کاهش فروش کرومبوکها و تبلتها در سراسر جهان
اکنون که وارد سومین سال همهگیری جهانی کرونا شدهایم، همچنان تقاضای بازار برای تبلتها بالا است زیرا افراد زیادی به این دستگاه نیاز دارند. آخرین گزارش از شرکت بینالمللی داده (IDC) نشان میدهد اگرچه در سهماههی چهارم ۲۰۲۱ شاهد کاهش ۱۱٫۹ درصدی فروش تبلتها در مقایسه با سهماههی چهارم ۲۰۲۰ بودیم، تعداد محمولهها طی تمام سال ۳٫۲ درصد رشد کرده است. بنابراین باید نگاهی به میزان فروش تولیدکنندگان برتر تبلت و کرومبوک بیندازیم تا بفهمیم در سال گذشته چه شرکتی در صدر قرار گرفت.
به گزارش گیزموچاینا، اپل همچنان با عرضهی آیپدهای خود روی بازار تبلتها مسلط است. غول کوپرتینویی با فروش ۵۷٫۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ جایگاه اول را حفظ میکند. این برند از سهم ۳۴٫۲ درصدی بازار برخوردار بوده و رشد سالانه ۸٫۴ درصدی را تجربه کرده است. اپل همچنین در سهماههی چهارم سال ۲۰۲۱ با ۱۷٫۵ میلیون، بیشترین تعداد تبلت را به فروش رساند، بااینحال، برند مذکور در مقایسه با سهماههی چهارم ۲۰۲۰، کاهش فروش ۸٫۶ درصدی را تجربه کرد.
شرکت | فروش در سهماهه چهارم ۲۰۲۱ | سهام بازار در سهماهه چهارم ۲۰۲۱ | فروش در سهماهه چهارم ۲۰۲۰ | سهام بازار در سهماهه چهارم ۲۰۲۰ | رشد سالیانه |
---|---|---|---|---|---|
اپل | ۱۷٫۵ | ۳۸ درصد | ۱۹٫۱ | ۳۶٫۶ درصد | -۸٫۶ درصد |
سامسونگ | ۷٫۳ | ۱۵٫۹ درصد | ۹٫۳ | ۱۷٫۸ درصد | -۲۱٫۶ درصد |
لنوو | ۴٫۶ | ۱۰ درصد | ۶٫۲ | ۱۱٫۸ درصد | -۲۵٫۴ درصد |
آمازون | ۳٫۶ | ۷٫۹ درصد | ۳٫۶ | ۶٫۸ درصد | ۱٫۳ درصد |
هواوی | ۲٫۵ | ۵٫۵ درصد | ۲٫۹ | ۵٫۶ درصد | -۱۳٫۹ درصد |
دیگر موارد | ۱۰٫۵ | ۲۲٫۸ درصد | ۱۱٫۱ | ۲۱٫۳ درصد | -۵٫۹ درصد |
کل | ۴۶٫۰ | ۱۰۰ درصد | ۵۲٫۲ | ۱۰۰ درصد | -۱۱٫۹ درصد |
فروش تبلتها، سهماههی چهارم ۲۰۲۰ در مقابل سهماههی چهارم ۲۰۲۱ (منبع: IDC)
در رتبهی دوم، سامسونگ با ۳۰٫۹ میلیون محموله تبلت در سال ۲۰۲۱ را مشاهده میکنیم. غول کره جنوبی ۱۸٫۳ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت و از رشد سالانه ۳٫۸ درصدی در بخش تبلت برخوردار بود. سامسونگ در سهماههی چهارم ۲۰۲۱، حدود ۷٫۳ میلیون تبلت فروخت که در مقایسه با سهماههی چهارم ۲۰۲۰، حدود ۲۱٫۶ درصد کاهش داشته است.
لنوو با فروش ۱۷٫۷ میلیون تبلت در ۲۰۲۱ جایگاه سوم را از آن خود کرد و نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد سالانه ۱۹٫۲ درصدی داشت. این شرکت در سهماههی آخر ۲۰۲۱ حدود ۴٫۶ میلیون تبلت فروخت. آمازون ۱۶٫۱ میلیون تبلت را در ۲۰۲۱ به فروش رساند و با ۹٫۵ درصد چهارمین سهم بازار تبلت را به خود اختصاص داد. این برند در مقایسه با سال ۲۰۲۱، حدود ۱۵٫۱ درصد رشد داشت. در جایگاه پنجم، هواوی و آنر را داریم که با کاهش ۳۲٫۱ درصدی در سال ۲۰۲۱ مواجه شدند. بااینحال، کاهش اولیه در حجم فروش تا حدودی در سهماههی چهارم سال ۲۰۲۱ تثبیت شد و این برند ۲٫۵ میلیون تبلت را برای مشتریان خود ارسال کرد. کاهش شدید میزان فروش شرکت چینی مذکور به دلیل تحریمهای ایالات متحده آمریکا، این برند را از تجارت با شرکتهای آمریکایی مانند کوالکام و حتی TSMC تایوان، که یکی از پیشروترین تولیدکنندگان تراشه در جهان است، باز میدارد.
شرکت | فروش در سهماهه چهارم ۲۰۲۱ | سهام بازار در سهماهه چهارم ۲۰۲۱ | فروش در سهماهه چهارم ۲۰۲۰ | سهام بازار در سهماهه چهارم ۲۰۲۰ | رشد سالیانه |
---|---|---|---|---|---|
گروه ایسر | ۱٫۳ | ۲۶٫۳ درصد | ۲٫۲ | ۱۶٫۸ درصد | -۴۳٫۳ درصد |
دل | ۱ | ۲۰٫۳ درصد | ۲٫۷ | ۲۰٫۳ درصد | -۶۳٫۶ درصد |
لنوو | ۰٫۸ | ۱۶٫۱ درصد | ۲٫۹ | ۲۲٫۱ درصد | -۷۳٫۵ درصد |
سامسونگ | ۰٫۶ | ۱۲٫۳ درصد | ۰٫۸ | ۵٫۸ درصد | -۲۲٫۴ درصد |
اچپی | ۰٫۵ | ۹٫۹ درصد | ۳٫۵ | ۲۶٫۹ درصد | -۸۶٫۷ درصد |
دیگر موارد | ۰٫۷ | ۱۵٫۲ درصد | ۱٫۱ | ۸٫۱ درصد | -۳۱٫۸ درصد |
کل | ۴٫۸ | ۱۰۰ درصد | ۱۳٫۱ | ۱۰۰ درصد | -۶۳٫۶ درصد |
فروش کرومبوکها، سهماههی چهارم ۲۰۲۰ در مقابل سهماههی چهارم ۲۰۲۱ (منبع: IDC)
اوضاع برای کرومبوکها بدتر بود زیرا فروش در سهماههی چهارم ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰، حدود ۶۳٫۶ درصد کاهش داشت و در مجموع به ۴٫۸ میلیون دستگاه رسید. بااینحال، فروش کرومبوک در کل سال ۱۳٫۵ درصد نسبت به ۲۰۲۰ افزایش یافته است.