میراث دیجیتال؛ با Digital Legacy اپل دیگر داده‌هایتان را با خود به گور نمی‌برید

{title limit=50}

این‌ روزها که بخش عظیمی از زندگی‌مان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد و رد پای دیجیتالی‌مان از هر زمان دیگری پررنگ‌تر است، احتمالا دغدغه‌ی این را داریم که پس از مرگ، قرار است چه اتفاقی برای این‌همه اطلاعات ذخیره‌شده و ارزشمند ما بیفتد.

هزاران عکسی که در طول سال‌ها با گوشی خود ثبت کرده‌ایم، یادداشت‌ها و خاطره‌هایی که در اپلیکیشن‌‌های مختلف نوشته‌ایم، فایل‌های صوتی‌ای که ضبط‌ کرده‌ایم، رمزعبورهایی که فقط در گوشی ذخیره کرده‌ایم یا حتی کیف‌پولی که در آن رمز‌ارز‌هایمان را نگه می‌داریم، تمامشان فقط تنها برای خودمان دردسترس هستند؛ چون گوشی هوشمندمان فقط به اثر‌انگشت ما واکنش نشان می‌دهد یا تنها کسی که رمز‌عبور گوشی ما را دارد، خودمان هستیم.

این اقدام امنیتی بجا و درک‌کردنی است؛ اما اگر فقط ما هستیم که به حساب کاربری‌مان دسترسی داریم، بعد از ما هیچ‌یک از دوستان و اعضای خانواده نخواهند توانست به آن دسترسی داشته باشند و انگار تمام این خاطرات را با خود به‌گور برده‌ایم. اگر کاربر iOS هستید و دغدغه‌ی میراثی را دارید که در دنیای دیجیتال از خود به‌جای می‌گذارید، اپل برای برطرف‌کردن نگرانی‌تان در نسخه‌ی iOS 15.2 قابلیت جدیدی به نام «Digital Legacy» (میراث دیجیتال) اضافه کرده است که با فعال‌کردنش می‌توانید به برخی از افراد مورداعتمادتان اجازه‌ی دسترسی به حساب کاربری اپل خود را بعد از مرگ بدهید.

مایک ابوت، معاون خدمات ابری اپل، هنگام معرفی Digital Legacy در رویداد WWDC گفت:

درست است که اغلب به این موضوع فکر نمی‌کنیم؛ اما مهم است که بتوانیم پس از مرگ، اطلاعاتمان را به‌راحتی دراختیار اعضای خانواده یا دوستان قرار دهیم. حالا چنین قابلیتی با اضافه‌کردن نام افراد به Legacy Contacts ممکن شده است. بدین‌ترتیب پس از مرگ، این افراد می‌توانند تقاضای دسترسی بدهند تا اطلاعاتتان راحت و سریع در‌اختیارشان قرار گیرد.

تا پیش از اضافه‌شدن این قابلیت، دسترسی به حساب کاربری اپل یکی از اعضای خانواده یا دوستی که از دنیا رفته بود، بسیار دشوار بود. بدون داشتن رمزعبور آیفون یا اطلاعات آی‌کلاد، بازماندگان گاهی مجبور می‌شدند برای دسترسی به داده‌های دیجیتال عزیز از‌دست‌رفته‌شان حکم دادگاه ارائه دهند. اگر یکی از اعضای خانواده‌ به شماره‌تلفن، ایمیل، رمزعبور، یاداشت‌ها یا اطلاعات دیگر فرد فوت‌شده نیاز داشته باشد، قابلیت Digital Legacy می‌تواند راهگشا باشد. البته اگر این کاربر جزو آن دسته افرادی نباشد که اعتقاد دارند تمام رازورمزها را باید همراه خود به گور ببرند.


چطور قابلیت Digital Legacy را در آیفون فعال کنیم؟

فعال کردن قابلیت legacy contact در آیفون

برای دسترسی به قابلیت Digital Legacy، لازم است سیستم‌عامل آیفون یا آیپد خود را از مسیر Settings > General > Software Update به iOS 15.2 به‌روزرسانی کنید؛ البته این قابلیت فعلا در مرحله‌ی بتای عمومی قرار دارد و هنوز برای تمام کاربران فعال نشده است. اگر این قابلیت برایتان فعال شده باشد، برای راه‌اندازی آن می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد تنظیمات آیفون شوید.
  • روی نام خود در بالای صفحه ضربه بزنید.
  • گزینه‌ی «Password & Security» و سپس «Legacy Contact» را انتخاب کنید.
  • از فهرست مخاطبان، اسامی ۵ نفر از اعضای خانواده یا دوستانتان را انتخاب کنید.
  • در این مرحله، کد دسترسی دریافت خواهید کرد. این کد را برای افرادی که انتخاب کرده‌اید، ازطریق Messages پیامک کنید. با قبول دریافت کد، نسخه‌ای از آن به‌طور خودکار در تنظیمات Apple ID آن‌ها ذخیره خواهد شد. دراختیار داشتن این کد و گواهی فوت برای دسترسی به حساب کاربری الزامی است.
  • توجه کنید که مخاطب اضافه‌شده به فهرست «Legacy Contact» برای وارد‌کردن کد دسترسی، لازم است اپل آی‌دی داشته باشد؛ هرچند داشتن آیفون الزامی نیست. در ضمن، اگر سیستم‌عامل گوشی آن‌ها به iOS 15.2 به‌روزرسانی نشده باشد، کد دسترسی نمی‌تواند به‌طور خودکار در تنظیمات گوشی آن‌ها ذخیره شود و لازم است آن را از روش دیگری دراختیارشان قرار داد.

چطور به داده‌های فرد فوت‌شده دسترسی پیدا کنیم؟

قابلیت digital legacy اپل

اگر نام شما در فهرست Legacy کاربری اضافه شده باشد، لازم است برای دسترسی به داده‌هایش ازطریق قابلیت Digital Legacy، کد مخصوصی را از او دریافت کرده باشید. کاربر می‌تواند این کد را ازطریق Messages برایتان ارسال کند تا پس از پذیرفتن دعوت، به‌طور خودکار در تنظیمات اپل آی‌دی شما ذخیره شود. اگر دعوت کاربر پذیرفته نشود، به او اطلاع‌رسانی خواهد شد تا فرد دیگری را برای این مسئولیت انتخاب کند. اپل این قابلیت را در‌اختیار کاربران خود نیز قرار داده است تا از این کد پرینت بگیرند یا نسخه‌ی PDF آن را ضمیمه‌ی مدارک مربوط به وصیت‌نامه‌شان بکنند.

کاربران علاوه‌بر داشتن این کد، لازم است نسخه‌ای از گواهی فوت نیز در‌اختیار داشته باشند تا اپل بتواند تأیید کند فرد مدنظر در قید حیات نیست. با در دست داشتن این دو مدرک، می‌توان به صفحه‌ی Digital Legacy اپل مراجعه و بعد از تأیید حساب کاربری اپل و پاسخ به پرسش‌های امنیتی، درخواست دسترسی به داده‌های کاربر را وارد کرد.

بعد از تأیید گواهی فوت و کد دسترسی، اپل قفل فعال‌سازی دستگاه اپل کاربر را حذف می‌کند و شما می‌توانید به اطلاعات ذخیر‌ه‌شده‌ی او در آی‌کلاد دسترسی داشته باشید یا نسخه‌ای از آن را از صفحه‌ی privacy.apple.com دانلود کنید. اگر بخواهید، می‌توانید نسخه‌ی بکاپ آی‌کلاد او را در گوشی خودتان بازیابی کنید. دسترسی به این اطلاعات ازطریق مک‌بوک نیز ممکن است.


چه نوع اطلاعاتی ازطریق Digital Legacy دردسترس است؟

اپلیکیشن‌های آیفون

افرادی که به فهرست Legacy Contacts اضافه شده‌اند، به اطلاعاتی چون عکس‌های دوربین و یادداشت‌ها و ایمیل آی‌کلاد می‌توانند دسترسی داشته باشند. فهرست کامل داده‌های دردسترس بدین‌شرح است:

  • تصاویر ذخیره‌شده در آیکلاد
  • یادداشت‌های ذخیره‌شده در Notes
  • ایمیل‌های اپلیکیشن Mail
  • فهرست مخاطبان
  • یادداشت‌های تقویم
  • یادآوری‌های Reminders
  • پیامک‌های Messages ذخیره‌شده در آیکلاد
  • سابقه‌ی تماس‌ها
  • فایل‌های ذخیره‌شده در آیکلاد درایو
  • داده‌های اپلیکیشن Health
  • فایل‌های صوتی ضبط‌شده
  • بوک‌مارک‌ها و فهرست مطالعه‌ی مرورگر سافاری
  • نسخه‌ی بکاپ ذخیره‌شده در آی‌کلاد

توجه کنید که دسترسی به این اطلاعات فقط پس از مرگ صاحب حساب کاربری و تأیید اپل امکان‌پذیر است و این‌طور نیست که به‌محض اضافه‌شدن اسامی به Legacy Contacts، این اطلاعات دراختیارشان قرار بگیرد.

درکنار این اطلاعات دردسترس، بخشی از داده‌ها همچنان دور از دسترس باقی خواهند ماند؛ ازجمله اطلاعات پرداخت یا سرویس‌های اشتراکی یا اپلیکیشن iCloud Keychain برای مدیریت رمزعبورها. فهرست کامل اطلاعاتی که دردسترس مخاطبان Legacy قرار نخواهد گرفت، ازاین‌قرار است:‌

  • آهنگ‌ها و فیلم‌ها و کتاب‌های خریده‌شده
  • خریدهای درون‌برنامه‌ای مانند آپگریدها، اشتراک‌ها، ارز بازی یا هر محتوایی که درون اپلیکیشن خریده‌شده باشد
  • اطلاعات پرداخت
  • اطلاعات ذخیره‌شده در اپلیکیشن Keychain مانند نام کاربری و رمزعبورهای سافاری
  • حساب‌های کاربری آنلاین به‌کار‌رفته در ایمیل، فهرست مخاطبان، تقویم و Messages، شماره‌حساب و تاریخ انقضا و رمزعبور وای‌فای

آیا اطلاعات کاربر تا همیشه برای مخاطبان Legacy دردسترس خواهد بود؟

خیر، از زمانی که اپل درخواست مخاطبان Legacy را تأیید کند، سه سال فرصت خواهند داشت این اطلاعات را بازیابی کنند. بعد از پایان این دوره، دسترسی از مخاطب گرفته و اطلاعات فرد فوت‌شده به‌طور دائم پاک خواهد شد.


آیا Legacy Contacts همان Recovery Contacts است؟

قابلیت recovery contact اپل

اپل درکنار معرفی Digital Legacy، قابلیت جدید دیگری به نام Recovery Contacts را رونمایی کرد که برای بازیابی دسترسی به اکانت اپل درصورت فراموش‌کردن رمزعبور به‌کار می‌رود. تنها شباهت این دو قابلیت آن است که هم‌زمان باهم معرفی شدند؛ وگرنه هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

مایک ابوت هنگام معرفی Legacy Contacts در رویداد WWDC گفت:

شما حالا می‌توانید افراد مورداعتمادتان مثل اعضای خانواده یا دوستان را به فهرست Recovery Contact اضافه کنید. افراد اضافه‌شده به این فهرست به حساب کاربری شما دسترسی نخواهند داشت؛ اما اگر زمانی رمزعبورتان را فراموش کردید، می‌توانید با یکی از آن‌ها تماس بگیرید تا کدی که برای ورود به حساب کاربری‌تان لازم دارید،‌ از آن‌ها بگیرید. این قابلیت سریع و آسان و امن است.

قابلیت Recovery Contacts امکان دسترسی به جساب کاربری خودتان را فراهم می‌کند و افراد اضافه‌شده به این فهرست فقط می‌توانند کدی را دراختیار شما بگذارند که اپل برای آن‌ها ارسال کرده است و شما برای بازیابی دسترسی به حساب کاربری‌تان به آن احتیاج دارید. درمقابل، Digital Legacy قابلیتی است که به فرد دیگری جز شما اجازه‌ی دسترسی به حساب کاربری را می‌دهد و فقط درصورت فوت کاربر فعال می‌شود. افرادی که به Recovery Contacts و Legacy Contacts اضافه می‌شوند، لزومی ندارد یکی باشند.


دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی قابلیت Digital Legacy چیست؟‌ آیا فکر می‌کنید تمام اطلاعات کاربر باید پس از مرگ او از بین برود یا اعضای خانواده حق دارند به این اطلاعات،‌ نظیر عکس‌ها و فایل‌های صوتی و یادداشت‌ها دسترسی داشته باشند؟







ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
87