آپارات گزارش سالانه خود را منتشر کرد: از ۶۰ میلیون بازدیدکننده یکتا تا پول مجازی آپارات

{title limit=50}

آپارات، که خود را بزرگ‌ترین سایت اشتراک ویدئویی ایران می‌داند گزارشی از عملکرد خود از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ منتشر کرده است. این گزارش به خوبی آنطور که آپارات ادعا می‌کند می‌تواند رفتار رسانه‌ای کاربرهای ایرانی را به نمایش بگذارد و برای کسانی که در حوزه‌ی بازاریابی و تبلیغات فعالیت می‌کنند یا تولید‌کننده‌ی ویدئو، تهیه‌کننده برنامه‌های اینترنتی و استریمر هستد و به دنیای دیجیتال علاقه دارند می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد.

در ابتدای این گزارش به چگونگی شروع به کار آپارات اشاره شده که با یک ایمیل در شبکه‌ اجتماعی CLOOB.COM این سؤال را مطرح کرده بود: «می‌خوام ویدئوم رو به اشتراک‌ بذارم، چیکار کنم؟!» شروع شده است. درواقع پاسخ به این سؤال نقطه آغاز قصه آپارات بوده که حالا ۱۱ سال شده است. این سرویس ۱۱ ساله یک سرویس تنها نیست و در گزارش خود به فرزندانش نیز اشاره کرده که زیرمجموعه‌ این پلتفرم اشتراک ویدئو هستند. آپارات گیم، آپارات کودک، آپارات ورزشی، پخش زنده و رویداد آنلاین فعلا تنها فرزندان این سرویس ۱۱ ساله هستند.

خانواده صباایده

آپارات، یکی از اصلی‌ترین سرویس‌های زیرمجموعه هلدینگ صباایده است که مدیران اصلی آن را برادران مشهور شکوری در اکوسیستم استارت‌آپی تشکیل می‌دهند. صباایده در یک دهه گذشته سرویس‌های همچون میهن بلاگ، صباویژن را به عنوان آژانس تبلیغاتی دیجیتال، آپارات را به عنوان سرویس به اشتراک‌گذاری ویدئو، فیلیمو را به عنوان سرویس پخش فیلم و سریال آنلاین (VOD) و فیلیمو مدرسه را در اوج روزهای کرونایی برای کمک به سیستم آموزشی کشور وارد بازار کرد.


سرویس‌های مختلف آپارات

البته این شرکت در سال ۱۳۹۵ با سرمایه‌گذاری صددرصدی روی سینما تیکت، سرویس فروش آنلاین بلیط و همچنین سرمایه‌گذاری روی فیلایتیو، سرویس فعال در بخش گردشگری و استارتاپ پلاک، فعال در حوزه خدمات سبد سرویس‌های خود را تکمیل‌تر کرد. هرچند در این گزارش به این موضو‌ع‌ها اشاره نشده، صباایده پروژه‌های شکست‌خورده هم دارد که یکی از معروف‌ترین آن کاپرمارکت در سال ۱۳۸۸ بود که در فضای سوپرمارکت آنلاین فعالیت می‌کرد؛ اما این سرویس به علت رایج نبودن چنین سرویسی در آن سال‌ها به حاشیه رفت.

رشد میزان استفاده از پهنای باند

آنطور که در این گزارش آمده است کل پهنای باند این سرویس در سال‌های اول فعالیت تنها ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه بوده و این در حالی است که میزان استفاده پهنای باند این سرویس در بهار ۱۴۰۰ با رشد چند برابری به ۳۰۰ گیگابایت بر ثانیه رسیده است. آپارات با این رشد خود را یکی از مهم‌ترین بزرگراه‌های اینترنتی کشور می‌داند.

پربازدیدترین‌ها

آپارات به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سرویس‌های اشتراک ویدئو در بین وب‌سایت‌های ایرانی در الکسا رتبه یک را دارد و این سرویس در الکسای جهانی روی پله ۴۷ ایستاده است. آپارات توضیح داده که الکسا معتبر‌ترین سیستم رتبه‌بندی جهانی است که میلیون‌ها وب‌سایت را به ترتیب بازدید، رتبه‌بندی می‌کند. بیش از ۳۸ درصد کاربران آپارات بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن دارند.


رده سنی افراد استفاده کننده از آپارات


آپارات حیرت‌انگیز

آپارات در گزارش عملکرد یک‌ساله خود به آمارهای جالبی هم اشاره کرده است. یکی از این نمونه‌ها این است که در تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، بیش از ۱۸میلیارد بار از ویدئوهای آپارات بازدید شده است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۵۳ را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد شاید یکی از عوامل رشد این میزان بازدید به شیوع کرونا، در نظر گرفتن زمان قرنطینه یا دورکاری بسیاری از کسب‌وکارها بی‌ارتباط نباشد.

آمار تماشای ویدئو در این پلتفرم هم جالب است. طبق گزارش عملکرد آپارات، در این سرویس از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، هر ماه بیش از ۲۰ هزار سال ویدئو در آپارات تماشا شده، این میزان نسبت به سال قبل از آن ۷۷ درصد رشد داشته است. که براساس بررسی‌های تیم آپارات این زمان برای سفر به عصر یخبندان و بازگشت از آن کافی است.

آمار به قول آپارات «حیرت‌انگیز» این سرویس در اینجا به پایان نمی‌رسد، چون این پلتفرم آمار سال گذشته خود در زمینه تعداد بازدیدکنندگان را هم شکسته است. از تیر۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، ماهانه جمعیتی معادل کشور ایتالیا به آپارات سر زده‌اند. این عدد با رشد ۴۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به بیش از ۶۰ میلیون بازدیدکنند‌ه‌ی یکتا در ماه رسیده است.

پربازدیدترین‌های آپارات

شاید برایتان جالب باشد که از تیر ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، به ازای هر دقیقه، بیش از دو ساعت و ۱۵ دقیقه ویدئو در آپارات بارگذاری شده و رکورد آپلود ویدئو در آپارات با ۷۲ میلیون دقیقه در سال رسیده است. آپارات گزارش داده که در مدت مشابه سال قبل، به ازای هر دقیقه، کمتر از دو ساعت ویدئو بارگذاری شده بود که حکایت از رشد ۲۴ درصدی دارد.

آپارات از دسته‌بندی‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام هم طرفداران خاص خودشان را دارند؛ اما بعضی از دسته‌بندی‌ها بیشتر از بخش‌های دیگر مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند. طبق گزارش آپارات از مجموع ۲۱دسته‌بندی موجود در این سرویس، ویدئوهای موجود در شش دسته یعنی مذهبی، کارتون، آموزشی، گیم، تفریحی و موسیقی با استقبال بیشتری از سوی کاربران مواجه شده است.


دسته‌های پربازدید در آپارات


آپارات هم مانند هر سرویس دیگری روزها و ساعت‌های خاصی دارد که در آن ترافیک زیاد یا کم است. براساس گزارش آپارات که در تصویر زیر هم قابل مشاهده است، ترافیک در این سرویس در روزهای مختلف هفته از ساعت تقریبا ازر۱۲ ظهر شروع می‌شود و در بین ساعت‌های ۱۴ تا ۱۸ پرترافیک‌ترین ساعت‌ها را تجربه می‌کند و مجددا از ساعت ۱۸ تا ۲۲و ۱۲ نیمه‌شب ترافیک بیشتری را مدیریت می‌کند. کم ترافیک‌ترین ساعت‌ها در آپارات ساعت‌های ۲،۴، و ۶ صبح است.


ساعات آمار بازدید از آپارات


آپارات گزارش داده که روند رشد این سرویس در همه شاخص‌ها در یک سال گذشته ادامه داشته است. برای نمونه تعداد نمایش ویدئو در ماه برای آپارات ۵۳ درصد بوده یا مدت زمان تماشا در ماه به ۷۷ درصد رسیده است یا کاربرهایی که در آپارات ویدئو بارگذاری کردند۹۳ درصد رشد داشته است.


آمارهای تعداد نمایش ویدئو در آپارت


آپاراتی‌ها از چه اینترنتی استفاده می‌کنند

استفاده از آپارات در قدم اول نیاز به استفاده از اینترنت دارد. بنابراین اینکه مخاطبان این پلتفرم آن هم داخل کشور، از چه اینترنتی برای استفاده از آپارات استفاده می‌کند باید جالب باشد. طبق گزارش‌ آپارات کاربران ایرانسل با ۲۶ درصد در جایگاه اول کاربران اینترنتی استفاده کننده از آپارات هستند. بعد از این اپراتور با اختلاف کم یعنی ۲۴ درصد همراه اول قرار دارد. کیفیت پایین اینترنت ثابت در کشور نباید بی‌تأثیر در این آمار باشد.


کاربرانی که از اینترنت مختلف از آپارات استفاده کرده‌اند


بسیاری از کاربران برای اینکه کیفیت و سرعت اینترنت همراه بهتر است به سمت استفاده اینترنت همراه کشیده شده‌اند. در بین کاربرانی که با اینترنت ثابت از آپارات استفاده می‌کنند ابتدا مخابرات با ۲۲ درصد و سپس شاتل و آسیاتک هردو با ۵ درصد سهم قرار دارند.

راه‌های رسیدن به آپارات

دستگاهی هم که کاربران برای استفاده از این سرویس استفاده می‌کنند جالب است. برای نمونه ۸۴.۲۴ درصد از این کاربران از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند، ۹.۶۴ درصد از کامپیوتر شخصی، ۵.۵۴ درصد از تبلت و ۰.۵۸ درصد از تلویزیون. اما کاربران تلفن هوشمند آپارات ۹۳.۸ درصد از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند و تنها ۶.۱ درصد آن‌ها گوشی‌هایی با سیستم‌عامل ios دارند.


کاربران از چه دستگاهی از آپارات استفاده می‌کنند


۱۰۰ تیم برنامه‌ساز

آپارات یک سرویس اشتراک ویدئویی است که مخاطبان خاص خودش را دارد. بسیاری از برنامه‌سازان و تولید‌کنندگان محتوا ویدئویی آپارات را برای نمایش محتوای خود انتخاب می‌کنند. آپارات در گزارش خود گفته است که بیش از ۱۰۰ تیم برنامه‌ساز و تهیه‌کننده‌ی مستقل، آپارات را برای نمایش محتوایشان انتخاب کرده‌اند.

همچنین این سرویس به منبعی برای درآمده برنامه‌سازان نیز تبدیل شده است. طبق گزارش آپارات، از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، بیش از ۴ هزار ۸۰۰ تولید‌کننده‌ محتوا، عضو سرویس درآمدزایی آپارات بوده‌اند. طبق گزارش آپارات، ۷۸ درصد حرفه‌ای‌ها دنیای مارکتینگ باور دارند که ویدئو به‌طور مستقیم باعث افزایش فروش محصولاتشان شده است. همچنین ۸۶ درصد کسب‌وکارها از ویدئو به منزله یکی از ابزارهای مؤثر تبلیغاتی استفاده می‌کنند. طبق اداعای آپارات در این راستا، آپارات در جایگاه بزرگ‌ترین‌ پلتفرم ویدئویی کشور ابزاری مناسب و تاثیزگذار برای کسب‌وکارهای ایرانی خواهد بود.

جایی برای بازی دوستان

طبق گزارش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در سال‌های اخیر صنعت بازی در دنیا، همگام با سایر صنایع پردرآمد رشد کرده و حالا توانسته است از سینما و موسیقی پیشی بگیرد. طبق گزارش این بنیاد، اکنون در سراسر جهان حدود ۲.۷ میلیارد نفر سرگرم بازی‌های ویدئویی هستند و پیش‌بینی شده که در سال آینده حداقل نصف جمعیت کشور در دسته‌ی گیمر‌ها قرار بگیرند.

شاید همین دلیل هم باعث شده آپارات بخشی برای گیمر‌ها در نظر بگیرد. آپارات گیم بستری برای دورهمی کاربلدترین گیمرهای ایرانی است. طبق گزارش دورهمی ۴۱ هزار نفر استریمر‌ها در آپارات برقرار است که در مقایسه با سال گذشته ۱۷۲ درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، آپارات گیم به رکورد ۶۰ میلیون بازدید و ۶۰۰ میلیون دقیقه تماشا در لایو استریم‌ها دست پیدا کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، میزان دقایق تماشا رشد ۱۸۶ درصدی داشته است.

پول مجازی آپارات

در دنیای که همه از پول‌های مجازی صحبت می‌کنند، آپارات چرا نباید به فکر داشتن پول مجازی باشد؟! از سال گذشته این پلتفرم با ایجاد پول مجازی آپارات به نام «روبی»، طرفداران استریمرها می‌توانند برای حمایت از استریمر دلخواهشان و تشویق آن‌ها به تولید محتوای باکیفیت‌تر، از این قابلیت استفاده کنند.

به باور آپارات، روبی بهترین ابزار حمایت از استریمرها آپارات است. آپارات توضیح می‌دهد که با خرید بسته‌های روبی، مخاطبان می‌توانند از استیکر‌های متحرک در قسمت گفت‌وگو استفاده کنند. استریمرها از روبی‌های دریافت شده درآمدزایی می‌کنند و هر ماه به تعداد روبی‌هایی که دریافت کرده‌اند، صاحب درآمد می‌شوند.

آپارات برای کوچولوها

در سال ۱۴۰۰، سرویس آپارات کودک لباس جدیدی به تن کرد. این سرویس برای افزایش تعداد و تنوع کارتون‌های خود، مدل درآمدی‌اش را به سیستم اشتراکی تغییر داد و تولید محتوای اختصاصی مناسب برای کودکان را شروع کرد. آپارات باور دارد که آپارات کودک، محیطی امن را برای کودکان کشور مهیا کرد تا در دنیای خیال‌انگیز کارتون‌ها قدم بگذارند. از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ بیش از ۱۷ میلیارد دقیقه کارتون در آپارات تماشا شده است.

پخش زنده برای آپارات

آپارات برای پخش زنده برنامه‌ها چه برنامه‌های زنده که از تلویزیون پخش می‌شود چه رسانه‌های دیگر ، روزها و سال‌های سختی گذراند و حتی همین امر باعث شده صداوسیما به دلیل پخش زنده برنامه‌های خود از این سرویس شکایت کند و اخیرا هم نتیجه این شکایت روشن و مدیرعامل آپارات محکوم شد. با تمام اینها تیم آپارات دست از تلاش برنداشته و بخش زنده آپارات را راه‌اندازی کرده که عملکرد خوبی را برای این تیم به همراه داشته است.

از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ پخش‌های زنده‌ی آپارات، ۷۱ میلیون بار دیده شدند؛ یعنی ۶۰ درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل. پخش زنده‌ی آپارات سرویسی رایگان برای نمایش زنده‌ی محتوای ویدئویی به صورت آنلاین است. به کمک این سرویس، کاربر می‌تواند رویدادها یا محتوای ویدئویی خود را به سادکی و به‌صورت مستقیم برای مخاطبان پخش کند و از امکانات ویژه‌ آن بهره‌مند شود.

۶۵۰ میلیون دقیقه بیش از ۱۲ قرن تماشای پخش زنده، تنها یکی از رکوردزنی‌های آپارات در بازه زمانی تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۹۹ است؛ رکوردی که با رشد ۱۵۹ درصدی در مقایسه با سال قبل به ثبت رسید.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
30