هسته لینوکس 5.16 اکنون با عملکرد بهبودیافته و تغییرات دیگر دردسترس است

{title limit=50}

هسته‌ی لینوکس در قلب دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های بی‌شماری ازجمله گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندروید، کروم‌بوک‌ها، توزیع‌های لینوکسی دسکتاپ و... قرار دارد. نسخه‌های جدید هسته‌ی لینوکس معمولا هر چند ماه یک‌ بار منتشر می‌شود و حالا نسخه‌ی ۵٫۱۶ آن برای آزمایش، دردسترس قرار گرفته است.

به‌گزارش XDA، لینوس توروالدز، خالق و نگه‌دارنده‌ی اصلی هسته‌ی لینوکس، در فهرست جزئیات هسته‌ی جدید این سیستم‌عامل نوشت:

در زمان انتشار نسخه‌ی ۵٫۱۶، یک هفته‌ی اضافه را به‌دلیل تعطیلات سپری کردیم و این‌طور نیست که قابلیت‌های زیادی را در لحظه‌ی آخر اضافه کرده باشیم. بنابراین، این نسخه عمدتاً برخی از اصلاحات در درایور (عمدتاً درایور شبکه و rdma)، یک اصلاح در استفاده از اعتبار cgroup، چند اصلاح در شبکه‌ی اصلی، چند بازگردانی در آخرین لحظه و برخی اصلاحات جزئی دیگر را شامل می‌شود.

شاید مهم‌ترین تغییر این نسخه، سیستم هسته‌ی جدید موسوم به futex2 باشد که مخفف fast user mutex است. این هسته‌ی جدید به برنامه‌های کاربردی اجازه می‌دهد تا semaphores ،mutexes، متغیرهای شرطی و سایر مکانیزم‌های همگام‌سازی را با سرعت بیشتر ایجاد کنند. قابلیت جدید مذکور می‌تواند عملکرد بازی‌هایی که در لایه‌ی سازگاری Wine اجرا می‌شوند و نیز بازی‌های بومی لینوکسی را بهبود بخشد. بااین‌حال، Wine هنوز این قابلیت را پیاده‌سازی نکرده است؛ بنابراین، باید منتظر بمانیم و ببینیم این ویژگی جدید چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

این نسخه ترکیبی معمولی از پشتیبانی سخت‌افزاری دارد که ازجمله می‌توان به پشتیبانی از کنترلرها، نینتندو سوئیچ و پروکنترلر و صفحه‌کلید Magic Keyborad اپل اشاره کرد که اکنون بدون هیچ اقدام اضافه یا درایوری کار می‌کنند. درایور گرافیکی AMD اکنون با DisplayPort 2.0 کار می‌کند که شایعه شده است در کارت‌ گرافیک آينده Radeon گنجانده شده. هسته‌ی جدید لینوکس از گرافیک آلدرلیک اس اینتل (DG1) نیز به‌طور پایدار پشتیبانی می‌کند.

صدها تغییر دیگر در این نسخه وجود دارد که در‌صورت تمایل می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت هسته‌ی لینوکس آن‌ها را مرور کنید. هسته‌ی جدید لینوکس در روزهای آينده احتمالاً به‌عنوان به‌روزرسانی‌ای برای برخی از توزیع‌های دسکتاپ لینوکس منتشر خواهد شد. البته برخی از سیستم‌عامل‌ها و توزیع‌ها مثل اوبونتو فعلاً این به‌روزرسانی را دریافت نخواهند کرد. ناگفته نماند کنونیکال تأیید نکرده است که کدام نسخه‌ی هسته‌ی لینوکس در به‌روزرسانی بعدی اوبونتو ۲۲٫۰۴ اعمال خواهد شد.







ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
173