ویژگی تم داینامیک برای همه‌ی دستگاه‌های اندروید ۱۲ به‌زودی عرضه می‌شود

{title limit=50}

اندروید ۱۲ تغییرات بصری بزرگی را به‌همراه دارد؛ اما بسیاری از پیشرفت‌های آن، از‌ جمله تم رنگی داینامیک (پویا)، تنها به سری گوشی‌های پیکسل خود گوگل محدود شده است. باوجوداین، در گزارش جدیدی از دیجیتال‌ترندز، گوگل تأیید کرد که ویژگی تم پویا با نام رمز «monet» در اندروید ۱۲ به‌زودی برای همه دستگاه‌های اندروید ۱۲ فعال خواهد شد. این ویژگی به‌طور خودکار رنگ‌های شاخص را در کل رابط کاربری بر‌ اساس تصویر زمینه‌ی اعمال‌شده در صفحه‌ی اصلی، تغییر می‌دهد.

گوگل زمانی‌که برای اولین‌بار فهرست طولانی از ویژگی‌های اندروید ۱۲ را فاش کرد، زبان طراحی متریال یو (Material You) یکی از بخش‌های اصلی بود که هدف آن جذابیت برای کاربران بود. سومین نسخه از طراحی Material You گوگل با هدف اجازه‌ی کاربران به سفارشی‌سازی گوشی‌های اندرویدی مطابق با سلیقه خود ساخته شد. گوگل اکنون پشتیبانی از متریال یو را برای تولیدکنندگان و هر دستگاهی که از اندروید ۱۲ بهره می‌برد یا به‌روزرسانی می‌شود، اجباری کرده است.

این خبر در اصل از منبعی منتشر شد که به سند داخلی دسترسی پیدا کرد و به وب‌سایت اندروید‌پلیس اطلاع داد که گوگل استفاده‌ی اجباری Material You را در هر بیلد مبتنی‌بر اندروید ۱۲ که برای مجوز سرویس‌های موبایل گوگل (GMS) ارائه شده است، اعمال خواهد کرد. از آنجاکه هر تولیدکننده باید برای مجوز GMS درخواست دهد تا بتواند رسماً از برنامه‌های گوگل در دستگاه‌های خود پشتیبانی کند. این بند اجباری به این معنی است که هر گوشی که با اندروید ۱۲ عرضه یا به‌روز می‌شود باید از Material You بهره ببرد.

رنگ‌های رابط کاربری مطابق با اولویت کاربران سفارشی شده است

ویژگی تم «monet» متریال یو پالت‌های رنگی غالب را (بخشی از یک ترکیب‏ب‌بندی که بیش از هر عنصر دیگری بر بیننده تأثیر می‌گذارد) از تصویر زمینه‌ی اعمال‌شده توسط کاربر انتخاب می‌کند و آن‌ها را به‌عنوان رنگ شاخص در رابط کاربری اندروید به‌ کار می‌برد. بنابراین، به جای یک رنگ شاخص پیش‌فرض، کاربران یک رنگ سفارشی مشاهده می‌کنند که با تصویر پس‌زمینه مطابقت دارد. ویژگی مذکور به گوشی‌های پیکسل گوگل و دستگاه‌هایی که دارای رام‌های سفارشی غیررسمی مانند سیستم‌عامل Lineage بر‌ پایه‌ی پروژه توسعه متن‌باز اندروید (AOSP) هستند، محدود شده است.

چندی پیش سامسونگ، پشتیبانی از متریال یو با رابط کاربری One UI 4.1 در سری تازه رونمایی‌شده گلکسی S22 خبر داد. در همین حال، تولیدکنندگان اندروید از‌ جمله موتورولا و شیائومی روی پیاده‌سازی قالبی برپایه‌ی تصویر زمینه‌ی اعمال‌شده در گوشی‌های هوشمند خود کار می‌کنند. افزون‌براین، انتظار می‌رود که سایر برندها به‌زودی پشتیبانی از زبان طراحی متریال یو را برای پوسته‌های سفارشی اندروید خود اضافه کنند.

Monet متن‌باز به‌عنوان بخشی از Android 12L

وب‌سایت اندروید‌پلیس دلایل انحصاری‌ بودن متریال یو راذکر می‌کندکه تاکنونمنحصربهدستگاه‌هایپیکسل بوده است. افزون‌براین، وب‌سایت مذکور اشاره کرد که این ویژگی تنها به‌عنوان بخشی از کد متن‌باز اندروید 12L، که نسخه بعدی اندروید محسوب می‌شود، به‌کار می‌رود. اگرچه اندروید 12L مخصوص تبلت‌ها و گوشی‌های اندرویدی تاشو طراحی شده؛ انتظار می‌رود که برخی از ویژگی‌ها به همه‌ی دستگاه‌های اندرویدی راه پیدا کنند.

اعمال این تغییرات احتمالاً از ۱۴ مارس ۲۰۲۲ (۲۳ اسفند ۱۴۰۰) شروع می‌شود. با استاندارد شدن تم رنگی داینامیک (پویا)، انتظار می‌رود که توسعه‌دهندگان در برنامه‌های شخص ثالث نیز از Material You بهره ببرند و ویژگی طرح زمینه سفارشی را منسجم‌تر و یکپارچه‌تر کنند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
209