عدالت ماشینی؛ هوش مصنوعی چینی می‌تواند مجرمان را شناسایی کند

{title limit=50}

پژوهشگران چینی در سناریویی که انگار بخشی از آن از فیلم روبوکاپ و بخشی دیگر از فیلم گزارش اقلیت و بازی ویدئویی AI: The Somnium Files الهام گرفته شده است، مدلی از هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که ظاهرا می‌تواند انواع جرایم را شناسایی و مجرمان را متهم و زندانی کند. این هوش مصنوعی را بزرگ‌ترین دفتر دادستان عمومی شانگهای توسعه داده و آزمایش کرده است و ظاهرا می‌تواند براساس شرح پرونده‌ی جنایی، با دقت بیش از ۹۷ درصد جرم مربوط به آن را تعیین کند.

پژوهشگران این پروژه مقاله‌ای در روزنامه‌ی انگلیسی‌زبان هنگ‌کنگی ساوت‌چاینا مورنینگ‌پست منتشر کرده و در آن نوشته‌اند: «این سیستم می‌تواند تاحدودی جایگزین دادستان‌ها در فرایند تصمیم‌گیری شود.» سیستم یادشده از روی ابزار هوش مصنوعی دیگری موسوم به «سیستم 206» ساخته‌ شده است که دادستان‌های چینی پیش‌تر از آن برای ارزیابی شواهد و تعیین این موضوع استفاده می‌کردند که آیا فرد مظنون به جرم خطرناک است یا خیر.

گفتنی است کارایی این سیستم قدیمی نسبتا محدود بود؛ چون نمی‌توانست در فرایند تصمیم‌گیری برای تعیین جرم و حکم دادگاه شرکت کند. برای این امر، لازم بود هوش مصنوعی به‌گونه‌ای آموزش داده شود تا بتواند اطلاعات نامربوط به پرونده را شناسایی و حذف و زبان انسان را در شبکه‌ی عصبی خود پردازش کند.

گویا هوش مصنوعی جدید توسعه‌یافته در شانگهای می‌تواند پرونده‌ها را به این روش ارزیابی کند. در‌واقع، این سیستم می‌تواند هشت جرم رایج محلی را شناسایی و مرتکبان به آن‌ها را متهم کند. این جرایم عبارت‌اند از: کلاه‌برداری از کارت اعتباری، قمار، بی‌احتیاطی در رانندگی، حمله‌ی عمدی، ایجاد مانع در اجرای قانون، سرقت، کلاه‌برداری و حتی مخالفت‌های سیاسی.

دراین‌میان، این سؤال مطرح می‌شود: چه کسی قرار است بر این هوش مصنوعی نظارت کند؟ بی‌شک، اینکه کامپیوتری قدرتمند بتواند مجرمان را زندانی‌ کند، بسیار نگران‌کننده‌ است. ۹۷ درصد درجه‌ی دقت بسیار زیادی است و حتی هوش انسانی نیز نمی‌تواند تا این حد در تشخیص جرم و مجرم دقیق باشد؛ اما اگر چنین ادعایی درست باشد، بازهم احتمال اشتباه وجود خواهد داشت. به‌قول یکی از دادستان‌های شانگهای، «چه کسی مسئولیت چنین اشتباهی را برعهده خواهد گرفت؟ دادستان، ماشین یا طراح الگوریتم؟»

درحال‌حاضر، این هوش مصنوعی در مراحل ابتدایی به‌سر می‌برد و هنوز به‌طور‌ گسترده عرضه نشده است. با‌این‌حال، از روندهای اخیر می‌توان انتظار داشت در آینده شاهد حضور پررنگ‌تر کامپیوترها در شناسایی و بازداشت مجرمان باشیم.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی استفاده از هوش مصنوعی در فرایندهای دادگاهی و تشخیص جرم چیست؟







ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
260