 720p@960fps، HDR10+، لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی8K، 4K، 1080p، HDR10+
سلفی32 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، 1/2.74 اینچ سایز سنسور، 0.8 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)16 مگاپیکسل (لنز واید، 1.0 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.5)
فیلم‌برداری سلفی4K@30/60fps، 1080p@30/60fps، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی1080p@30fps

در چند سال اخیر دوربین اولتراواید نیز پای خود را به گوشی‌های هوشمند باز کرده و طبیعتاً هر دو گوشی مورد بررسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. دوربین اولتراواید در گلکسی اس ۲۱ اف‌ای دارای حسگر ۱۲ مگاپیکسلی، لنز اولتراواید ۱۳ میلی‌متری با پوشش ۱۲۳ درجه است و سامسونگ برای کاهش هزینه ساخت، قابلیت فوکوس خودکار یا لرزش‌گیر اپتیکال را در این دوربین به‌ کار نگرفته است. آخرین دوربین نیز تله فوتو مجهز به لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.4، لرزشگیر اپتیکال و پیکسل‌های حسگر یک میکرومتری است که از فوکوس خودکار با تشخیص فاز نیز پشتیبانی می‌کند. این دوربین امکام بزرگ‌نمایی اپتیکال سه‌برابری را نیز فراهم می‌کند که می‌تواند نقطه‌ی قوتی دربرابر XIAOMI 11T PRO باشد.

تفاوت اینجا مشخص می‌شود که گوشی شیائومی برای ثبت تصاویر اولتراواید به یک حسگر ۸ مگاپیکسلی ساخت سونی با ابعاد 1/2.8‌ اینچ و لنز ۱۲۰ درجه‌ای با گشودگی دیافراگم f/2.2 کفایت می‌کند و قادر است گستره‌ی دید ۱۲۰ درجه‌ای به تصویر می‌کشد. در‌ نهایت، یک دوربین ماکرو با حسگر ۵ مگاپیکسلی نیز وجود دارد که با پیکسل‌های بزرگ ۱٫۱۲ میکرومتری و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.4 پیکربندی شده است.

با تمام این تفاسیر، عکساسی در سناریوهای مختلف و شرایط واقعی است که نشان می‌دهد کدام دوربین می‌تواند عملکرد بهتری را به‌ارمغان آورد. هرو گوشی در بازه قیمتی خود می‌توانند تصاویر خوب و قابل قبولی را ثبت کنند. در تجربه عکاسی ما، گلکسی اس ۲۱ اف‌ای در سناریوهایی با گستره داینامیکی بالا به‌ور خودکار از HDR بهره می‌گیرد؛ درحالی‌که ۱۱ تی پرو در این زمینه کمی بد قلق است و احتمالاً در برخی مواقع باید HDR را به صورت دستی تغییر دهید.

گالری تصاویر ثبت شده با گلکسی اس ۲۱ اف‌ای

دوربین‌های هر دو گوشی شرایط ایدئالی در تفکیک نقاط پرنور و کم‌نور تصویر دارند که تشخیص تقاوت بین آن‌ها را سخت می‌کند. بااین‌حال، گستره‌ی داینامیکی در نماینده سامسونگ کمی بهتر است؛ درحالی‌که دوربین اصلی ۱۱ تی پرو تصاویر را با کنتراست بهتری را ثبت می‌کند. جزئیات و دقت رنگ‌ها در دوبین اولتراواید هر دو گوشی تا وقتی که شرایط نوی مناسب باشد، کم‌نقص است؛ اما در مجموع دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۱ اف‌ای رنگ‌ها را اشباع‌تر و با کنتراست بالاتر از ۱۱ تی پرو ثبت می‌کند.

گالری تصاویر ثبت شده با گلکسی اس ۲۱ اف‌ای

اما قضیه در دوربین اصلی (واید) کمی متفاوت است. در این جا اگر از حالت ۱۰۸ مگاپیکسلی دوربین ۱۱ تی پرو استفاده شود، گوشی چینی‌ها جزئیات بیشتری را در تصاویر ثبت می‌کند؛ اما در حالت ۱۲ مگاپیسلی این گلکسی اس ۲۱ اف‌ای است که برتر ظاهر می‌شود. دقت رنگ‌ها، کنتراست، اشباع و جزئیات در لنز واید ۱۱ تی پرو به‌مراتب بیشتر از دوربین اولتراواید است؛ اما جالب است بدانید که گلکسی اس ۲۱ اف‌ای تا حدودی خلاف این روند حرکت می‌کند و دوربین اولتراواید آن رنگ‌ها را اشباع‌تر و با کنتراست بالاتر نسبت به دوربین اصلی به‌ثبت می‌رساند. البته همچنان جزئیات و بافت‌ها در دوربین اصلی بهتر به‌نظر می‌رسند.

با کاهش نور محیط کیفیت تصاویر هر دو گوشی به‌شدت افت می‌کند و طبیعتاً دوربین اصلی آن‌ها در این زمینه عملکرد بهتری دارد. در این بخش شیائومی ۱۱ تی پرو عملکرد بهتری را نه‌تنها با دوربین اصلی، بلکه با دوبین اولترواید ارائه می‌دهد. بااین‌حال، انتخاب برنده در بخش دوربین سلفی کمی آسان‌تر است؛ جایی‌که دوربین سلفی گلکسی اس ۲۱ اف‌ای با حسگر ۳۲ مگاپیکسلی و پشتیبانی از HDR، جزئیات و گستره‌ی داینامیکی بالاتری را نسبت به رقیب چینی مجهز به دوربین سلفی با حسگر ۱۶ مگاپیکسلی به‌‌ تصویر می‌کشد.

در بخش بزرگ‌نمایی نیز به‌دلیل فقدان دوربین تله‌فوتو در شیائومی ۱۱ تی پرو، نمی‌توان مقایسه دقیقی را بین دو گوشی انجام داد؛ اما طبیعی است که گلکسی اس ۲۱ اف‌ای عملکرد به‌مراتب بهتری در این زمینه داشته باشد و این در حالی است که عکس همین قضیه برای دوربین ماکرو صدق می‌کند؛ بنابراین، این کاربر است که باید انتخاب کند چه انتظاری عملکردی از دوربین گوشی هوشمند دارد.

جمع‌بندی

قطعاً گلکسی اس ۲۱ اف‌ای و شیائومی ۱۱ تی پرو جزو برترین گوشی‌های هوشمندی محسوب می‌شوند که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان جایگزنی به‌صرفه‌تری برای پرچم‌داران تهیه کرد. این دو گوشی قادر هستند که با مشخصات درخورتوجهشان نیاز بسیاری از افراد را در بخش‌های مختلف برآورد کنند و همان‌طور که در مقاله اشاره شد دارای عملکرد نزدیکی هستند که البته در برخی موارد از یدکدیگر نیز بهتر عمل می‌کنند. باتوجه به آنچه که گفته شد، شاید مهم‌ترین ملاک در انتخاب آن‌ها سلیقه‌ی فردی باشد؛ بنابراین ما در این زمینه از اظهارنظر خودداری و اتخاد تصمیم نهایی را به خود شما واگذار می‌کنیم.







ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
110