کمبود تراشه، یکی دیگر از چالش‌های اسپیس ایکس برای انجام سفارش‌های استارلینک

{title limit=50}

اگر سرویس پهنای باند Starlink را سفارش داده‌اید، به این زودی دیش ماهواره‌ای «Dishy McFlatface» خود را دریافت نمی‌کنید؛ کمبود تراشه جهانی ممکن است یکی از دلایل آن باشد.

به گزارش آرس تکنیکا، اسپیس ایکس در پاسخ به یک پرسش متداول در وب‌سایت پشتیبانی استارلینک گفت:

کمبود سیلیکون تولید را به تأخیر انداخته و بر توانایی ما برای انجام سفارش‌ها تأثیر گذاشته است. لطفاً برای به دست آوردن اطلاعات آخرین تخمین درباره زمان انجام سفارش خود، صفحه کاربریتان را بررسی کنید.

ظاهرا استارلینک به‌تازگی از وضعیت بتای خود خارج شده است. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس در ماه سپتامبر گفت که استارلینک در اکتبر از نسخه بتا خارج خواهد شد و کلمه «بتا» اواخر هفته گذشته از توضیحات صفحه اصلی این محصول حذف شد. همچنین در به‌روزرسانی جدید سایت «سرعت دانلود بین ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و ۲۰۰ مگابیت در ثانیه و تأخیر کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه در اکثر مکان‌ها» تبلیغ شده، که نسبت به «۵۰ مگابیت بر ثانیه الی ۱۵۰ مگابیت در ثانیه و تأخیر بین ۲۰ مگابیت بر ثانیه الی ۴۰ مگابیت در ثانیه در اکثر مکان‌ها» که قبلا اعلام شده بود، بهبود یافته است.

دیش ماهواره استارلینک

اما حرکت از نسخه بتا به سوی در دسترسی عمومی، بدین معنا نیست که قرار است شاهد عرضه گسترده هم‌زمان باشیم. براساس گزارش‌های منتشرشده،‌ زمان‌های مورد انتظار برای عرضه استارلینک تا اواخر سال ۲۰۲۲ (یا اوایل سال ۲۰۲۳ در بخش‌های دیگری از ایالات متحده آمریکا) به تعویق افتاده است. همچنین در وب‌سایت استارلینک، زمان مورد انتظار برای ارائه خدمات از اوایل تا اواسط سال ۲۰۲۲ در مناطق دیگر گزارش داده شده است.

یکی از کاربران ردیت هفته گذشته در ساب‌ردیت استارلینک نوشت:

در اکانت من هنوز نوشته شده «اواخر ۲۰۲۱»، اما برای اطمینان به صفحه اصلی رفتم و آدرس خود را به گونه‌ای نوشتم که انگار قرار است دوباره سفارش بدهم؛ اکنون زمان اعلام شده به «اواخر ۲۰۲۲» تغییر کرده است.

ظرفیت و تفاضا همیشه عوامل بزرگی بودند

احتمالاً کمبود تراشه دلیل اصلی دیرتر پوشش دادن بعضی مناطق نسبت به سایرین نیست، زیرا این اختلاف زمانی به ظرفیت و تقاضای ماهواره در هر منطقه مربوط می‌شود. استارلینک اساساً برای مناطق روستایی بدون دسترسی خوب به اینترنت با سیم در نظر گرفته شده است و ماسک چندین بار گفته که‌ نمی‌تواند به همه در مناطق پرجمعیت خدمات‌رسانی کند. در صورتی که تعداد ثبت‌نام‌ها در هر منطقه بیشتر از تعداد اسلات‌های در نظر گرفته شده باشد، زمان راه‌اندازی به تأخیر می‌افتد.

در بخش سوالات متداول در وب‌سایت استار‌لینک نوشته شده است:

اگر سفارش خود را برای مکانی که تحت پوشش ما است و ظرفیت دارد ارسال کنید، یک ایمیل تاییدیه با شماره سفارش، خدمات و آدرس خود دریافت خواهید کرد و می‌توانید جزئیات ارسال را در صفحه‌حسابتان مشاهده کنید. ما معمولا کیت‌های استارلینک را ظرف ۲ هفته ارسال می‌کنیم.

درحالی‌که جدول زمانی دو هفته‌ای برای سفارش‌های تکمیل‌شده امیدوارکننده به نظر می‌رسد، تنها زمانی می‌توانید خدمات مربوطه را دریافت کنید که ظرفیت ماهواره‌ای کافی و پایانه کاربری با ثبات برای منطقه شما وجود داشته باشد.

استارلینک

اسپیس ایکس ۵۰۰۰ پایانه در هفته تولید می‌کرد

به گزارش اسپیس نیوز، در اوایل سپتامبر، برت جانسن، مدیر مالی اسپیس ایکس، گفت که این شرکت در حال تولید حدود ۵۰۰۰ پایانه کاربری در هفته است و تولید در چند ماه آینده چندین برابر خواهد شد. با توجه به بیانیه جدیدتر اسپیس ایکس در مورد کمبود تراشه، مشخص نیست که نرخ تولید فعلی برای پایانه‌های کاربری جدید چقدر است.

به نظر می‌رسد ماسک مطمئن است که کمبود تراشه به‌زودی حل خواهد شد،‌ زیرا می‌گوید این مشکل «کوتاه مدت» است. طبق مقاله CNBC در ۲۴ سپتامبر، ماسک در یک رویداد فناوری گفت:

کارخانه‌های زیادی برای تولید تراشه در حال ساخت هستند و من فکر می‌کنم تا سال آینده ظرفیت خوبی خواهیم داشت.

در ماه می، ایلان ماسک گفت که اسپیس ایکس بیش از ۵۰۰ هزار سفارش استارلینک دریافت کرده است و به احتمال زیاد این شرکت قادر به انجام همه آن‌ها خواهد بود. او در آن زمان در توییتی نوشت:

تنها محدودیت، تراکم بالای کاربران در مناطق شهری است. به احتمال زیاد، همه ۵۰۰ هزار سفارش اولیه، سرویس مذکور را دریافت خواهند کرد. زمانی که به محدوده چند میلیون کاربر وارد شویم، چالش بیشتری پیش‌رو خواهد بود.

اگر کمبود تراشه به‌طور چشمگیری تولید دیش‌های ماهواره‌ای را کاهش ندهد، با توجه به سرعت استار‌لینک، در نهایت ارائه خدمات آسان‌تر می‌شود. در بخش پرسش و پاسخ استارلینک نوشته شده است:

با افزایش تعداد ماهواره‌های موجود در مدار، به مرور زمان می‌توانیم کاربران بیشتری را در هر منطقه در خود جای دهیم.

به نظر شما همراهان زومیت، آیا اسپیس ایکس می‌تواند چالش‌های پیش‌روی خود برای ارائه خدمات استارلینک را با موفقیت پشت سر بگذارد؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
56