هم‌اکنون ۲۰ درصد از کامپیوترهای ویندوزی دنیا از ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند

{title limit=50}

مؤسسه‌ی AdDuplex گزارش خود از سهم نسخه‌های مختلف ویندوز در ماه فوریه ۲۰۲۲ را منتشر کرد؛ براساس این گزارش، هم‌اکنون نزدیک به ۲۰ درصد از کامپیوترهای ویندوزی از ویندوز ۱۱ استفاده می‌کنند؛ در حالی‌که در ماه ژانویه، سهم سیستم‌عامل جدید مایکروسافت ۱۶٫۱ درصد بود. بدین‌ترتیب ویندوز ۱۱ در فهرست محبوب‌ترین نسخه‌های ویندوز، پس از ویندوز ۱۰ نسخه‌های 21H2 و 21H1 در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

مطابق معمول، AdDuplex برای تهیه‌ی گزارش خود، به بیش از پنج هزار اپلیکیشینی اتکا دارد که از کیت توسعه‌ی AdDuplex v2 در مایکروسافت استور استفاده می‌کنند. AdDuplex فریم‌ورکی برای تبلیغات در اپ‌های مایکروسافت استور فراهم می‌کند و گزارش وضعیت ویندوز نیز از اپ‌هایی به‌ دست می‌آید که از این فریم‌ورک استفاده می‌کنند. عموماً گزارش‌های اداپلکس حدود ۶۰ هزار کامپیوتر ویندوزی را دربرمی‌گیرد که جامعه‌ی آماری محدودی به‌شمار می‌آید؛ اما چشم‌اندازی از اقبال عمومی به نسخه‌های مختلف ویندوز را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که آمار اداپلکس، نسخه‌های قبل از ویندوز ۱۰ را در برنمی‌گیرد.

سهم نسخه‌های مختلف ویندوز فوریه ۲۰۲۲

همان‌طور که اشاره شد، هم‌اکنون ویندوز ۱۱ با سهم ۱۹٫۳ درصدی در جایگاه سوم قرار دارد. در جایگاه دوم، ویندوز ۱۰ نسخه‌ی 21H2 به‌ چشم می‌خورد؛ به‌روزرسانی ویندوز برای کسانی که دستگاه‌هایشان، حداقل سخت‌افزار موردنیاز برای نصب ویندوز ۱۱ را ندارد. ماه گذشته نسخه‌ی 21H2 با سهمی ۱۲٫۱ درصدی در جایگاه چهارم قرار داشت؛ اما اکنون با سهمی ۲۱ درصدی، جای نسخه‌ی 20H2 را گرفته است. دلیل چنین استقبالی از 21H2 عمدتاً به قدیمی‌ بودن بسیاری از کامپیوترهای ویندوزی بازمی‌گردد.

ویندوز ۱۰ نسخه‌ی 21H1 با سهم ۲۷٫۵ درصدی، کماکان محبوب‌ترین نسخه از سیستم‌عامل مایکروسافت به‌ حساب می‌آید؛ البته این نسخه نیز نسبت به سهم ۲۸٫۶ درصدی ماه گذشته‌اش، افتی جزئی را تجربه می‌کند. نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز ۱۰ با سرعت بیشتری افت می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، نسخه‌ی 20H2 اکنون با سهم ۱۷٫۹ درصدی در جایگاه چهارم قرار دارد.

چارت ترندهای ویندوز فوریه ۲۰۲۲

با نگاهی به نمودار ترندها می‌توان متوجه شد که ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ نسخه‌ی 21H2 در مجموع با سرعت زیادی رشد می‌کنند و در سطح تعدادی از به‌روزرسانی‌های محبوب گذشته قرار دارند. در بازه‌ی زمانی یکسان، ویندوز ۱۰ نسخه‌ی 20H2 به سهم ۲۰ درصدی رسیده بود. هریک از سیستم‌های عامل ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۱ نسخه‌ی 21H2 سرعت رشد تقریباً یکسانی دارند.

ویندوز ۱۰ نسخه‌ی 21H1 عملکرد نزدیکی به نسخه‌های جدید دارد؛ چراکه این نسخه نیز در چهار ماه ابتدایی انتشارش، به سهم ۴۰ درصدی رسیده بود؛ البته باید در نظر داشت که سرعت رشد ویندوز ۱۱ با وجود اضافه‌ شدن قابلیت‌های جذابی مانند اجرای اپ‌های اندروید روی ویندوز، اندکی کند شده است.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
86