آیا تولیدکنندگان بهدلیل عدم عرضهی شارژر با گوشیهای جدیدشان باید مجازات شوند؟
اپل از سال ۲۰۲۰ و با معرفی گوشیهای سری آیفون ۱۲ خود، روند جدیدی را در صنعت گوشیهای هوشمند آغاز کرده است. ما درمورد تصمیم شرکت واقع در کوپرتینو برای حذف بحثبرانگیز همهی شارژها از جعبهی سری آیفون ۱۲ صحبت میکنیم.
به گزارش گیزموچاینا، اپل دلیل حذف شارژر از جعبهی گوشیهای آیفون را به مسائل زیستمحیطی ربط داده است. این شرکت در واقع اعلام کرده که هدف از قرار ندادن شارژر در جعبهی آیفون این است که به کاهش تولید کربن کمک کند. این شرکت همچنین توضیح داده که در نظرسنجیهای انجام شده از کاربرانش، بسیاری از این افراد از شارژرهای ارائه شده در جعبهی آیفونهای خود استفاده نمیکنند؛ زیرا شارژری که از آیفونهای قبلی در دسترس دارند همچنان کار میکند و کاربران همچنان از شارژر قدیمیشان بهره میبرند
از آن زمان به بعد، تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند اندروید ازجمله سامسونگ نیز این روند را دنبال کردند؛ غول فناوری کرهی جنوبی با معرفی گوشیهای پرچمدار سری گلکسی اس ۲۱، شارژر را از جعبهی این محصول حذف کرد. شیائومی نیز این روند را با معرفی سری می ۱۱ دنبال کرد. بااینحال، شیائومی در چین این مورد را به خریداران واگذار کرد که تمایل به دریافت شارژر روی گوشی خود دارند یا خیر.
یکی از کاربران چینی در یکی از انجمنهای گفتوگو، انزجار خود را از سیاستهای جدید اپل و سامسونگ ابراز کرد؛ زیرا این رویه مستقیما بر مصرفکننده تأثیر دارد. خریداران مجبور بودند برای خرید شارژر جدیدی که از فناوری شارژ سریع پشتیبانی میکند، هزینهی بیشتر پرداخت کنند. این موضوع عمدتا به این دلیل بود که گوشیهای جدید فقط از شارژرهای خاصی برای ارائه قابلیت شارژ سریع پشتیبانی میکنند. خریداران نیز مجبور بودند هزینهی بیشتری برای خرید این نوع شارژرها پرداخت کنند و بدین ترتیب بستهبندیهای پلاستیکی بیشتری در فرایند خرید مجزای شارژر و گوشی هوشمند هدر میرفت؛ این در حالی است که اگر هدف شرکتها واقعا کمک به محیطزیست باشد، قرار دادن شارژر در جعبهی گوشی میتواند به تولید زبالههای کمتر کمک کند. این کاربر انتظار داشت که دولت چین در این رابطه اقدامی انجام دهد.
MIIT چین (وزارت صنعت و فناوری اطلاعات) به این پست منتشر شده در رسانههای اجتماعی توجه کرد. MIIT پاسخ داد با توجه به موضوع فروش شارژرها بهصورت جداگانه از گوشی، سازندگان باید به صراحت در تمام موارد بازاریابی خود این مورد را اعلام کنند و بهعنوان مثال هنگام تبلیغ محصول خود، به کاربر متذکر شوند که شارژ سریع در جعبهی محصول ارائه نخواهد شد، زیرا این حق مصرفکننده است که قبل از تصمیمگیری به خرید، از محتویات جعبهی محصول موردنظر خود آگاه باشد. درنهایت مصرفکننده باید خودش مسئول تصمیمگیری برای خرید باشد که آیا دستگاه را خریداری خواهد کرد یا خیر.
MIIT همچنین توضیح داده است که شرکتها باید در بازاریابی محصولات خود، به صراحت اعلام کنند که خریداران باید برای شارژر سریعتر، هزینهی اضافه پرداخت کنند. این درحالی است که شاهد افزایش روند فروش شارژرهای جداگانه در چندین پرچمدار سامسونگ، اپل و شیائومی هستیم. MIIT خاطرنشان میکند که اگر این عمل برای مصرفکنندگان خطر ایمنی یا سلامتی نداشته باشد، امکانسنجی این عمل وجود دارد و در طول زمان نیز قابل مشاهده خواهد بود.
علاوهبراین، MIIT چین به شرکتها پیشنهاد کرد که باید اطمینان حاصل کنند که اطلاعات صحیحی به کاربران آنها منتقل میشود؛ بدین ترتیب میتوان انتظار داشت که میزان رضایت مشتریان این شرکتها همچنان در سطح رقابتی باقی خواهد ماند.
با توجه به اظهارات سازمانی که توسعه و تأیید گوشیهای هوشمند را در چین تنظیم میکند، بهنظر میرسد روند فروش شارژرهای جداگانه از گوشیهای هوشمند در این کشور همچنان ادامه خواهد داشت.
نظر شما درمورد روند رو به گسترش حذف شارژر از جعبهی گوشیهای هوشمند چیست؟