اینتل ارسال پردازنده‌های سری P آلدرلیک موبایل را برای تولیدکنندگان آغاز کرد

{title limit=50}

اینتل اوایل آبان ۱۴۰۰ پردازنده‌های نسل دوازدهم آلدرلیک خود را رسما معرفی کرد و دیروز ۲ آذر ۱۴۰۰ اعلام کرد که ارسال پردازنده‌های موبایلی این نسل (پردازنده‌های کم‌مصرف مخصوص استفاده در دستگاه‌های قابل‌حمل مانند لپ‌تاپ) را به تولید‌کنندگان لپ‌تاپ آغاز کرده است. با‌‌توجه‌‌به این خبر، می‌توان انتظار داشت که این سری در آینده‌ای نزدیک به‌صورت رسمی و عمومی عرضه شود.

intel tweet

طبق اطلاعات موجود، پردازنده‌های نسل دوازدهم آلدرلیک تعدادی هسته‌ی پرمصرف با عملکرد بالا (P-cores) و تعدادی هسته‌‌ی کم‌مصرف با عملکرد ضعیف (E-cores) دارند.

هسته‌های P بهبودیافته‌ی هسته‌های قدرتمند نسل پیش و هسته‌های E نیز درواقع مدل بازطراحی‌شده‌ و بهبود‌یافته‌های هسته‌های قدیمی Atom اینتل هستند که اندازه‌ی کوچک‌تر و مصرف انرژی کمتری دارند.

به‌گزارش gizmochina و طبق گفته‌ی اینتل، سری P آلدرلیک موبایلی شامل مدل‌های پایین‌رده‌ای هستند که دو هسته‌ی Golden Cove با عملکرد بالا و هشت هسته Gracemont با عملکرد ضعیف دارند.

برخی از نسخه‌های بالاتر این پردازنده‌های موبایلی از شش هسته‌ی P و هشت هسته‌ی E پشتیبانی می‌کنند و رده‌بالاترین پردازنده‌ی سری P آلدرلیک اینتل نیز با ۱۴ هسته و ۲۰ رشته عرضه خواهد شد.

با‌‌توجه‌‌به نتایج بنچمارک پردازنده Core i7-12700H اینتل که اخیر منتشر شده است، عملکرد چند‌هسته‌ای این پردازنده از نسل قبلی خود ۴۵ درصد سریع‌تر است و همچنین ۳۵ درصد از پردازنده‌‌ی پرچم‌دار ای‌ام‌دی بهتر عمل می‌کند.

ناگفته نماند که این پردازنده در بنچمارک Cinebench R23 امتیاز ۱۸،۵۰۱ را کسب کرده و ۵۰ درصد سریع‌تر از پردازنده‌‌ی قدرتمند M1 Max اپل ظاهر شده است.

از دیدگاه شما، عرضه‌ی عمومی پردازنده‌های نسل دوازدهم آلدرلیک اینتل، چه تبعاتی برای پردازنده‌های ای‌ام‌دی و اپل خواهد داشت؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
48