اینتل احتمالا کارت‌های گرافیکی DG2 را با تأخیر در ماه مارس عرضه خواهد کرد

{title limit=50}

با نزدیک‌شدن به عرضه‌ی نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی گسسته‌ی اینتل، شایعات متعددی درباره‌ی خط‌تولید و بازه‌ی زمانی عرضه‌ی آن‌ها منتشر می‌شود. در جدیدترین گمانه‌زنی، IT Home گزارشی با استناد به منابعی ناشناس تدوین کرده است که در آن، ادعا می‌شود اینتل فقط ا دو کارت گرافیک دسکتاپ DG2 را برای گیمرها در نظر گرفته است؛ کارت‌هایی که احتمالا بهترین نمونه‌های موجود در بازار نخواهند بود.

در این گزارش، آمده است که خانواده‌ی Arc Alchemist یا DG2 دو کارت گرافیکی مجزا را شامل خواهد شد؛ اما جالب است بدانید که اطلاعات فاش‌شده از درایورهای اینتل نشان می‌دهد که این خانواده ممکن است شامل ۳۲ پیکربندی متفاوت باشد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که تیم آبی در ابتدا دو کارت گرافیک را رونمایی و روانه‌ی بازار خواهد کرد.

از قرار معلوم، قدرتمندترین کارت گرافیک اینتل با دستیابی به ۵۱۲ واحد اجرایی (EU) و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6، عملکردی مشابه کارت‌های گرافیکی انویدیا GeForce RTX 3070/3070 Ti ارائه می‌کند و دیگری با ۳۸۴ واحد اجرایی و ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی DDR6، عملکردی مشابه GeForce RTX 3060/3060 Ti به‌ارمغان می‌آورد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که اینتل در ابتدا قصد داشت نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی گسسته‌ی خود را ژانویه‌ی سال جاری میلادی عرضه کند و حتی نمونه‌هایی از پردازنده‌های گرافیکی‌اش را به برندهای مختلف تحویل داده بود. باوجوداین، گزارش مذکور خاطرنشان می‌کند که اینتل عرضه‌ی کارت‌های گرافیکی یادشده را تا مارس ۲۰۲۲ به‌تأخیر انداخته است.

ظاهرا این تأخیر به اینتل کمک می‌کند تا از رقابت مستقیم با پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا در ژانویه جلوگیری کند؛ اما سبب می‌شود که اینتل بخش عمده‌ای از بازار ابتدای سال را به دو رقیب دیرینه‌اش، یعنی انویدیا و ای‌ام‌دی، واگذار کند.

با عبور از کارت‌های گرافیکی کلاس دسکتاپ، انتظار می‌رود اینتل یک GPU موبایلی گسسته‌ی سطح پایه با ۱۲۸ واحد اجرایی را برای نوت‌بوک‌ها ارائه دهد که پیش‌بینی می‌شود عملکردش نزدیک به GeForce RTX 2050 انویدیا باشد. البته صحت‌‌وسقم این ادعا هنوز در هاله‌ای ابهام است؛ زیرا تاکنون بنچمارک مطمئنی برای پردازنده‌ی گرافیکی مذکور منتشر نشده است.

به‌طورکلی، پیشنهاد می‌کنیم تا انتشار اطلاعات تکمیلی از منابع موثق، این گزارش را به دید شایعه در نظر بگیرد. اینتل طبیعتا درباره‌ی شایعات و اطلاعات غیررسمی اظهار نظر نمی‌کند؛ اما انتظار می‌رود که غول تراشه‌سازی جهان در هفته‌های آینده اطلاعاتی درباره‌ی تراشه‌های گرافیکی مستقل DG2 ارائه دهد.









ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
2917