اسنپدراگون 8 نسل دوم احتمالاً از رمزگشایی AV1 پشتیبانی خواهد کرد

{title limit=50}

AV1 نسل بعدی کدک‌های ویدئویی است که توسط Alliance for Open Media و با فناوری فشرده‌سازی پیشرفته بر‌ پایه‌ی مدلی بدون حق امتیاز، توسعه داده شده است. پخش کارآمد محتوای ویدئویی با این کدک به پشتیبانی از رمزگذاری سخت‌افزاری بستگی دارد؛ جایی‌ که AV1 روی پردازنده‌های فعلی بازار چندان رایج نیست. خوشبختانه ممکن است این روند به‌زودی تغییر کند زیرا ظاهراً کوالکام تصمیم دارد پشتیبانی از AV1 را به تراشه‌های اسنپدراگون آینده‌ی خود اضافه کند.

به گزارش XDA، وب‌سایت پروتکل اعلام کرده کوالکام در‌ حال برنامه‌ریزی است تا قابلیت رمزگشایی AV1 را روی نسل بعدی پردازنده‌ی پرچم‌دار سری اسنپدراگون خود ارائه کند. کد داخلی این تراشه SM8550 است که با شماره‌ مدل‌های دیگر پردازنده‌های سری ۸ اسنپدراگون هم‌خوانی دارد. برای مقایسه، کد داخلی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک SM8450 است و اسنپدراگون ۸۸۸ نیز با کد داخلی SM8350 شناخته می‌شود. پروتکل همچنین اعلام کرده با توجه به چرخه‌ی معمول معرفی تراشه‌های جدید کوالکام، احتمال دارد اسنپدراگون ۸ نسل دوم در بهترین حالت ممکن، اواخر سال میلادی جاری معرفی شود.

امکان رمزگشایی نرم‌افزاری ویدئوهای مبتنی‌ بر کدک AV1 روی بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد، اما رمزگشایی با شتاب‌دهنده‌های سخت‌افزاری به‌میزان درخورتوجهی در عمر باتری و عملکرد پخش محتوا بهتر عمل می‌کند. کوالکام در این زمینه کمی از رقبا دیرتر اقدام کرده زیرا اولین تراشه‌ی مدیاتک با قابلیت رمزگشایی سخت‌افزاری AV1، دایمنسیتی ۱۰۰۰ بود که سال ۲۰۲۰ معرفی شد. تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ که در برخی از مدل‌های گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۲ مورد استفاده قرار گرفته است نیز از رمزگشایی سخت‌افزاری AV1 پشتیبانی می‌کند. علاوه‌براین گرافیک یکپارچه‌ی تایگرلیک نسل دوازده اینتل و تراشه‌های Rocket Lake از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند.

نتفلیکس، یوتیوب و سایر پلتفرم‌های ویدئویی، استفاده از کدک AV1 را آغاز کرده‌اند زیرا این فناوری، پهنای باند مورد نیاز را برای ارائه‌دهنده‌ی محتوا و کاربر نهایی کاهش می‌دهد. نتفلیکس استفاده از ویدئوی AV1 را از ماه نوامبر در پلی‌استیشن ۴ پرو و تلویزیون‌های منتخب آغاز کرد. مرورگر گوگل کروم نیز تقریباً از یک سال قبل، سیستم رمزگشایی AV1 را اضافه کرده است. نتفلیکس در اوایل فوریه‌ی ۲۰۲۰ از AV1 برای بخش نمایش‌ها و فیلم‌ها در اپلیکیشن‌ اندروید خود استفاده کرد تا میزان مصرف داده‌های تلفن همراه را کاهش دهد.

پشتیبانی از رمزگشایی سخت‌افزاری AV1 در تراشه‌های اسنپدراگون، احتمالاً محبوبیت AV1 را افزایش می‌دهد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
207