آیا فناوری هایپرشارژ 120 وات شیائومی ایمن است؟

{title limit=50}

شیائومی اولین‌بار در سپتامبر ۲۰۲۱ با عرضه‌ی گوشی شیائومی 11T پرو در اروپا، فناوری شارژ فوق‌سریع ۱۲۰ واتی خود را معرفی کرد. این تکنولوژی سپس در گوشی شیائومی 11i Hypercharge ارائه شد که اخیرا در هند دردسترس خریداران قرار گرفته است. طبق گفته‌ی این شرکت، باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی 11i Hypercharge می‌تواند در شرایط ایدئال در ۱۵ دقیقه، از صفر به صد درصد برسد. اگرچه شارژ فوق‌سریع ۱۲۰ وات در صنعت گوشی‌های هوشمند تکنولوژی پیشرویی محسوب می‌شود، سؤال این است که آیا این فناوری ایمنی لازم را دارد یا خیر؟

وب‌سایت دیجیتال ترندز درباره‌ی روش کارکرد فناوری هایپرشاٰرژ تحقیقاتی کرده تا ببینیم شیائومی چه اقداماتی برای حفظ امنیت کاربران انجام داده است.

روش کارکرد فناوری شارژ فوق‌سریع ۱۲۰ واتی شیائومی موسوم به هایپرشارژ

فناوری شارژ سریع ۱۲۰ وات شیائومی

شیائومی اعلام کرده است که فناوری شارژ سریع هایپرشارژ با استفاده از ترکیب نوآوری‌های جدید در باتری و مدار شارژ و شارژر امکان‌پذیر شده است. اجازه دهید کمی درباره‌ی مسائل فنی این تکنولوژی و فناوری‌های مهم آن صحبت کنیم. هایپرشارژ از پنج بخش متمایز تشکیل شده است:

  • پمپ‌های شارژ دوگانه
  • باتری‌های دو سلولی
  • فناوری سیم‌پیچی چندزبانه (MTW)
  • فناوری Mi-FC
  • باتری مبتنی‌بر گرافن

شیائومی ابتدا کل ساختار شارژ خود را اصلاح کرد و از پمپ‌های شارژ دوگانه برای کنترل بهتر ولتاژ و جریان باتری‌های دو سلولی بهره گرفت. این یعنی مصرف وات بیشتری وجود دارد که باعث کاهش زمان شارژ خواهد شد. گوشی شیائومی 11i Hypercharge از باتری دوسلولی بهره می‌برد که درمقایسه‌با باتری تک‌سلولی استاندارد، به‌منظور افزایش توان ورودی موجود استفاده می‌شود. این ویژگی نیز به کاهش زمان شارژ کمک می‌‌کند.

شرکت مذکور از فناوری سیم‌پیچی چندزبانه‌ی (MTW) هم بهره گرفته است که امکان برقراری جریان بهتر را در باتری فراهم می‌کند. با استفاده از چندین زبانه‌ی آند و کاتد به‌جای یک یا دو مسیر جریان سنتی که مقاومت بیشتری در جریان دارند، مسیر‌های جریان انرژی کوتاه‌تر خواهد شد. MTW با ساخت زبانه‌های متعدد، مقاومت را کاهش می‌دهد و به افزایش سرعت جریان کمک می‌کند.

فناوری شارژ سریع ۱۲۰ وات شیائومی

بااین‌حال، مانعی مهم دراین‌بین وجود دارد. اگر تابه‌حال استفاده از شارژرهای سریع را تجربه کرده باشید، حتماً می‌دانید که سرعت شارژ پس از رسیدن ظرفیت باتری به ۸۵ درصد به‌میزان درخورتوجهی کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، شیائومی از فناوری Mi-FC استفاده کرده است. این فناوری به جریان اجازه می‌دهد برای مدت طولانی‌تری از شارژر به باتری انتقال یابد.

شیائومی برای کنترل همه‌ی این اجزا، از سیستم نظارت بر جریان و ولتاژ سلولی به‌طور لحظه‌ای بهره گرفته است. ازآنجاکه جریان بیشتر حتی پس از شارژ ۸۵ درصد از ظرفیت باتری ادامه پیدا می‌کند، سیستم کنترلی شیائومی باعث کاهش مدت زمان شارژ از ۸۵ تا ۱۰۰ درصد خواهد شد. این شرکت درنهایت از فناوری باتری مبتنی‌بر گرافن بهره گرفته است. این باتری‌ها رسانایی بیشتری از باتری‌های سنتی دارند که باعث می‌شود با سرعت بیشتری شارژ شوند.

ترکیبی از ساختار شارژ اصلاح‌شده، باتری دوسلولی، Mi-FC، MTW و فناوری باتری مبتنی‌بر گرافن به شیائومی اجازه می‌دهد تا باتری دستگاه‌های خود را با سرعت بیشتری شارژ کند.

آیا فناوری هایپرشارژ ۱۲۰ واتی شیائومی ایمن است؟

شیائومی 11i hypercharge

شیائومی، گفته است نه‌تنها زمان خود را صرف بهبود زمان شارژ کرده؛ بلکه به اطمینان از ایمن و کارآمد بودن این فناوری نیز توجه کرده است. فناوری شارژ فوق‌سریع ۱۲۰ واتی در گوشی‌های شیائومی با ۳۴ ویژگی محافظتی همراه است. ازجمله‌ی این قابلیت‌های محافظتی می‌توان به اقدامات ایمنی از شارژر، مدار تا باتری برای عملکرد طولانی‌مدت اشاره کرد. این ویژگی‌ها‌ عبارت‌ است از:

  • محافظ شارژ و دشارژ در دمای زیاد باتری
  • حافظت دربرابر گرمای بیش‌ازحد مدار
  • حفاظت از جریان اضافه‌ی ورودی USB در مدار
  • حافظت از اتصال کوتاه برای شارژر و مدار
  • محافظت دربرابر جریان اضافه و محافظت دربرابر ولتاژ اضافه برای شارژر


شیائومی برای جبران جریان زیاد و گرم نشدن غیرعادی گوشی، از ۹ حسگر مانیتورینگ لحظه‌ای حرارتی بهره گرفته است. علاوه‌براین، فناوری این شرکت گواهینامه‌ی سیستم شارژ سریع ایمن TÜV Rheinland را به‌دست آورده است. این گواهی معمولاً به گوشی‌های هوشمند، پاوربانک‌ها، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌ها اعطا می‌شود تا ایمنی سیستم شارژ سریع آن‌ها پس از طی‌شدن برخی آزمایش تأیید شود.

فناوری شارژ سریع ۱۲۰ وات شیائومی

طبق اعلام شیائومی، گوشی 11i Hypercharge تا ۸۰ درصد سلامت باتری را پس از ۸۰۰ چرخه‌ی شارژ و دشارژ حفظ می‌کند. این آمار کمتر از ۱،۰۰۰ چرخه‌ی شارژی است که یک دستگاه در مطالعه‌ی Psafe قبل از کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت می‌تواند تحمل کند. بااین‌حال، مطالعه‌ی ResearchGate نشان می‌دهد کاهش سلامت باتری به کمتر از ۸۰ درصد بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ چرخه‌ی شارژ طول می‌کشد؛ بنابراین، ادعای شیائومی در این محدوده قرار دارد. به‌همین‌دلیل، نباید نگران ظرفیت باتری و فرسودگی سریع آن باشید.

آیا شیائومی 11i Hypercharge واقعاً در ۱۵ دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ می‌شود؟

فناوری شارژ سریع ۱۲۰ وات شیائومی

جواب کوتاه به سؤال بالا خیر است. با آزمایش‌های انجام‌شده روی گوشی شیائومی 11i Hypercharge، این دستگاه در ۱۵ دقیقه از صفر تا صد شارژ نشد و گذشته از این، هیچ فردی در شرایط ایدئال از گوشی خود استفاده نمی‌کند. فناوری شارژ سریع ۱۲۰ واتی شیائومی به‌طور پیش‌فرض فعال نیست و برای استفاده از آن باید گزینه‌ی Boost power output را در بخش تنظیمات باتری فعال کنید تا دستگاه بتواند با حداکثر توان ۱۲۰ وات شارژ شود. درادامه، آمار به‌دست‌آمده در حالت فعال‌بودن گزینه‌ی Boost را مشاهده می‌کنید:

  • ۱۰ درصد شارژ در یک دقیقه
  • ۳۱ درصد شارژ در چهار دقیقه
  • ۵۹ درصد شارژ در ۷ دقیقه و ۱۰ ثانیه
  • ۱۰۰ درصد شارژ در ۱۶ دقیقه و ۴۲ ثانیه که رسیدن به ۱ درصد آخر نیز حدود ۲۷ ثانیه طول خواهد کشید

این آمار یعنی در استفاده‌های روزمره می‌توان شیائومی 11i Hypercharge را حدوداً در ۱۷ دقیقه کاملاً شارژ کرد. بدین‌ترتیب، می‌توانید با آماده‌کردن یک قهوه و نوشیدن آن یا چند دقیقه بازی Forza Horizon 5، گوشی خود را کاملاً شارژ‌شده از شارژر بیرون بکشید. این ویژگی هنگام سفر نیز بسیار مفید است؛ زیرا می‌توانید پریزی پیدا و دستگاه خود را به‌سرعت شارژ کنید. شما می‌توانید فقط با ۱۵ دقیقه شارژ، دستگاهتان را از ۰ تا حدود ۸۰ درصد شارژ کنید.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
225