مقایسه گلکسی S21 و گلکسی S21 FE؛ تفاوت در چیست؟

{title limit=50}

سرانجام پس از مدت‌ها شایعه و گزارش، سامسونگ گلکسی S21 Fe را رسماً معرفی کرد. سال گذشته، این شرکت گلکسی S20 Fe، گوشی پرچم‌دار با مشخصات معقول خود را با قیمت ۶۹۹ دلار به‌ بازار عرضه کرد. این محصول با‌توجه به قیمتش، جایگزینی مناسب برای مدل‌های گلکسی اس ۲۰ و نوت ۲۰ بود؛ به‌همین‌دلیل، فروش رضایت‌بخشی نیز تجربه کرد.

بدین‌ترتیب، جای تعجب نیست که سامسونگ گلکسی S21 Fe را نیز معرفی و روانه‌ی بازار کند؛ البته نکته‌ی مهم این است که مدل پایه‌ی گلکسی اس ۲۱ اکنون با قیمت ۷۹۹ دلار دردسترس خریداران قرار گرفته که از مدل قبلی خود ۲۰۰ دلار ارزان‌تر است.

گلکسی S21 Fe بین مدل پایه‌ی گلکسی اس ۲۱ (با قیمت ۷۹۹ دلار) و گوشی میان‌رده‌ی گلکسی A52 5G (با قیمت ۴۹۹ دلار) قرار می‌گیرد. گلکسی S21 Fe نیز با قیمت ۶۹۹ دلار عرضه شده است. اگرچه قیمت این محصول فقط ۱۰۰ دلار از مدل پایه‌ی گلکسی اس ۲۱ کم‌تر است، سامسونگ همچنان به قیمت نسل قبلی این محصول پایبند مانده است.

حال قصد داریم در این مقاله، گلکسی S21 را با گلکسی S21 Fe مقایسه کنیم تا ببینیم تفاوت این دو مدل در چیست.

امکانات، طراحی و نمایشگر


Samsung Galaxy S21 FE 5G / گوشی موبایل گلکسی اس 21 اف ای سامسونگ 5G سفید


هر دو گوشی گلکسی اس 21 و S21 Fe ازنظر ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند؛ اما تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود دارد. گلکسی S21 Fe قیمت ارزان‌تری دارد؛ بنابراین، کیفیت مواد به‌کاررفته در ساخت آن درمقایسه‌با مدل استاندارد گلکسی اس ۲۱ نسبتاً کمتر است.

بدنه‌ی پشتی S21 Fe از جنس پلی‌کربنات است؛ ولی گلکسی اس ۲۱ از بدنه‌ی شیشه‌ای بهره می‌برد. اگرچه شیشه درمقایسه‌با پلاستیک قیمت بیشتری دارد و باعث می‌شود حس بهتری از در دست‌گرفتن آن به کاربر القا می‌شود، پلاستیک نیز مزایایی مثل مقاومت دربرابر شکستن دارد. علاوه‌براین، هر دو گوشی از فریم فلزی بهره می‌برند.

سامسونگ ماژول دوربین گلکسی اس ۲۱ را به‌گونه‌ای طراحی کرده است که به‌خوبی با قاب دستگاه ترکیب شود و لبه‌ای یک‌تکه را ایجاد کند. گلکسی S21 Fe نیز از این زبان طراحی پیروی می‌کند و تقریباً شبیه برادر بزرگ‌تر خود، یعنی گلکسی اس ۲۱ است.

حاشیه بالای گلکسی اس ۲۱ سامسونگ

نکته‌ی دیگر اینکه گلکسی S21 Fe در رنگ‌های گرافیکی، سفید، زیتونی و اسطوخودوس و گلکسی اس ۲۱ در رنگ بنفش فانتون، صورتی فانتوم، سفید فانتوم و خاکستری فانتوم به بازار عرضه شد.

گلکسی اس ۲۱ از نمایشگر ۶٫۵ اینچی امولد با وضوح Full HD پلاس و نرخ نوسازی متغییر بهره می‌برد. صفحه‌نمایش این گوشی می‌تواند تا نرخ ۴۸ هرتز کاهش یابد یا درصورت نیاز به ۱۲۰ هرتز برسد. علاوه‌براین، می‌توانید نمایشگر را روی فرکانس ۶۰ هرتز قفل کنید تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

نکته‌ی دیگر اینکه حسگر اثرانگشت زیرنمایشگر گلکسی اس ۲۱ از نوع اولتراسونیک و حسگر اثرانگشت زیرنمایشگر S21 Fe از نوع اپتیکال است. بنابراین، عملکرد این حسگر احتمالاً در مدل استاندارد، یعنی اس ۲۱ بهتر است.

شایان ذکر است که گلکسی اس 21 و گلکسی S21 FE هر دو از گواهی IP68 بهره می‌برند و این یعنی دربرابر نفوذ آب‌ و گردوغبار مقاوم‌اند.


دوربین

در گلکسی S21 Fe، سامسونگ دوربین جلو را اولویت قرار داده و از دوربین ۳۲ مگاپیکسلی استفاده کرده است. در بخش پشتی این محصول، دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال سه‌برابری تعبیه شده است. دوربین تله‌فوتو S21 Fe درمقایسه‌با دوربین تله‌فوتو گلکسی اس ۲۱ وضوح کمتری دارد؛ اما سطح بزرگ‌نمایی آن شبیه برادر بزرگ‌ترش است.

گلکسی اس ۲۱ سامسونگ حین عکاسی

درمقابل، گلکسی اس ۲۱ از سه دوربین پشتی بهره می‌برد: دوربین ۱۲ مگاپیکسلی عریض و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض و دوربین تله‌فوتو ۶۴ مگاپکیسلی با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال سه‌برابری. اگر عکاسی روی گوشی‌های هوشمند برایتان اهمیت زیادی دارد، گلکسی اس ۲۱ معمولی گزینه‌ی بهتری برایتان خواهد بود.

دوربین اصلی گلکسی اس ۲۱ امکان فیلم‌برداری با کیفیت 8K و نرخ ۲۴ فریم‌برثانیه را ارائه می‌دهد؛ ولی نهایت کیفیت دوربین اصلی گلکسی S1 Fe معادل 4K با نرخ ۳۰ تا ۶۰ فریم‌برثانیه است. بدین‌ترتیب، مدل ارزان‌قیمت‌تر از قابلیت فیلم‌برداری 8K بی‌بهره است.

عملکرد

در اینجا، شاهد برابری ویژگی‌ها بین گلکسی اس ۲۱ و گلکسی S21 Fe هستیم. مدل استاندارد گلکسی اس ۲۱ از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام و ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌برد. گلکسی S21 Fe نیز به همین پردازنده مجهز شده؛ اما سامسونگ حافظه‌ی رم مدل پایه‌ی این محصول را به ۶ گیگابایت کاهش داده است.

Samsung Galaxy S21 FE 5G / گوشی موبایل گلکسی اس 21 اف ای سامسونگ 5G مشکی

گلکسی S21 Fe در دو مدل با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت عرضه می‌شود. گلکسی اس ۲۱ نیز در مدل ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی دردسترس خریداران قرار گرفته است. ناگفته نمانمد هیچ‌کدام از این دو گوشی از کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی پیشتیبانی نمی‌کنند.

عمر باتری و شارژ

یکی از زمینه‌هایی که گلکسی S21 Fe واقعا می‌تواند در آن عملکرد بهتری از گلکسی اس ۲۱ عملکرد ارائه دهد، عمر باتری است. اس ۲۱ معمولی با باتری ۴،۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی عرضه شده است و در حالتی که نمایشگر روی فرکانس ۶۰ هرتز قفل شده باشد، با هر بار شارژ می‌توان حدوداً ۱۰ ساعت با آن کار کرد. این مدت‌زمان درمقایسه‌با عملکرد باتری سایر گوشی‌های هم‌رده کوتاه‌تر است.

طراحی پشت گلکسی اس ۲۱ سامسونگ

برترین گوشی‌های هوشمند از نظر عمرباتری با هر بار شارژ تا ۱۱ ساعت دوام می‌آورند. ازآنجاکه گلکسی S21 Fe از باتری ۴،۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد، امید می‌رود که عمر باتری بهتری از گلکسی اس ۲۱ ارائه دهد.

سری گلکسی اس ۲۱ بدون شارژر فروخته می‌شود؛ زیرا سامسونگ باردیگر همان روند اپل را دنبال کرده است. حداکثر توان شارژ گلکسی اس ۲۱ معادل ۲۵ وات است. گلکسی S21 Fe نیز از شارژ سریع ۲۵ وات سیمی و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند.

چشم‌انداز

Samsung Galaxy S21 FE 5G / گوشی موبایل گلکسی اس 21 اف ای سامسونگ 5G بنفش

همه‌ی نکات اشاره‌شده ما را به چند نتیجه می‌رساند. گلکسی S21 Fe با قیمت ۶۹۹ دلار عرضه می‌شود؛ رده‌ی قیمتی که مدل‌های زیادی از گوشی‌های سامسونگ در آن قرار دارند و این مشکلی است که درحال‌حاضر، با گسترش تعداد مدل‌های جدید سری گلکسی A با آن مواجه هستیم.

زومیت روی گلکسی اس ۲۱ سامسونگ

معرفی گلکسی S21 Fe بیش‌ از آنکه راه‌حلی ارائه کند، باعث شده است سؤالاتی در ذهن ایجاد شود. در‌واقع، به‌نظر می‌رسد S21 Fe دستگاهی است که کسی تقاضای تولید آن را نداشته است اما ظاهراً امسال نیز به یک مدل FE نیاز داشتیم؛ چراکه این محصول روشی مقرون‌به‌صرفه‌تر برای استفاده از خانواده‌ی پرچم‌داران سری گلکسی اس سامسونگ است. درادامه، می‌توانید جدول مقایسه‌‌ی مشخصات گلکسی اس ۲۱ و گلکسی S21 Fe را مشاهده کنید.







ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
269