اینتل بعد از ۱۴ سال XMP 3.0 را معرفی می‌کند

{title limit=50}

اینتل اولین بار فناوری eXtreme Memory Profile را در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) معرفی کرد و حالا بعد از ۱۴ سال نسخه به‌روز‌رسانی شده آن همراه با پروفایل‌های بیشتری روانه بازار می‌کند.

فناوری eXtreme Memory Profile یا به اختصار همان XMP فناوری معرفی‌شده اینتل است که با انتخاب پروفایل به کاربر اجازه می‌دهد تنظیمات رم‌های سیستم خود را تغییر دهد. همچنین اگر کاربری علاقه‌ای به تغییر تنظیمات پیچیدۀ فرکانس، ولتاژ و تایمینگ نداشته باشد، با استفاده از پروفایل‌های XMP می‌تواند رم‌های سیستم خود اورکلاک کند.

به گزارش pcworld، تعداد پروفایل‌های حافظه در این نسخه از دو به سه افزایش پیدا کرده است و امکان اضافه کردن دو پروفایل شخصی نیز به این تعداد فراهم شده است.

پروفایل‌های حافظه جایگاه تنظیمات رم مانند فرکانس و تایمینگ هستند که برای عملکرد بهتر توسط پردازنده روی رم سیستم اعمال می‌شود. از آنجا که یک فرکانس یا تایمینگ خاص برای انجام همه کارها مناسب نیست، چندین پروفایل‌ حافظه روی تراشه‌ کوچکی به نام serial presence detect یا SPD برای تنظیم‌بندی زمانی مشخص، تعریف می‌‌شود؛ این تراشه روی ماژول رم قرار دارد.

برای مثال، اگر به اسکرین‌شات زیر از ماژول XMP 2.0 در نرم‌افزار CPU-Z دقت کنیم، می‌بینیم که این ماژول سه پروفایل استاندارد از پیش تعریف شده و یک پروفایل XMP با کارایی بالاتر دارد.

xmp-cpuz

بر اساس مشخصات فنی، این ماژول می‌تواند دو پروفایل XMP تعریف‌شده از سمت سازنده داشته باشد و کاربر هم می‌تواند دو پروفایل شخصی دیگر به آن اضافه کند؛ اما در XMP 3.0 تعداد پروفایل‌های تعریف‌شده از سمت سازنده به سه پروفایل افزایش پیدا کرده است و امکان اضافه کردن دو پروفایل شخصی نیز همچنان وجود دارد.

در نسخه جدید XMP علاوه بر امکان نام‌گذاری پروفایل‌های شخصی، سیستم CRC نیز برای بررسی خطاها پیاده‌سازی شده است؛ تمام رم‌های DDR5 از این امکانات برخوردار خواهند شد.

اینتل فناوری Dynamic Memory Boost را نیز برای پردازنده‌های نسل دوازدهم آلدر لیک خود معرفی کرده است؛ این فناوری به کنترلر حافظه داخلی پردازنده بسته به نوع کاری که انجام می‌شود، اجازه می‌دهد سرعت‌ پیش‌فرض JEDEC را به فرکانس XMP تغییر دهد.

این قابلیت در بلندمدت باعث زمان‌بندی بهتر در عملکرد می‌شود که در نهایت به سود اینتل خواهد بود.

اما پردازنده‌های رایزن AMD نیز از فناوری معرفی‌شده اینتل بی‌نصیب نخواهند ماند و این ویژگی می‌تواند برای آن‌ها هم مفید باشد.

12th-gen-intel-core-desktop

از آنجا که در سیستم‌های شخصی و لپ تاپ‌ها در جهان غالبا از پردازنده‌های اینتل استفاده شده است، پروفایل‌های پردازنده‌های AMD باید به هر قیمتی با پروفایل‌های پردازنده‌های اینتل همخوانی داشته باشند؛ بنابراین برخی از سازندگان حافظه با درنظر گرفتن محبوبیت رایزن، به این فکر افتادند تا رم‌های بهینه شده برای سخت‌افزارهای AMD را راهی بازار کنند.

حالا با اضافه شدن پروفایل‌های XMP شرکت‌های سازنده حافظه نیز، پروفایل‌هایی مناسب برای هر دو پردازنده‌های اینتل و AMD ارائه می‌کنند. شاید پروفایل‌های حافظه موضوع جذابی برای بررسی نباشند، اما باید در نظر گرفت که این پروفایل‌ها زمانی موضوعی مهمی برای رقابت‌های جذاب بوده‌اند.

در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) انویدیا و کورسیر پروفایل‌های Enhanced Performance خود را برای رم‌های DDR3 ارائه کردند. انویدیا ماژول‌های خود را به نام SLI-Ready Memory برای مادربردهای nForce 590 SLI و رقابت با تراشه‌های اینتل روانه بازار کرد.

کمی بعد نیز اینتل با همکاری کینگ‌استون، در سال ۲۰۰۷ (۱۳۹۶) فناوری XMP را برای رم‌های DDR3 معرفی کرد. اینتل در این رقابت با کنار کشیدن انویدیا، برنده بازار شد.

تسلط اینتل بر بازار رم‌ها و تمایل سازندگان به تنظیم رم‌ها برای اینتل در نهایت AMD را مجبور کرد تا در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) پروفایل حافظه خود را نیز معرفی کند. این شرکت، فناوری AMP خود را همچنان حفظ کرده است و فعال کردن پروفایل XMP روی مادربرد رایزن در واقع همان فعال کردن AMP است، حتی اگر رم سیستم برای پلتفرم AMD بهینه نشده باشد.

به نظر شما، آیا می‌توان امیدوار بود که با اضافه شدن پروفایل‌ها در XMP 3.0 مشکل سیستم‌های AMD نیز برطرف شود؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
4762