سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری انویدیا برای استفاده از فرایند پنج نانومتری TSMC

{title limit=50}

تأمین ظرفیت تولید کافی برای موفقیت پردازنده‌های گرافیکی RTX 4000 انویدیا بسیار اهمیت دارد؛ تراشه‌هایی که انتظار داریم در تابستان سال جاری میلادی روانه‌ی بازار شوند. گیمرها از عرضه‌‌ی سری RTX 3000 رضایت نداشتند اما گفته شده این شرکت با پرداخت مبلغی درخورتوجه، سعی دارد این شرایط را برای پردازنده‌های گرافیکی آینده‌اش تغییر دهد.

به گزارش تک‌اسپات، در نوامبر ۲۰۲۱ شایعاتی منتشر شد مبنی‌بر اینکه انویدیا قصد دارد از فرایند پنج نانومتری TSMC برای تولید پردازنده‌های گرافیکی سری جی‌فورس RTX 4000 (Ada Lovelace) بعدی خود استفاده کند. انتظار می‌رود این سری از تراشه‌های گرافیکی انویدیا نسبت به کارت گرافیک‌های کنونی این شرکت به‌میزان درخورتوجهی سریع‌تر و قدرتمندتر باشند، اما مشکل بزرگ‌تر در این مورد، تأمین ظرفیت تولید کافی است.

انویدیا RTX 4000

بر‌ اساس گزارشی از هاردورتامز، انویدیا آماده است تا برای ایجاد ظرفیت لازم برایی پاسخ‌گویی به تقاضای فزاینده برای کارت گرافیک‌های قدرتمندتر، هزینه‌ی زیادی پرداخت کند. به‌طور خاص، انویدیا برای استفاده از بخشی از ظرفیت پنج نانومتری TSMC، مبلغ ۱۰ میلیارد دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است. گفتنی است که شرکت‌های بزرگ دیگری مثل اپل، AMD و بیت‌مین نیز از فرایند پنج نانومتری TSMC استفاده می‌کنند.

انویدیا پیش از این برای ساخت پردازنده‌های گرافیکی سری Ampere از فرایند هشت نانومتری سامسونگ استفاده کرده؛ فرآیندی که به‌دلیل مصرف انرژی زیاد، شهرت منفی به‌دست آورده است. این شرکت احتمالاً در‌ مورد پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 3000 نیز با بازده تولید نسبتاً ضعیفی مواجه شده و بنابراین حرکت به‌ سمت یک فرایند پردازشی کوچک‌تر، می‌تواند این مشکل را رفع کند. بااین‌حال، انتظار می‌رود گره‌های پنج نانومتری TSMC قیمت بسیار بالاتری داشته باشند که این ویژگی می‌تواند باعث افزایش قیمت کارت گرافیک‌های انویدیا شود.

با وجود پردازنده‌های گرافیکی سری آرک اینتل، کاملاً منطقی است که انویدیا به‌ دنبال برطرف کردن مشکلات در‌ دسترس بودن پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 4000 آینده‌اش باشد. اگرچه زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان تراشه‌ها در مسیر بهبود است، اما اکثر رهبران این صنعت معتقدند کمبود مداوم تراشه‌ها و قطعات تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
130