افزایش ۳۹ برابری تعداد کارمندان دیجی‌کالا در مقایسه‌ با ۸ سال گذشته

{title limit=50}

به‌گزارش زومیت، این گزارش پس از گزارش سرمایه‌های انسانی در سال ۱۳۹۹، دومین گزارش سرمایه‌های انسانی دیجی‌کالا محسوب می‌شود که تیم منابع انسانی دیجی‌کالا تدوین کرده است. طبق این گزارش، تعداد همکاران دیجی‌کالا درمقایسه‌با ۸ سال گذشته بیش از ۳۹ برابر و درمقایسه‌با سال گذشته ۱۶ درصد افزایش یافته است. علاوه‌براین، بیش از ۲ هزار همکار به‌صورت پیمان‌کاری در گروه دیجی‌کالا حضور دارند.

تعداد همکاران در دیجی‌کالا به ۳ بخش عملیات و غیرعملیات و تکنولوژی تقسیم می‌شوند که این تعداد در نیم‌سال اول ۱۴۰۰ در مقایسه‌ با سال گذشته ۱۱۱ درصد رشد کرده‌اند.

دومین گزارش نیروی انسانی دیجی‌کالا

به‌تفکیک نوع همکاری هم در‌مجموع ۸۱۲ نفر در واحد غیرعملیات و ۵ هزار و ۹۷۱ نفر در بخش عملیات و ۲۸۲ نفر هم در بخش تکنولوژی مشغول به کار هستند. در دیگر اعضای گروه دیجی‌کالا هم دیجی‌پی درمقایسه‌با سال گذشته ۴۰ درصد و فیدیبو ۴۴ درصد و دیجی‌نکست هم ۱۳۶ درصد افزایش نیرو داشته‌اند. البته همکاران دیگر چون کمدا و دیجی اکسپرس و اسمارتک هم به‌تازگی به گروه دیجی‌کالا اضافه شده‌اند که تغییری در تعداد نیروی آن‌ها ایجاد نشده است.

نسل Z و هزاره در دیجی‌کالا

همچنین، منابع انسانی دیجی‌کالا در این گزارش تنوع نسلی در نیروی انسانی دیجی‌کالا را بررسی کرده است. براساس این گزارش، ۶۶ درصد همکاران دیجی کالا از نسل هزاره هستند؛ یعنی افرادی که در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۴ متولد شده‌اند. ۲۸ درصد از نسل Z هستند؛ یعنی افرادی که در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ متولد شده‌اند. جوان‌ترین همکار دیجی‌کالا ۱۸ ساله و مسن‌ترین آن‌ها ۵۵ ساله است.

ازنظر جغرافیایی نیز، در ۲۳ استان محیط کار برای همکاران ایجاد شده است که تهران با ۶ هزار و ۸۴۶ نفر بیشترین نیروهای انسانی دیجی‌کالا را به خود اختصاص داده است و پس‌از‌آن، استان البرز قرار دارد. در‌این‌میان، سیستان‌و‌بلوچستان، لرستان، زنجان و قزوین کمترین نیروی انسانی را دارند. گفتنی است همکاران واحد عملیات دیجی‌کالا بیشترین پراکندگی را در سراسر ایران دارند.

دومین گزارش نیروی انسانی دیجی‌کالا

ازنظر جنسیتی درمقایسه‌با سال ۱۳۹۹، نسبت خانم‌ها به آقایان در واحدهای غیرعملیات و عملیات ۳۱ درصد افزایش پیدا کرده است. در سال ۱۳۹۹، این ترکیب بدین‌صورت بود: خانم‌ها ۱۶ درصد و آقایان ۸۴ درصد. در سال ۱۴۰۰، خانم ۲۱ درصد و آقایان ۷۹ درصد شدند.

به‌تفکیک نوع فعالیت هم در واحد غیرعملیات تعداد خانم‌ها درمقایسه‌با سال ۱۳۹۹، ۲۶ درصد و در واحد عملیات هم ۸۹ درصد افزایش یافته‌اند. در واحد تکنولوژی، درمقایسه‌با سال گذشته تغییری ایجاد نشده است.

در ترکیب مدیران دیجی‌کالا ازنظر جنسیت هم در این سال‌ها تغییراتی ایجاد شده و در سال ۱۴۰۰ نسبت خانم‌ها به آقایان بیشتر از نسبت خانم‌ها در کل سازمان بوده است. یعنی در سال ۱۴۰۰، ۷۳ درصد از مدیران را مردان تشکیل داده‌اند و ۲۷ درصد را زنان.

بررسی دیجی‌کالا از میانگین سنی مدیران دیجی‌کالا هم نشان می‌دهد که اکثر آن‌ها از نسل هزاره هستند. جوان‌ترین مدیر خانم در دیجی‌کالا ۲۶ ساله و جوان‌ترین مدیر آقا ۲۴ ساله است. آن‌طورکه در این گزارش آمده است، فارغ از مدرک تحصیلی مهم‌ترین معیار دیجی‌کالا برای جذب سرمایه‌های انسانی مهارت‌های تخصصی و نرم است. البته ازنظر مدرک تحصیلی ۷۹ درصد نیروها در واحدهای غیرعملیاتی و تکنولوژی دیجی‌کالا، مدرک تحصیلی کارشناسی و عالی‌تر دارند که ۲۲ درصد درمقایسه‌با سال گذشته رشد کرده است.

موقعیت‌های شغلی در دیجی‌کالا

در گزارش دیجی‌کالا، می‌بینیم که ۸۲۸ عنوان شغلی وجود دارد که این تعداد با اضافه‌شدن اعضای جدیدی مانند دیجی‌کالا جت، پیندو، دیجی اکسپرس، اسمارتک، دیجی‌پلاس و پلاس ای‌آی امکان‌پذیر شد. ۷ هزار و ۱۱۱ نفر در واحدها مشغول به فعالیت هستند. در بخش دیگری از گزارش، به موقعیت‌های شغلی اشاره شده است که در دیجی‌کالا بیشترین متقاضی را داشته‌اند. بر‌این‌اساس در واحد تکنولوژی، برای هر موقعیت شغلی، ۱۴۹ متقاضی وجود دارد.

همچنین اگر در سال ۱۳۹۹، ۶۰۰ کارجو برای متخصص داده متقاضی بودند، در سال ۱۴۰۰، ۱۵۸۲ کارجو در زمینه دانشمند داده متقاضی بودند. به‌همین‌‌دلیل، نسبت متقاضیان به موقعیت شغلی در واحد تکنولوژی درمقایسه‌با سال گذشته ۲۹ درصد افزایش یافته است. بیشترین استخدام هم مربوط به همین بخش است و بیش از ۳۱ درصد کل استخدام‌ها متعلق به این واحد است.

در این سال‌ها، میزان رضایت کارجویان از فرایند جذب و استخدام افزایش یافته است و نشان می‌دهد که مهارت مدیران دیجی‌کالا در مصاحبه بهبود رفته است. براساس گزارش یادشده در نیم‌سال اول ۱۴۰۰ درمقایسه‌با سال گذشته میزان رضایت از مصاحبه منابع انسانی ۹۵ درصد افزایش یافته است. این میزان سال گذشته ۹۴ درصد بود و میزان رضایت کلی از فرایند جذب هم در نیم‌سال اول ۱۴۰۰ درمقایسه‌با سال گذشته ۸۲ درصد افزایش یافته است.

دیجی‌کالا در کرونا

براساس گزارشی که دیجی‌کالا تهیه کرده است، دیجی‌کالا در زمان شیوع کرونا به‌سمت کار ترکیبی رفته است که دورکاری و حضور در محل کار را شامل می‌شود. البته همکاران بخش عملیات به‌دلیل نوع کار خود اکثراً به‌صورت حضوری فعالیت کردند. عمده‌ترین ویژگی دیجی‌کالا در زمان دورکاری، شکل‌گیری و بلوغ ارتباطات مؤثر و هدفمند در تمام سطوح همکاران دیجی‌کالا بود. عمده‌ترین ضعفش هم نبود تعادل کار و زندگی و پیچیدگی‌های فرایندهای کاری در زمان دورکاری عنوان شده است.

نقش پلتفرم‌ها در بهره‌وری

دیجی‌کالا با توسعه‌ی پلتفرم‌ها و راهکارها، توانسته است به ۲.۸ برابر‌شدن تعداد همکاران از سال ۱۳۹۶ به ۲۱.۸ برابر‌شدن NMV و حدوداً ۱۰ برابر‌شدن تعداد مشتریان فعال و ۲۳.۱ برابر‌شدن تعداد آیتم‌های سفارش داده‌شده دست پیدا کند. به‌منظور افزایش بهره‌وری هم پلتفرم‌ها و سیستم‌های مختلفی چون سیستم‌های اطلاعاتی منابع انسانی، مرکز تست‌های جذب و استخدام، سیستم جامعه‌پذیری، سیستم مدیریت و ارزیابی عملکرد، برند کارفرمایی و فرهنگ‌ قدردانی در دیجی‌کالا و... را توسعه داده است.

برای خواندن متن کامل این گزارش می‌توانید از این لینک کمک بگیرید.







ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
95