تراشه جدید اسنپدراگون 8cx نسل ۳ کوالکام نیز به پای تراشه M1 اپل نمی‌رسد

{title limit=50}

چندی پیش، کوالکام اعلام کرد که شیوه‌‌ی نام‌گذاری تراشه‌های اسنپدراگون را تغییر داده و قرار است از عبارت «نسل ۱» (Gen1) در آن‌ها استفاده کند. این سیاست جدید با تراشه‌ی پرچم‌دار این شرکت شروع می‌شود که از سری ۸۰۰ سابق به اسنپدراگون ۸ تغییر نام داده است؛ اما این تغییر تراشه‌های دیگر را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که از بین آن‌ها می‌توان به خط‌تولید cx برای دستگاه‌های Windows-on-ARM اشاره کرد.

به‌گزارش mspoweruser، به‌نظر می‌رسد لنوو در حال کار روی چنین دستگاهی است. در این مقاله، نتیجه‌ی گیک‌بنچ Lenovo QRD با تراشه‌ی اسنپدراگون 8cx نسل ۳ (Snapdragon 8cx Gen 3) آورده شده است.

اسنپدراگون 8cx اصلی که در پایان سال ۲۰۱۸ معرفی شد، براساس اسنپدراگون ۸۵۵ ساخته شده بود. سپس سال گذشته اسنپدراگون 8cx نسل ۲ (Snapdragon 8cx Gen 2) وارد بازار شد. این خط‌تولید از قبل عبارت Gen را در نام خود استفاده می‌کرد؛ اما میان کلمه و عدد فاصله وجود داشت.

درحال‌حاضر، چیز زیادی درباره‌ی طراحی Gen 3 یا QRD نمی‌دانیم و تنها از این موضوع اطلاع داریم که ویندوز ۱۱ را اجرا می‌کند؛ اما باز تبلت و لپ‌تاپ هر دو می‌توانند این سیستم‌عامل را روی خود داشته باشند. شاید دستگاه جدید دنباله‌ای برای Lenovo IdeaPad 5G باشد؛ لپ‌تاپی که از تراشه‌ی اصلی 8cx برای ارائه‌ی اتصال 5G استفاده می‌کرد.

گیک بنچ پردازنده اسنپدراگون

همچنین، می‌دانیم کوالکام باردیگر تراشه‌ی جدیدی تولید کرده است که نتوانسته پردازنده‌ی قدیمی اپل M1 را شکست دهد. به‌تازگی نتیجه‌ی بنچمارکی که تصور می‌شود برای نسل سوم اسنپدراگون 8cx (با نام رمزی SC8280) است، منتشر شده و این اطلاعات را به ما داده است.

در نتایج بنچمارک، عملکرد تک‌هسته‌ای ۱۰۱۰ و عملکرد چند‌هسته‌ای ۵،۳۳۵ نشان داده شده است. این در حالی است که نسل دوم پردازنده‌ی اسنپدراگون 8cx امتیاز تک‌‌هسته‌ای ۷۷۸ و امتیاز چند‌هسته‌ای ۳۰،۲۸ را به‌دست آورده بود؛ درنتیجه، نسل جدید قدرتمندتر است.

متأسفانه نسل گذشته‌ی پردازنده‌ی مذکور که امتیاز ۱،۷۳۹ تک‌هسته‌ای و ۷،۶۰۰ چند‌هسته‌ای را ثبت کرده بود، از پردازنده‌ی M1 اپل نیز ضعیف‌تر است. اگر بخواهیم این پردازنده‌ها را با Apple M1 Max مقایسه کنیم که موفق شده است امتیاز تک‌هسته‌ای ۱،۶۱۳ و امتیاز چندهسته‌ای ۱۰،۶۶۴ را ثبت کند،‌ ضعف آن‌ها بیشتر مشخص می‌شود.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
52