پروژه کویپر آمازون برای رساندن اینترنت ماهواره‌ای به مناطق محروم اواخر ۲۰۲۲ کلید می‌خورد

{title limit=50}

اینترنت ماهواره‌ای که اغلب آخرین راه‌حل برای برقراری اتصال اینترنت در مناطق روستایی و دورافتاده است، قرار است به لطف ابتکار آمازون برای قرار دادن ماهواره در مدار پایین زمین، دچار تحولاتی ضروری شود. این سرویس اینترنتی جدید تحت پروژه کویپر (Project Kuiper) قرار است دسترسی اینترنت مقرون‌به‌صرفه، با تأخیر کم و سرعت بالا را در مناطق محروم سراسر دنیا ممکن کند.

همان‌طور که در پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک شاهد بودیم، هر سرویس اینترنت خانگی برای تحت پوشش قرار دادن مناطق گسترده‌ای در زمین، به صدها ماهواره در مدار نیاز دارد. آمازون به‌تازگی تاییدیه کمیسیون ارتباطات فدرال را برای پرتاب ۳٬۲۳۶ ماهواره به مدار پایین زمین دریافت کرده است و به گزارش Cnet، دو ماهواره پروتوتایپ این پروژه در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ در مدار قرار خواهند گرفت.

این دو ماهواره به نام‌های KuiperSat-1 و KuiperSat-2 با راکت جدید RS-1 شرکت ABL Space Systems در ۵۹۰ کیلومتری بالای زمین قرار خواهند گرفت و بسیاری از فناوری‌های موردنیاز پروژه نهایی از جمله آنتن‌ها، مودم‌ها، منبع تغذیه و نیروی محرکه را در خود جای خواهند داد.

پروژه کویپر آمازون از لحاظ مفهومی مشابه استارلینک شرکت اسپیس ایکس است؛ با این تفاوت که اسپیس ایکس تاکنون بیش از ۱٬۷۰۰ ماهواره را به فضا پرتاب کرده و نسخه بتای این پروژه نیز در دسترس صدها کاربر قرار گرفته است؛ آمازون اما تازه قصد دارد دو ماهواره پروتوتایپ را اواخر سال آینده پرتاب کند و بدین ترتیب نزدیک چهار سال از پرتاب اولین ماهواره‌ پروتوتایپ استارلینک عقب است.

این ماهواره‌ها همان‌طور که گفته شد تنها نمونه اولیه هستند و قرار نیست سرویس اینترنت خانگی ارائه دهند؛ به محض تکمیل مأموریت نیز از مدار خارج شده و به اصطلاح به سرنوشت «مرگ جوی» دچار می‌شوند.

به گزارش Verge، آمازون همچنین می‌گوید در حال همکاری با ستاره‌شناسان و متخصصان دیگر برای کاهش دیدپذیری ماهواره‌های سیستم کویپر است. ستاره‌شناسان از این بابت نگرانند که با افزایش حضور ماهواره‌ها در مدار، رصد آسمان شب با اختلالات زیادی مواجه شود. کویپر برای رفع این نگرانی و کاهش درخشندگی ماهواره‌های خود، قصد دارد سایبانی را روی یکی از این دو ماهواره پروتوتایپ قرار دهد تا نور کمتری را از خود بازتاب دهند.

آمازون به دست‌کم ۵۷۸ ماهواره در مدار پایین زمین نیاز دارد تا این سرویس اینترنتی برای کاربران در دسترس باشد. بااین‌حال، پرتاب این دو ماهواره گام بزرگی برای پروژه کویپر و افزایش سطح دسترسی به اینترنت در مناطق محروم خواهد بود.

شما درباره آینده اینترنت ماهواره‌ای و رقابت آمازون و استارلینک در این زمینه چه فکر می‌کنید؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
102